Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Terézia Feňovčíková (Terézia Makár)
Terézia Makár Feňovčíková ukončila štúdium v 2017 ateliéri odevného dizajnu VŠVU v Bratislave pod vedením prof. Júlie Sabovej. S odevnou kompozíciou hanbok získala na BADW17 ocenenie objav a s diplomovou kolekciou streetorchids počas Fashion Live!17 titul fresh dizajnér. Okrem lokálnej prezentácie počas štúdia sa zúčastnila aj medzinárodných aj domácich súťaží a stáži u lokálnych dizajnérov (Marcel Holubec W., Dana Kleinert, arts of fashion competition in san francisco /usa/ 2013, Kruhy na vode 2016). Od roku 2018 tvorí pod značkou freier, s ktorou sa prezentuje na podujatiach doma aj v zahraničí ( International Young Designers Contest in Kiev 2018, Mercedes-Benz Fashion LIVE! Bratislava, London Fashion Week 2019) a rovnako predstavuje svoju tvorbu aj v medzinárodných magazínoch a platformách (vogue /cs, italy/, fucking young!, kaltblut, vice, pap...). V roku 2020 sa zúčastnila pracovnej stáže v značke Alain Delon a okrem odevnej tvorby v roku 2023 spolupracovala so Slovenským národným divadlom na kostýmoch pre podujatie Fashion Balet ‘23. freier: Charakteristickým prvkom značky freier je surový dizajn prevzatý zo svojrázu ulice a jeho kombinovateľnosti. To znamená, že na povrchu nechýba experiment so strihom a vizuálnym detailom na odeve, ktorý sa narušuje stylingom. Pri tvorbe kolekcií sa sústreďujeme na pánsku módu, ale prirodzene prekračujeme jej hranice a stáva sa neutrálnou. V obľube prepájame inšpirácie s osobnou fascináciou v kinematografii a ikonickými odkazmi, vďaka čomu vytvárame autentické príbehy.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025