Newsletter

Dielo dizajnu

Bolt Chair
Bolt Chair

Bolt Chair

Slovenský dizajnér Jakub Pollág, dlhodobo žijúci a pôsobiaci v Prahe, je zakladateľom dizajnérskeho štúdia zeitgeist.limited. V spolupráci s českým dizajnérom Filipom Kramplom vytvorili stoličku Bolt Chair. Prepájajú v nej základné princípy a vízie svojej tvorby – lokálnosť, nadčasovosť, bezodpadovosť, udržateľnosť a kvalitu výrobkov. Zámerom autorov bolo vytvoriť stoličku, ktorá sa dá jednoducho rozložiť aj zložiť na plocho - tak, aby sa mohla komfortne prevážať aj v osobnom aute. Možnosť jednoduchých opráv jej dáva predpoklad zaradiť sa do skupiny opraviteľných produktov. Je vyrobená z masívneho jaseňového dreva s výraznou štruktúrou, pričom špecifická farebnosť v troch variáciách je dosiahnutá použitím prírodných olejov. Jej línie a krivky boli navrhnuté s ohľadom na technické špecifiká a limity strojov, ktoré boli pri výrobe použité. Signifikantným prvkom tejto stoličky sú priznané naddimenzované konštrukčné prvky skrutka s maticou (bolt), ktorá sa okrem funkčného prvku stáva dôležitým estetickým momentom a zároveň slúži ako vizuálna nápoveda signalizujúca možnosť demontovať ju na štyri samostatné časti. Dynamiku a jedinečnosť jej dodáva kontrast materiálov a farebnosti jednotlivých prvkov. Estetické a funkčné kvality tejto stoličky boli ocenené Národnou cenou za dizajn 2023 v kategórii Domov a verejný priestor a takisto German Design Awards 2024 ako Excellent Product Design – Furniture. V závere minulého roka sa stolička stala súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Mikuláš Galanda

Mikuláš Galanda je významný slovenský umelec, ktorý okrem svojej voľnej tvorby zanechal aj výraznú stopu v dejinách slovenského grafického dizajnu. V rokoch 1905 – 1914 študoval na Štátnom maďarskom gymnáziu v Lučenci. Po neúspešných skúškach na Akadémii výtvarných umení v Budapešti pracoval ako pomocný úradník u svojho otca v Turčianskych Tepliciach. V roku 1922 začal študovať na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe, kde sa spriatelil s Ľudovítom Fullom. O rok prestúpil na Akadémiu výtvarných umení v Prahe. Počas štúdia spolupracoval s časopisom DAV a získal aprobáciu na vyučovanie kreslenia. V roku 1929 sa presťahoval do Bratislavy. Tam mal spoločný ateliér s Ľudovítom Fullom. Tvorili nerozlučnú dvojicu, na začiatku 30. rokov vydali dve čísla a jedno dvojčíslo súkromných listov Fullu a Galandu, manifestu moderného slovenského výtvarného umenia.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 3/2023 – obálka časopisu

Designum 3/2023

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2023

Designum 2/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív