Long Life Project / medzinárodný študentský projekt

Vernisáž: 22. november, 17:00

Projekt LONG LIFE vystavený už aj v Bratislave!
Projekt, ktorý vznikol vďaka dizajnérom z niekoľkých krajín, nám prezentuje ako zvýšiť kvalitu a dĺžku života. Prvýkrát bol inštalovaný počas zlínského Zlin Design Weeku, následne v Poľsku a Portugalsku.

Zatiaľ čo šance dožiť sa vysokého veku boli ešte nedávno veľmi isté, naša budúcnosť sa v posledných rokoch stala vo veľkej miere neistou. To nás však nezbavuje povinnosti pracovať s výhľadom dopredu. Je to nielen terapeutické, ale aj profesionálne. Spoločnosť sa musí začať pripravovať na prebiehajúce politické, ekonomické ako aj demografické zmeny.

Študenti z troch stredoeurópskych univerzít sa zúčastnili projektu LongLife, aby ukázali, že dizajn, umenie a architektúra môžu pomôcť nájsť možné riešenia pre rôzne oblasti, ktorých sa fenomén starnutia dotýka. Niektoré z ich nápadov sú praktické a realizovateľné, iné sú víziami provokujúcimi na ďalšie premýšľanie.

Mladí dizajnéri pristúpili k téme z veľmi odlišných a niekedy prekvapivých uhlov, od návrhu inkluzívneho UX designu smartfónov po veľmi štýlový, a pritom vysoko funkčný nábytok, od viacúčelových terapeutických pomôcok po ironizujúci pohľad na vlastnú virtuálnu existenciu.

Dizajn má moc a zodpovednosť prevádzať do praxe zmenu v našich postojoch. Ukazuje sa, že študenti-dizajnéri si to veľmi dobre uvedomujú.

Viac informácií nájdete v tlačovej správe alebo na www.longlifeproject.cz.

Autori projektu: Bohuslav Stránský, Miroslav Zelinský
Kurátorka výstavy v SCD: Elena Farkašová
Priestorové riešenie výstavy v SCD: Vladimír Kovařík a René Baďura
Vizuál výstavy v SCD: Bohuslav Stránský
Výstavný systém: Tibor Ďuriš, Jan Veselský
Texty: Vladimíra Černá, Elena Farkašová, Eliška Káčerková, Lucie Trejtnarová, Miroslav Zelinský, Martina Zuzaňáková
Realizačný tím: Vladimír Kovařík, Helena Lukášová, Václav Ondroušek, Ivan Pecháček, Sabina Psotková, Václav Skácel, Bohuslav Stránský, Miroslav Zelinský
Web dizajn: Roman Nevrlý, Adrián Gubrica, Michal Kyselica

S podporou: Ministerstvo kultúry SR
Generálny reklamný partner SCD:
 J&T Banka
Hlavný mediálny partner SCD: 
Designum
Hlavný partner SCD: 
Antalis
Mediálny partner SCD:
Citylife
Partneri výstavy: Univerzita Tomáše Bati ve Zlíně, Technická univerzita vo Zvolene, Masarykova univerzita v Brne

Organizátori
Galéria dizajnu Satelit
Slovenské centrum dizajnu

Kontakt: Gabriela Rybáriková, +421 918 110 247, satelit@scd.sk

Bratislava Design Week 2023

Bratislava Design Week (BADW) je najväčšie medzinárodné podujatie na Slovensku venujúce sa súčasnému dizajnu. Vznikol v roku 2009 a každý rok prezentuje to najlepšie z domácej scény ako aj vybrané projekty zaujímavých tvorcov zo zahraničia. Poskytuje priestor etablovaným autorom, ale aj študentom dizajnu, nezávislým značkám, experimentálnemu dizajnu i móde a prepája ich s návštevníkmi všetkých vekových kategórií. Od roku 2016 je hlavným organizátorom festivalu o. z. Aparát s kurátorskou koncepciou riaditeľky festivalu Ľubice Hustej.

Festival BADW si vždy vyberá tému na základe aktuálneho dobového pocitu. Tento rok ju zadefinovali ako ODVAHA. Naša spoločnosť žije veľmi tenzné časy, ktoré sa nás snažia zahnať do kúta. Kríza sa do našej spoločnosti nasťahovala v rôznych formách, ekonomickej, spoločenskej, vzťahovej, hodnotovej, profesijnej, environmentálnej atď. Stále je ohrozený základný predpoklad existencie spoločenstiev, ktorým je mier. Napriek tomu nie je čas na nariekanie. Dôležitou sa stáva práve ODVAHA. Vykročiť novým smerom, pozrieť sa na problémy z inej strany, odvaha nesúhlasiť, odvaha zastať sa slabších, odvaha pohnúť sa vpred, odvaha ukázať kto som, odvaha experimentovať. To všetko je rovnako ako pre spoločnosť, dôležité aj pre prácu a pozíciu dizajnéra.

BADW 2023 sa bude prvý krát konať v OD Prior na Kamennom námestí. Vystavujúci vybraní z Open Call aj hlavná medzinárodná výstava obsadia celé 2 poschodie obchodného domu (plocha viac ako 2000 M2 v trojbokej stavbe obchodného domu). Okrem výstav sa tu bude nachádzať aj POP UP shop s produktami mladých slovenských dizajnérov a zároveň tu budú v podvečerných hodinách Talks s hosťami festivalu.

Už druhý rok bude BADW aj v nádherných priestoroch stálej zbierky barokového umenia GMB. Tá je situovaná na prvom poschodí v budove Mirbachovho paláca. Súzvuk vzácnych diel barokového umenia, palácových interiérov a súčasného dizajnu ste mali možnosť zažiť už minulý rok. Zopakujeme si ho aj teraz – samozrejme v inej zostave vystavujúcich. Tento rok tu predstavia vybrané projekty a kolekcie zo súčasnej dizajnérskej scény. Medzi nimi aj tradičnú edíciu Majstri, v ktorej predstavíme výraznú osobnosť slovenského dizajnu sedacieho nábytku, Viliama Chleba.

Ďalšie informácie nájdete na www.badw.sk.

Tradícia netradične: Prírodné pletivá

V roku 2023 predstavuje ÚĽUV vo svojich celoročných aktivitách prírodné pletivá zastúpené v tradičnom i súčasnom remesle a dizajne. Ambíciou výstavy v bratislavskej Galérii ÚĽUV, ktorá pokračuje vo výstavnom cykle Tradícia netradične, je ukázať návštevníkom rôznorodosť a funkcionalitu diel majstrov výrobcov, dizajnérov i študentov. Prostredníctvom fascinujúcich predmetov zo súkromných zbierok i z depozitárov múzeí vyniknú synergie medzi tými, ktorí zachovávajú pletenie z prírodných materiálov pre ďalšie generácie.

Košikárstvo ako voľná forma pletenia patrí k najstarším remeslám. Využívali ho pôvodné kultúry na všetkých obývaných kontinentoch a technologicky i surovinovo sa zachovalo v takmer nezmenenej podobe dodnes. Prírodné pletivá predstavovali v predindustriálnej dobe a pred objavením alternatívnych materiálov v 20. storočí dôležitý ľahko dostupný a rýchlo obnoviteľný materiál. Spolu s hlinou, drevom a čiastočne aj kovom tvorili často jedinú materiálovú základňu pre domácku výrobu každodenných úžitkových, dekoratívnych i symbolických predmetov (koše, korbáče, vianočná, veľkonočná, žatevná výzdoba, vtáčie búdky, atď.). V jednotlivých častiach Slovenska sa využíval takmer každý dostupný lokálny materiál vhodný na pletenie. Dominovalo prútie, slama a štiepané luby. V menšej miere sa spracúvalo kukuričné šúpolie, pálka močiarna, prípadne korienky a lyko.

„Pri koncipovaní výstavných celkov v jednotlivých galerijných miestnostiach nezohrával dôležitú úlohu len sortiment pletených produktov, ale aj povaha pletiarskeho materiálu. Čo sa týka sortimentu, ten pozostáva v prevažnej väčšine z košov a nádob, prípadne opletaných nádob rôznych veľkostí a tvarov. Počas vývoja košikárskeho remesla sa postupne definovali určité vzory pre úžitkové predmety, ktorých tvar a funkciu rozvíjali celé generácie anonymných remeselníkov evolučným spôsobom takmer k dokonalosti. Na rozvoj individuálneho štýlu a kreatívneho prejavu však nebol taký priestor ako pri iných remeslách, napríklad pri hrnčiarstve alebo výrobe z dreva, kde sa mohol remeselník tvorivo prejaviť vo výzdobných prvkoch. Dôležitejšia bola praktická funkcia. Kôš musel byť pevný, trvanlivý a ľahký na prenášanie. Tomu bolo podriadené všetko ostatné. A možno aj preto sa postupne vyprofilovali krásne, čisté, organické a účelné tvary,“ popisuje problematiku kurátor výstavy prof. Tibor Uhrín.

Kurátor: Tibor Uhrín
Produkčný tím: Mária Hriešik Nepšinská, Dominika Mačáková, Tomáš Mikolaj

Viac informácií o výstave nájdete na www.uluv.sk.

Nová typografia – moderný štýl pre modernú dobu

18:00

Prednáška Kláry Prešnajderovej. Sprievodný program expozície Biblioman v Slovenskej národnej galérii. Krásna kniha a dizajn knihy zo zbierky Igora Gazdíka. Kurátorka Viera Kleinová

Nová typografia je účelná. Účelom každej typografie je informácia. Informácia sa musí prezentovať v najkratšej, najjednoduchšej, najdôraznejšej forme“, týmito vetami v roku 1925 uviedol Jan Tschichold manifest novej typografie.

Tu v desiatich bodoch charakterizoval štýl, ktorý svojho času priniesol revolúciu do úpravy tlačovín. Plagáty, časopisy či knižné obálky vytvorené podľa zásad novej typografie už na prvý pohľad vynikali svojou neprehliadnuteľnou červeno-bielo-čiernou farebnosťou, zvýrazňovaním dôležitých častí textu hrubými čiarami, šípkami alebo bodkami, efektnou diagonálou, ale aj častým využívaním fotografie. Hoci tento nový štýl od začiatku vyvolával kontroverzie, našiel si svojich zástancov aj na Slovensku. Najmä obálky časopisu Slovenská Grafia, ktoré počas krátkeho, avšak o to intenzívnejšieho typografického obdobia vytvoril Ľudovít Fulla, sú bravúrnymi príkladmi uplatňovania princípov novej typografie v praxi.

Klára Prešnajderová, PhD., pôsobí v Slovenskom centre dizajnu, kde sa venuje najmä výskumu Školy umeleckých remesiel v Bratislave (ŠUR). V rokoch 2017 – 2019 pracovala ako projektová asistentka v MAK – Museum für angewandte Kunst vo Viedni. V roku 2019 získala doktorát na Univerzite Komenského v Bratislave s prácou zameranou na medzinárodný kontext časopisov Slovenská Grafia a Nová Bratislava.

Vstupenky na prednášku.

Viac o expozícií Biblioman nájdete na www.sng.sk.

Dizajn za každú cenu (30 rokov Národnej ceny za dizajn) / premiéra filmu

17:00

Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky, Ministerstvo zahraničných vecí Slovenskej republiky a Slovenské centrum dizajnu si vás vo štvrtok 2. novembra o 17:00 dovoľujú pozvať na premiéru filmu Dizajn za každú cenu / 30 rokov Národnej ceny za dizajn.

Réžia: Martin Hasák

Vstup voľný

Prezentácia kreatívnych papierov a materiálov pre interiérový dizajn

13:00

Hľadáte nové materiály a inšpirácie pre svoju tvorbu?

Pozývame vás na prezentáciu kreatívnych papierov a materiálov pre interiérový dizajn. Odborní konzultanti spoločnosti Antalis vám predstavia nové papiere, potlačiteľné textílie, tapety, syntetické a transparentné doskové materiály a možnosti a príklady ich kreatívneho využitia v praxi.

V rámci prezentácie bude možnosť získať vzorky prezentovaných materiálov.

Počet miest je obmedzený. Svoju účasť prosím potvrďte do 3.11.2023, na email robert.parso@scd.sk, alebo tel.: 0907 549 510.

Prezentácia bude trvať zhruba dve hodiny. Drobné občerstvenie bude zabezpečené.

Tešíme sa na vás.

Workshopy v Satelite / NCD23

piatok 3. 11. 2023, 16:00 – 19:00 TVORBA KOSTÝMU so Zuzkou Nemcovou a Vojtom Daubnerom (od 16 rokov). Ako si navrhnúť kostým, masku alebo rekvizitu? Zoznám sa s 3D vymodelovaním v Blenderi, TinkerCade, vytvor si kostým na mieste alebo si priprav vlastný podklad pre 3D tlač.

sobota 4. 11. 2023, 14:00 – 17:00 OSVETLENIE S ARDUINOM s Mirom Močkom (od 18 rokov). Ako byť ekologický pomocou mikroprocesora? Vylepši si domácnosť pomocou LEDiek a pohybových senzorov, a skús si znížiť spotrebu elektriny.

nedeľa 5. 11. 2023, 14:30 – 17:00 PIXEL ART so Zuzkou Nemcovou (10 – 16 rokov). Ako prerobiť grafickú predlohu do pixelartu a aplikovať na tričko? Príď na workshop a odnesieš si tričko s vlastným dizajnom.

pondelok 6. 11. 2023, 17:00 – 18:30 MALÝ DIZAJNÉR, Deti vo forme s Veronikou Muchovou (6 – 10 rokov). Ako si vytvoriť vlastný experimentálny šperk? Spoznaj zaujímavé postupy a s našou pomocou vytvoríš jedinečný dizajnérsky kúsok.

Všetky workshopy majú limitovaný počet účastníkov 10, preto vás prosíme o registráciu na programy@scd.sk, do predmetu správy napíšte, o aký workshop máte záujem.

Pre všetky platí rovnaká lokácia: Galéria dizajnu Satelit, Kollárovo nám. 10, BA

Tešíme sa na vás!

Merch pre Staré Mesto

Mestská časť Bratislava-Staré Mesto vyhlasuje súťaž na vytvorenie vizuálneho konceptu propagačných a reprezentatívnych predmetov (merch) s identitou MČ BA-SM. V Starom Meste záleží na kvalite celku aj detailov. Dizajn a estetiku nechcú nechať iba v galériách a kultúrnych svätostánkoch, ale ako esenciálnu kvalitu každej veci, ktorú ľudská ruka vyprodukuje.

Merch a reprezentatívne darčeky sú pre mestskú časť nevyhnutnou súčasťou práce, ktorú robia. Od diplomatických stretnutí a reprezentácie v zahraničí, cez kultúrne a participatívne aktivity s obyvateľstvom, až po časté návštevy základných a materských škôl.

V spolupráci so študentstvom výtvarných umení, grafiky a dizajnu by radi vytvorili nový merch, ktorý bude reprezentovať nielen Staré Mesto ako také, ale aj kľúčové hodnoty, ktoré vedenie mestskej časti vyznáva:

  • udržateľnosť, starostlivosť a rozširovanie zelene
  • láska k mestu, urbanizmu a architektúre
  • umenie, kultúra a nezávislá kultúra
  • inkluzívnosť a spájanie generácií

Čo budete navrhovať?
Súťažný príspevok musí obsahovať návrh a prezentáciu vizuálneho konceptu vrátane aplikácie na nasledovné predmety:

  • pero/ceruzka
  • notes/zápisník
  • flaša na pitie (0.7l)
  • papierová taška
  • predmet podľa vlastného výberu

Súťaž je primárne určená pre študentky, študentov a mladých grafických dizajnérov do 30 rokov.

Celé zadanie a viac informácií  nájdete na www.staremesto.sk

Komentovaná prehliadka výstavy Marika Raček / 15 rokov so sklom

16:45

Pozývame aj na komentovanú prehliadku aktuálnej výstavy v Galérii dizajnu Satelit, ktorou vás prevedú jej kurátorka Adriena Pekárová a autorka Marika Račeková. Máte jedinečnú príležitosť dozvedieť sa viac o procese tvorby, o komunikácii s klientom a o tom, ako sa žije sklárskej dizajnérke na Slovensku.

Viac o výstave Marika Raček / 15 rokov so sklom.

Komentovaná prehliadka výstavy s kurátorom / NCD23

16:45

Pozývame fanúšikov produktového dizajnu na komentovanú prehliadku výstavy Národná cena za dizajn 2023 s jej tohtoročným kurátorom. Ak sa chcete dozvedieť o vystavených dielach a aktuálnom ročníku viac, príďte v stredu 18. októbra 2023 o 16:45 do Pradiarne 1900.

Výstava NCD23 prezentuje 76 projektov, ktoré vybrala sedemčlenná medzinárodná porota v zložení Michal Staško (SK), Mária Račeková (SK), Stefan Moritsch (AT), Valerio Lupi Cherubini (IT), Václav Mlynář (CZ), Pavel Masopust (CZ), Jakub Berdych (CZ) a jeden externý poradca Tomáš Šetaffy (SK).

Kurátor: Michal Staško
Grafický dizajn: Aurélia Garová, Tereza Maco, Jozef Sklenka
Architektúra výstavy: Peter Liška

Viac o výstave NCD23.