Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Rudolf Altrichter
Rudolf Altricher bol slovenský výtvarník a grafický dizajnér, autodidakt. Narodil sa vo Viedni, ale detstvo prežil v Trenčíne, kde v roku 1938 zmaturoval na obchodnej akadémii. Po skončení štúdia bol zamestnaný ako obchodník u Baťu v Svite a Bratislave, pričom sa vo voľnom čase venoval výtvarnej tvorbe. V roku 1948 spoluzakladal spolok umelcov a priateľov grafiky a v roku 1949 Zväz slovenských výtvarných umelcov spolu s Orestom Dubayom a Ernestom Zmetákom. V roku 1950 nechal svoju obchodnícku kariéru a začal sa živiť ako výtvarník na voľnej nohe, hlavne ako tvorca plagátov (výstavných, filmových, spoločenských aj politických) a voľnej grafiky. Medzi jeho najvýznamnejšie práce patrí séria autorských spoločensko-politických plagátov a identita pre Slovenský poľovnícky zväz. Za svoju tvorbu získal niekoľko ocenení a vystavoval v Bratislave, Grenade, Varšave, Frankfurte, Berlíne a Viedni. Jeho tvorba sa vyznačuje používaním štruktúrovaného tvaru, optických hier, experimentami s písmom a psychedelickými tvarmi. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017. Fotografia: archív Slovenského múzea dizajnu, dar Pavla Altrichtera
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025