Typo poster – traditional medium of communication in epoch of advanced digital technologies

Tomáš Chaloupka
2020

Písmo je jedným zo základných nástrojov ľudskej komunikácie a plagát dlhé roky patril k najrozšírenejším masovo-komunikačným prostriedkom. V období nástupu digitálnych technológií sa už zdalo, že plagát z tlačených médií postupne mizne. Ukazuje sa však, že okrem čoraz intenzívnejšieho každodenného využívania všemožných textových displejov dochádza aj k renesancii tradičného písmového plagátu. Publikácia sa na základe niekoľkoročného výskumu oi. snaží odpovedať na otázky: Má plagát ako informačné médium v 21. storočí ešte vôbec svoje opodstatnenie? Digitálne technológie v posledných rokoch posilňujú predovšetkým obrazovú zložku vizuálnej komunikácie, je v takom svete ešte miesto pre čisto typografickú formu prenosu informácie? Ako často je dizajnérmi rôznych generácií využívané písmo aj vo svojej „oslobodenej“ forme ako výtvarný stavebný materiál nahrádzajúci fotografiu či kresbu? Výskum je doposiaľ otvorený, táto publikácia zhŕňa jeho súčasný stav a ponúka aj názory na danú tematiku od 80 grafických dizajnérov z Poľska, Slovenska a Česka, vrátane ukážok ich typografických plagátov.

Viac o dizajnéroch v publikácii
Filip Blažek
Tomáš Brousil
Jiří Eliška
Ondřej Chorý
Vladimír Kovářik
Adam Macháček
Karel Míšek
Pavel Noga
Martin Pecina
Radim Peško
Marek Pistora
Jan Rajlich ml.
Tomáš Salamon
František Štorm
Alan Záruba
Zdeněk Ziegler