Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Beáta Gerbocová

Beáta Gerbocová študovala na Škole umeleckého priemyslu v Kremnici odbor rytectvo, po jej ukončení nastúpila na VŠVU, do ateliéru Voľnej textilnej tvorby (1995 – 2001). Po ôsmich rokoch práce asistentky na Katedre textilu, pracovala ako interiérová dizajnérka v Škode Mladá Boleslav (2009 – 2013). Na Katedru textilu VŠVU sa opäť vrátila a začala sa venovať vyučovaciemu predmetu Digitálne žakárové tkanie. Na túto technológiu sa zamerala aj vo svojej dizertačnej práci doktorandského štúdia (realizované od roku 2016). V poslednom období žakárové tkanie uplatnila vo viacerých projektoch: realizovala čalúnené sedáky s názvom „Krásky“, tkanie pre stoličky „Paff“ dizajnéra Michala Staška, čalúnenie „Aurora“, pre lavicu firmy Paspol, ktoré predstavila na viacerých domácich aj zahraničných výstavách na Slovensku, Rakúsku a Česku a na samostatnej výstave „Zamatové jazerá“ v Dizajn štúdiu ÚĽUV v Bratislave (2018).

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content