Iný pohľad na dizajn. Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku

Zámerom článku je predstaviť viaceré typy edukačných a terapeutických pomôcok pre deti s kortikálnou poruchou zraku (CVI), ako aj interaktívnu aplikáciu pod názvom CVI APP určenú na používanie na tabletoch, a na základe nich priblížiť špecifiká tejto zrakovej poruchy z hľadiska vizuálnej komunikácie.

Kortikálna porucha zraku je typ zrakového poškodenia, pri ktorom sú porušené zrakové centrá v mozgu a/alebo zrakové dráhy, zatiaľ čo ostatné časti zrakových štruktúr môžu byť bez poškodenia. V závislosti od úrovne poškodenia zrakových funkcií sa CVI delí na tri fázy, ktoré sa ďalej členia na desať stupňov. Na rozdiel od porúch zraku, pri ktorých sú poškodené oči, pri kortikálnej zrakovej poruche je u detí možná čiastočná obnova zraku na základe neuroplasticity mozgu. Zrak dieťaťa s CVI je potrebné cielene stimulovať a trénovať jeho zrakové funkcie. Dôležitou súčasťou zrakovej stimulácie sú aj terapeutické a edukačné pomôcky či upravené prostredie, v ktorom sa dieťa nachádza (nerušivé prostredie bez excesívnych audiovizuálnych podnetov).

Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky
Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky
Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky

Podnet na tvorbu pomôcok pre deti s CVI som v roku 2018 dostala od Gabriely Dobrovičovej, mamy Marínky, dievčatka s kortikálnou poruchou zraku (o. z. Marínkine Kukadlá). V tom čase na Slovensku nebol dostatok pomôcok pre deti s týmto typom zrakového znevýhodnenia. Na stimuláciu zraku u detí s CVI sa používali senzorické pomôcky, čierno-biele kontrastné knihy či hračky určené pre deti do jedného roku, pomôcky pre deti s iným typom zdravotného znevýhodnenia, ako aj na mieru vyrábané pomôcky zohľadňujúce potreby a preferencie daného dieťaťa (napr. jeho obľúbenú farbu, zvieratko, objekt a pod). Pomôcok určených primárne pre potreby detí s CVI však bolo málo a boli obmedzené aj z hľadiska ručnej výroby, jazykovej dostupnosti či finančnej náročnosti. Situáciu sčasti komplikoval aj fakt, že každé dieťa s CVI je iné, má špecifické potreby, ktoré sa navyše menia, čo výber vhodných pomôcok ešte viac sťažovalo.

Na základe tohto impulzu som sa kortikálnej poruche zraku u detí z hľadiska dizajnu a vizuálnej komunikácie začala venovať cielene. Mojou snahou bolo porozumieť tomu, ako CVI ovplyvňuje vizuálne či materiálové prevedenie pomôcok alebo prostredia, v ktorom sa dieťa nachádza. Rýchlo som však zistila, že v rámci výskumu sa nezaobídem bez intenzívneho štúdia tejto témy, absolvovania odborného kurzu zameraného na kortikálnu poruchu zraku, konzultácií so špeciálnymi pedagógmi a odborníkmi na kortikálnu poruchu zraku a v neposlednom rade ani bez spolupráce s Marínkou, jej mamou a odborníčkami, ktoré sa CVI venujú. Výskum taktiež zahŕňal konzultácie s odborníčkami z Centra včasnej intervencie v Košiciach či bratislavskej Ranej starostlivosti, n. o., v širšom kontexte aj návštevu Slovenskej knižnice pre nevidiacich Mateja Hrebendu v Levoči a odbornú konzultáciu v Centre špeciálno-pedagogického poradenstva pri ZŠ pre nevidiacich v Levoči. Na základe získaných informácií, podnetov od rodičov detí s CVI či odborníčok na túto tému som následne pristúpila k návrhu a tvorbe pomôcok pre deti s kortikálnou poruchou zraku.

Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky
Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky
Taktilné pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku vytvorené šitím z filcu a dutého vlákna či plstením. Pomôcky je možné využiť samostatne alebo v kombinácii s ďalšími navrhnutými materiálmi, napr. s leporelami. Fotografie: archív autorky

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s CVI

Výskumu a následnej tvorbe pomôcok pre deti s CVI som sa celkovo venovala približne štyri roky (2018 – 2022). Toto obdobie ovplyvnila pandémia COVID-19, ktorá prehĺbila dopyt po produktoch prostredníctvom e-komercie. Na základe intenzívnejšieho online nakupovania sa aj zahraničné pomôcky pre deti s CVI stali v určitom zmysle dostupnejšie. Aj situácia týkajúca sa nízkeho zastúpenia pomôcok pre deti s CVI na slovenskom trhu sa v tomto časovom rozpätí zlepšila. Naďalej však pretrvávala potreba vytvárať alebo upravovať pomôcky na mieru podľa potrieb konkrétneho dieťaťa.

Zamerala som sa preto na pomoc tým, ktorí sa venujú tvorbe alebo úprave pomôcok pre deti s CVI – rodičom, osobným asistentom, špeciálnym pedagógom či centrám včasnej intervencie a ranej starostlivosti. Keďže často vyrábajú pomôcky svojpomocne, mojím cieľom bolo uľahčiť im prácu prostredníctvom rôznych vopred navrhnutých typov pomôcok pre deti s CVI, ktoré je možné jednoducho vyrobiť aj v domácich podmienkach z dostupných, lacných a bezpečných materiálov, a zároveň prispôsobiť tieto pomôcky špecifickým potrebám každého dieťaťa. Navrhla som viacero typov pomôcok, ktoré by bolo možné použiť vo všetkých troch fázach kortikálnej poruchy zraku u detí a trénovať prostredníctvom nich nielen zrakové funkcie, ale zapájať aj iné zmysly ako hmat, sluch atď. Ukážky týchto pomôcok, ako aj odporúčania týkajúce sa materiálov a technologických postupov pri ich výrobe sa nachádzajú na webovej stránke https://cvipomocky.sk a je možné si ich bezplatne stiahnuť či inšpirovať sa nimi pri tvorbe vlastných pomôcok pre deti s CVI. Takéto riešenie malo za cieľ zníženie finančnej záťaže rodín s dieťaťom s CVI, sprístupnenie informácií a pomôcok pre širokú verejnosť, ako aj edukáciu o tejto pomerne málo známej téme.

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s CVI som navrhla a vytvorila na základe spolupráce s odborníkmi na kortikálnu poruchu zraku, s Marínkou – dieťaťom s CVI, a jej mamou, ako aj odborníčkami na textilný dizajn. Z hľadiska materiálového prevedenia, ale aj z vizuálnej stránky tieto pomôcky zohľadňujú vizuomotorické potreby detí s CVI, napr. príznačné farebné prevedenie (najmä žltá, červená, oranžová, zelená) a dostatočný kontrast, zníženie vizuálnej komplexity pozorovanej scény, taktilné vlastnosti pomôcok a podobne. Ich vizuálne prevedenie môže evokovať prílišnú jednoduchosť, v niektorých prípadoch až absenciu dizajnu. K takémuto vizuálnemu riešeniu však, paradoxne, nebolo vôbec jednoduché dospieť. Štýly, trendy či moje vlastné preferencie týkajúce sa vizuálnej komunikácie museli ísť stranou, aby navrhnuté pomôcky dokázali naplniť svoj účel a v maximálnej miere reflektovali potreby a schopnosti konečného používateľa, ale aj ich tvorcov. Podrobnejšie sa pozrieme na nosné typy navrhnutých pomôcok pre deti s CVI: leporelá, taktilné, filcové a plstené pomôcky a šablóny na ich výrobu.

Ukážky interaktívnej aplikácie na tablet CVI APP pre deti s kortikálnou poruchou zraku, ako aj intaktné deti v predškolskom veku. Vizualizácia zobrazuje tretiu úroveň úlohy Tvary, kedy z geometrických tvarov v predošlých troch úrovniach deti môžu postaviť svoje vlastné mesto. Vizualizácia: archív autorky
Ukážky interaktívnej aplikácie na tablet CVI APP pre deti s kortikálnou poruchou zraku, ako aj intaktné deti v predškolskom veku. Vizualizácia zobrazuje tretiu úroveň úlohy Tvary, kedy z geometrických tvarov v predošlých troch úrovniach deti môžu postaviť svoje vlastné mesto. Vizualizácia: archív autorky
Ukážky interaktívnej aplikácie na tablet CVI APP pre deti s kortikálnou poruchou zraku, ako aj intaktné deti v predškolskom veku. Vizualizácia zobrazuje tretiu úroveň úlohy Tvary, kedy z geometrických tvarov v predošlých troch úrovniach deti môžu postaviť svoje vlastné mesto. Vizualizácia: archív autorky
Ukážky interaktívnej aplikácie na tablet CVI APP pre deti s kortikálnou poruchou zraku, ako aj intaktné deti v predškolskom veku. Vizualizácia zobrazuje tretiu úroveň úlohy Tvary, kedy z geometrických tvarov v predošlých troch úrovniach deti môžu postaviť svoje vlastné mesto. Vizualizácia: archív autorky

Leporelá

S ohľadom na úroveň vizuálnej i dejovej náročnosti som vytvorila päť typov kníh pre deti s CVI vo forme leporela. Dvojica kníh Prírodné tvary obsahuje vyobrazenia vybraných prírodných tvarov (ovocie, kvety, motýľ atď.), v prvom prípade vo forme realistickej fotografie, v druhom vo forme štylizovaného obrázka – piktogramu v červenom prevedení. Na protiľahlej strane obrázkov sa nachádza jednoslovný názov daného tvaru, ktorý je zvýraznený červeným obrysom kvôli upútaniu vizuálnej pozornosti dieťaťa s CVI. Obe knihy majú vysoko kontrastné čierne pozadie. Knihy sú určené pre zrakovú stimuláciu u detí s CVI pri prechode od trojrozmerných objektov k ich dvojrozmernému realistickému vyobrazeniu až k abstraktnej štylizácii daného tvaru. Kniha Žlté tvary je variáciou predošlej knihy s prírodnými tvarmi, v tomto prípade sú však vyobrazené abstraktné geometrické tvary (kruh, štvorec, hviezda atď.). Geometrické tvary i obrys ich jednoslovných názvov sú znázornené pomocou žltej farby. Farebnosť je však možné variovať podľa preferovanej farby dieťaťa. Ďalšia kniha pod názvom Ľudia bola navrhnutá s cieľom pomôcť deťom s CVI rozoznávať tváre ľudí, jednotlivé časti tváre, spoznávať tváre podľa charakteristických znakov (angl. salient features). Jej štruktúra je podobná predošlým knihám – na pravej strane sa nachádza grafika, v tomto prípade vektorové ilustrácie rôznych tvárí (dievča, chlapec, bábätko, dedko, babka, klaun…), na protiľahlej strane je text – jednoslovné pomenovanie orámované červenou farbou. K tejto knihe boli navrhnuté aj filcové pomôcky – maňušky, ktoré sú vizuálne identické s ilustráciami z knihy. Piata kniha, Deň a noc, obsahuje najkomplexnejšie prevedenie ilustrácií i samotného deja knihy. Leporelo približuje striedanie dňa a noci, zoznamuje dieťa so slnkom, mrakmi, dažďom a búrkami, ale aj dúhou, západom slnka, mesiacom či hviezdami. Druhotným posolstvom knihy je aj denný cyklus dieťaťa a čas na spánok. K tejto knihe boli opäť navrhnuté aj filcové pomôcky jednotlivých tvarov, ktoré sú vyobrazené aj v knihe. Leporelo Deň a noc je príkladom univerzálneho dizajnu, keď sa o túto knihu môže podeliť dieťa s CVI aj so súrodencami bez zrakového znevýhodnenia. Tlačové súbory troch zo spomínaných kníh sú voľne prístupné na stiahnutie na webovej stránke cvipomocky.sk.

Leporelo pod názvom Deň a noc je vhodné pre deti s CVI, ale aj pre deti bez zrakového znevýhodnenia, čím je príkladom univerzálneho a inkluzívneho dizajnu. Prostredníctvom tejto knihy sa deti oboznámia s denným cyklom striedania dňa a noci, ale aj so svojimi emóciami. Leporelo je doplnené o magnetky a taktilné filcové pomôcky, ktoré je možné využiť pri čítaní a ďalších aktivitách stimulujúcich vizuomotorické schopnosti detí a ich kreativitu. Fotografie a vizualizácie: archív autorky
Leporelo pod názvom Deň a noc je vhodné pre deti s CVI, ale aj pre deti bez zrakového znevýhodnenia, čím je príkladom univerzálneho a inkluzívneho dizajnu. Prostredníctvom tejto knihy sa deti oboznámia s denným cyklom striedania dňa a noci, ale aj so svojimi emóciami. Leporelo je doplnené o magnetky a taktilné filcové pomôcky, ktoré je možné využiť pri čítaní a ďalších aktivitách stimulujúcich vizuomotorické schopnosti detí a ich kreativitu. Fotografie a vizualizácie: archív autorky

Taktilné knihy a kartičky

Knihu pre deti s CVI týkajúcu sa geometrických tvarov je možné vyrobiť aj v taktilnom prevedení prostredníctvom čierneho kartónu/ lepenky, samolepiaceho filcu a šablón na tvorbu geometrických tvarov. Na zviazanie knihy je možné použiť napríklad špirálovú väzbu. Takto vyrobená kniha sa dá doplniť o taktilné kartičky s geometrickými tvarmi, ktoré sú vyobrazené aj v knihe.

Filcové a plstené pomôcky

Tieto trojrozmerné taktilné pomôcky dopĺňajú leporelá (filcové prírodné tvary, maňušky) či animácie (plstené hrášky), alebo sú samostatnými terapeutickými pomôckami na stimuláciu zraku (filcové rybičky, sova, líška). Ich farebnosť je možné variovať.


Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2024 na s. 66. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Designum oslavuje tento rok 30. výročie svojho vzniku! Pri tejto príležitosti bola v Galérii dizajnu Satelit otvorená výstava a k prvému tohtoročnému číslu sme Vám pribalili malý darček v podobe zápisníka. 

Súvisiace diela

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku

Edukačné a terapeutické pomôcky pre deti s kortikálnou poruchou zraku

Eva Jenčuráková
Andrea Kováčová
Andrej Haščák
Prejsť na diela
Skip to content