Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Karol Hološko

Karol Hološko je prvým z radu výrazných dizajnérskych osobností nielen v sklárňach v Lednických Rovniach, ale v slovenskom dizajne vôbec. Od jeho pôsobenia sa datuje sústavný rast úrovne dizajnu ako súčasť kvalitnej produkcie skla z Lednických Rovní. Jeho príchod do fabriky v roku 1947 znamenal zmenu v prístupe k dizajnu. Mal vtedy za sebou 12-ročné úspešné pôsobenie v návrhárskom oddelení argentínskej sklárne Cristalerias Rigolleau, aj štúdium figurálnej kresby a maľby na Escuela de Bellas Artes v Buenos Aires. Ako vedúci návrhárskeho oddelenia sa od začiatku snažil o uplatnenie svojich aktuálnych poznatkov o trendoch súdobého skla. Znamenalo to odklon od dekoratívnosti tradičného rovnianskeho skla a tvarových archaizmov.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content