Články
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 4. časť
Nominácie na Najkrajšie knihy Slovenska 2023 / 3. časť
Písma čísla 4/2023
Najnovšie správy
Fórum dizajnu 2024
Verejný odpočet činnosti a hospodárenia SCD za rok 2023
Online fórum pre partnerov Nový európsky Bauhaus
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Všetko najlepšie, Designum!
Fórum dizajnu 2024
Akcie
Model Young Package 2024
ArtCraft - Kurz tvorby komiksov
Národná cena za dizajn 2024 - komunikačný dizajn / prihlasovanie
PULSE OSTRAVA 2024
Dielo dizajnu
Speváčky – predvečerný spev (Jasenov), 1942
Irena Blühová (1904-1991) je známa najmä svojím príspevkom k medzinárodnému hnutiu sociálnej fotografie a štúdiom na najznámejšej modernistickej umeleckej škole Bauhaus v Dessau. Po návrate z Weimarskej republiky do Československa v roku 1933 ju jej túžba zlepšovať svoje fotografické zručnosti a nadobudnúť aj skúsenosti s filmom priviedli na bratislavskú Školu umeleckých remesiel. Tu v roku 1937-1938 študovala v ateliéri českého režiséra, etnografa a folkloristu Karola Plicku (1894-1987), známeho predovšetkým idylickými snímkami slovenských vidieckych regiónov, na ktorých dokumentuje ľudové piesne a zvyky.
Osobnosti dizajnu
Jozef Dóka ml.
Jozef Dóka mladší bol jedným z najvýznamnejších slovenských tvorcov plagátu. V ranom detstve ochorel na obrnu, v dôsledku čoho bol celoživotne ťažko postihnutý. V rokoch 1970 – 1976 študoval na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave na Oddelení úžitkovej grafiky u prof. Jozefa Chovana, kde si najviac osvojil práve médium plagátu. V roku 1980 sa zúčastnil Medzinárodného bienále plagátu vo Varšave, výberovej prestížnej výstavy svetového plagátu, a získal čestné uznanie. V roku 1982 predložil vedeniu Galérie Jána Koniarka v Trnave vypracovaný štatút periodicky opakujúcej sa medzinárodnej súťažnej prehliadky svetovej plagátovej tvorby. Komunisti nápad mierne pozmenili a navrhli prehliadku politického plagátu socialistických krajín, čo Dóka nechcel a ďalej v aktivite nepokračoval. Avšak po Nežnej revolúcii v roku 1990 sa k myšlienke prehliadky plagátu sa vrátil a inicioval medzinárodnú výstavu Trienále plagátu Trnava. Stal sa predsedom organizačného výboru trienále a vytvoril značku TPT a vizuálny štýl jeho národného ročníku. Od roku 1999 bol jeho čestným predsedom.