Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Ján Ondrejovič
JÁN ONDREJOVIČ (1930, Beckov – 1981, Trenčín) bol priemyselný výtvarník (dizajnér). V rokoch 1945 − 1948 sa vyučil za strojného zámočníka v Považských strojárňach v Považskej Bystrici. V roku 1949 nastúpil pracovať do n.p. Techna, od roku 1953 premenovaná na Výskumný ústav mechanizácie a automatizácie (VÚMA) Nové Mesto nad Váhom. Roku 1952 absolvoval štúdium na priemyselnej škole popri zamestnaní. V rokoch 1952 − 1957 pracoval vo výtvarnom krúžku pri Závodnom klube VÚMA pod vedením akademického maliara Juraja Kréna. Rok nato absolvoval špeciálne nadstavbové štúdium zamerané na tvarovanie strojov a nástrojov na Strednej umelecko−priemyslovej škole v Uherskom Hradišti u profesora Zdeňka Kovářa. Ťažiskom jeho výtvarnej tvorby bolo výtvarné spracovanie (dizajn) automatických a poloautomatických strojných zariadení, výrobkov spotrebného strojárstva (napríklad elektrický ohrievač vody 10 litrový - Tatramat TYP 944 z roku 1980) a drobná architektúra (napríklad Detské ihrisko Hexagon navrhol v Banskej Bystrici, realizované v roku 1969). Je autorom patentu, autorom niekoľkých chránených priemyselných vzorov, niektoré práce boli registrované v Inštitúte priemyselného dizajnu s právom označenia: Vybrané pre CID, iné boli ocenené diplomom najlepšieho výrobku v rezorte Ministerstva všeobecného strojárstva ČSSR. V roku 1966 bol Ondrejovič členom kolektívu laureátov Štátnej ceny a v roku 1972 bol členom riešiteľského kolektívu vyznamenaného Národnou cenou. Ján Ondrejovič stál pri začiatkoch priemyselného dizajnu na Slovensku. V roku 2001 v jeho rodisku odhalili pamätnú tabuľu na jeho dome. Zdroj: Ing. Gustáv Rumánek: Ján Ondrejovič, priemyselný výtvarník, brožované, súkromné vydanie, Beckov 2001.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025