Najzaujímavejšie príspevky roku 2022 v e-designume

Milé čitateľky a čitatelia, redakcia časopisu Designum a platformy e-designum vám taktiež praje šťastný a spokojný rok 2023. V krátkom ohliadnutí sa za uplynulým rokom vám prinášame výber najzaujímavejších príspevkov roku 2022. Ak vám vtedy ušli, teraz už nemusia!

Eva Husárová – značka Matieva. Diera v textilnom tričku sa nedá dotkať, odev z biomateriálu však viem doliať

Vo svojej tvorbe prepája poznatky zo staviteľstva, vizuálnej komunikácie a odevného dizajnu. Zameriava sa na spoločenské a ekologické témy. Pod značkou Matieva sa venuje predovšetkým odevnej tvorbe, ktorá je charakteristická experimentálnou a nekonvenčnou prácou s materiálom.

Som rád, že NCD sa vyvíja. Rozhovor s Martinom Bajaníkom o vizuálnej identite Národnej ceny za komunikačný dizajn 2022

Autorom vizuálnej identity Národnej ceny za komunikačný dizajn 2022 je Martin Bajaník, známy tým, že sa svojou tvorbou pohybuje na rozhraní dizajnu a marketingu. Koncept národnej ceny sa podľa neho vyvíja, prihovára sa širšiemu publiku, a teda je prirodzené, že sa posúva aj spôsob, akým sa prezentuje a komunikuje.

Michal Tornyai: Pri tvorbe kníh si rád kladiem výzvy

Michal Tornyai je písmotvorca, typograf, pedagóg a grafický dizajnér so záujmom o polygrafiu. So značkou Risomat (2015 – 2019) spopularizoval medzi slovenskými dizajnérmi a umelcami vtedy málo známu technológiu risografickej tlače. V súčasnosti je hlavným dizajnérom združenia Čierne diery, ktoré sa zaoberá osvetou zabudnutej a dlhodobo prehliadanej slovenskej architektúry. V NCD 2022 získal Cenu pre osobnosti dizajnu – Etablovaný dizajnér.

„Nevinnosť” dizajnu a moc propagandy

Úvodným textom Designum 2/2022 bol príspevok od filozofa Lukáša Likavčana. Cez osobné skúsenosti z Moskvy sa zamýšľal nad tým, ako propaganda a moc nachádzajú sofistikované spôsoby, ktorými dizajnujú svet na svoj obraz. Príspevok bol súčasťou rubriky Stojíme pri Ukrajine.

Pozvánka do Satelitu – Miroslav Debnár 92xxx22 medium vitae

Rozhovor Eleny Farkašovej s Mirom Debnárom sa uskutočňoval postupne, v rámci série spoločných stretnutí k príprave retrospektívnej autorskej výstavy Miroslav Debnár 92xxx22 medium vitae.

Naozaj málo z naozaj veľa alebo správa o keramike a porceláne na Designbloku 2022

Počas tohto októbra sa v Prahe konal 24. ročník medzinárodného festivalu dizajnu – Designblok 2022 (časopis Designum bol jedným z jeho mediálnych partnerov). Simona Janišová bola v Prahe počas celej doby trvania festivalu. Pripravila pre e-designum report o jej postrehoch zo zastúpenia keramiky a porcelánu, materiálov, ktoré sú na českej pôde dlhodobo obľúbené medzi výrobcami, autormi, a samozrejme aj divákmi.

Samuel Čarnoký — bežec na krátke aj dlhšie trate

Samuel Čarnoký je grafický dizajnér, vysokoškolský pedagóg, typograf a písmotvorca. Za dizertačnú prácu, v ktorej zmapoval vývin tvorby digitálneho písma na Slovensku od úplného začiatku, získal v Národnej cene za komunikačný dizajn 2016 Cenu ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR za študentský dizajn a roku 2018 ju knižne vydalo Slovenské centrum dizajnu ako Fonts SK. Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku / Digitized type design in Slovakia. Od roku 2010 tvorí a publikuje písma pod značkou CarnokyType.

Bude treba pomôcť Ukrajine a dizajnéri sa tu môžu spolupodieľať. Rozhovor s Oleksandrou Bakushinou

Oleksandra Bakushina je dizajnérka pochádzajúca z Ukrajiny. Po ukončení Strednej umeleckej školy v Kyjeve prišla v roku 2015 do Bratislavy študovať dizajn na Vysokú školu výtvarných umení. Už počas štúdia sa predstavila niekoľkými zaujímavými projektmi, ktoré vznikli v rámci bakalárskeho štúdia na Katedre dizajnu v Ateliéri industrial dizajn a medziodborovej stáže na Katedre úžitkového umenia (v Ateliéri S+M+L_XL – Kov a šperk a Ateliéri keramiky). V súčasnosti je v poslednom ročníku magisterského štúdia v Ateliéri experimentálneho dizajnu. Príspevok bol súčasťou rubriky Stojíme pri Ukrajine.

Keď v móde ide o život. Rozhovor s Máriou Štranekovou

Mária Štraneková je dizajnérka a pedagogička, ktorej tvorbu v oblasti udržateľnej módy odborná verejnosť prvýkrát ocenila už v roku 2007 titulom Top Styl Designer na veľtrhu STYL a KABO v Brne. V súčasnosti kombinuje tvorbu pod svojou značkou Mayamay s pozíciou vysokoškolskej pedagogičky a lektorky na francúzskej škole módneho biznisu MOD’SPE Paris Central Europe v Bratislave.

Skip to content