Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Dušan Junek

Dušan Junek (1943) je rodák z Piešťan, ktorý má za sebou šesťdesiatročnú prax v tvorbe v oblastiach grafického dizajnu vizuálnych komunikácií, odbornej publicistiky, autorstva mnohých kultúrnych projektov a pedagogickej práce. V rokoch 1960 – 1966 študoval architektúru na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (prof. E. Belluš, V. Karfík) a v rokoch 1967 -1970 študoval na Vysokej škole výtvarných umení (prof. D. Kuzma, V. Vilhan). Profesionálnu výtvarnú dráhu začal ako vysokoškolský študent v polovici 60. rokov 20. storočia spoluprácou s časopismi Mladá tvorba, Kultúrny život, Kulturní tvorba, Host do domu. Známe sú najmä jeho karikatúry v denníku Smena (1967 - 1969), publikoval ich vyše štyristo a boli kritické voči totalitnému režimu. Po okupácii v roku 1968 mal za túto tvorbu vyše pätnásť ročný zákaz verejnej činnosti, vystavovania a publikovania tvorby, musel opustiť vysokú školu a bol režimom perzekvovaný. Nútene musel odísť v roku 1973 z Bratislavy na severovýchod Slovenska, kde prežil v ústraní bez možnosti uplatnenia tvorivej práce. Do výtvarného diania sa mohol vrátiť až po roku 1989 a svojou tvorbou sa hneď presadil doma i v zahraničí. Významná je jeho odborná publicistika ako autora či spoluautora publikácií, statí, esejí a článkov, inicioval a tvoril odborný časopis Typo:Grafik:Um. Pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v rokoch 1991 - 1992, neskôr v rokoch 2001 - 2010 viedol Odbor grafiky vizuálnych komunikácií na Škole umenia a dizajnu v Bratislave. V roku 1991 si založil vlastné grafické štúdio s názvom GRAFIQ Studio. Autorsky sa podieľal na celom rade kultúrnych projektov, bol jedným z iniciátorov a zakladateľov medzinárodného podujatia Trienále plagátu Trnava, v rokoch 1990 – 2000 bol viceprezidentom Internationan Biennale of Graphic Design Brno a od roku 2003 systematicky spolupracuje s Poľským inštitútom v Bratislave. Je laureátom najvyššieho ocenenia v odbore – ICOGRADA Achievement Award udeleného Medzinárodnou radou asociácií grafického dizajnu v Bruseli (2002) za „celoživotné dielo a osobitný prínos grafickému dizajnu vo svete“. Výnimočnou poctou je jeho zaradenie do svetovej encyklopédie The History of Graphic Design 1890 – Today (Taschen Publishing, Germany, 2022) medzi najvýznamnejších autorov modernej éry dizajnu. Je laureátom výstavy OSN usporiadanej k svetovej konferencii o ekológii v Kyoto 1997, kde mu udelili Cenu Japonskej vlády. Jeho tvorba bola ocenená na vrcholných prehliadkach vo svete: Bienále Lahti, Salón Paris, Bienále Fort Collins-Colorado, Bienále Mexico City, Bienále Brno, World Exhibition London, Poster Show Aarhus a ďalších. Navrhol viac ako 200 značiek, grafických symbolov a logotypov, venuje sa korporátnemu dizajnu a je kurátorom mnohých výstav grafického dizajnu. Venuje sa aj odbornej publicistike. V práci využíva tvárne a tvarové možnosti, pracuje s optickým klamom, transformáciou a viacvýznamovosťou. Dušan Junek prispieva aj ako autor do časopisu Designum - viac tu.  

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content