Drevené koníky

V línii tohtoročnej ústrednej témy ÚĽUV-u, ktorou je materiál drevo, pokračujú vo zviditeľňovaní a v širokom spektre ukážok jeho výnimočnosti aj výstavou Drevené koníky v Regionálnom centre remesiel ÚĽUV v Košiciach. Dizajnér a pedagóg Tibor Uhrín prostredníctvom nej predstavuje projekt, v ktorom oživuje svoju hračkársku minulosť.

Viac informácii o výstave nájdete na www.uluv.sk.

Príbeh skla II.

Priestory Starej školy v Kokave nad Rimavicou opäť naplno ožijú v dňoch 5. – 7. 8., budú sa v nej konať viaceré výnimočné kultúrno – spoločenské podujatia. Tento rok ich bude o čosi viac ako v minulom roku. 5. 8. 2022 o 18:00 sa uskutoční vernisáž výstavy Príbeh skla II., tentokrát v spolupráci s Vysokou školou výtvarných umení. Na výstave budú vystavené najzaujímavejšie dizajnérske študentské projekty ateliéru Sklo VŠVU za posledných desať rokov pod vedením vedúceho ateliéru Patrika Illa. Okrem toho budú vystavené fotografie a predmety historického skla z regiónu Gemer – Malohont – Novohrad, ktorý v minulých storočiach patril medzi výnimočné lokality sklárskeho umenia. Nebudú chýbať historické ťažítka, džbány, fľaše, fajky, cievniky, ale aj pripomienka na kolekciu Zlatá Zuzana sklárskeho majstra Jozefa Staníka.

Výstava so sprievodným programom bude prebiehať počas festivalu ľudovej kultúry Koliesko od 5. do 7. 8. v Kokave nad Rimavicou. Výstava bude dostupná návštevníkom vo vybraných hodinách až do konca októbra.

Udalosť na Facebooku.

 

Game days 2022

9. ročník videohernej konferencie a festivalu Game days, je vytvorený tak, aby odrážal potreby vývojárov hier s cieľom posunúť ich hry a podnikanie na novú úroveň.

Viac informácií o festivale sa dozviete na www.gamedays.sk.

Karol Weisslechner / Pontis

„Karol Weisslechner je absolventom katedry architektúry na VŠVU v Bratislave u Vojtecha Vilhana (1980 – 1988). Po vysokej škole pôsobil na Katedre architektúry, v Ateliéri Architráv VŠVU (1990 – 1995). V roku 1995 prevzal ateliér šperku po medzinárodne uznávanom šperkárovi Antonovi Cepkovi a dodnes je jeho vedúcim, dnes pod názvom Ateliér S + M + L_XL – KOV A ŠPERK. Názov vyjadruje rozšírenie výučby podľa koncepcie Karola Weisslechnera, ktorá zahŕňa okrem tvorby autorských šperkov (S), stolovacích a menších interiérových objektov (M) aj návrhy artefaktov do interiéru (L) až po veľkorozmerné exteriérové objekty (XL). V roku 2006 sa stal profesorom a v rokoch 2007 – 2012 bol rektorom Vysokej školy výtvarných umení a dizajnu v Bratislave. Jeho tvorba má široký záber, pohybuje sa medzi voľným umením, dizajnom a architektúrou. Vo svojej koncepcii výučby dáva dôraz na proces tvorby, hľadanie a objavovanie inovatívnych riešení.“

Katarína Hubová

FURNICOOLTURE

Vernisáž: 7. júla 2022, 17:00

DIZAJN PRE KAŽDÝ DEŇ / KAŽDÝ DEŇ PRE DIZAJN

To, ako dizajn vplýva na náš každodenný život, si častokrát ani neuvedomíme, až pokým desiatykrát neotvoríme tu druhú – tú nesprávnu zásuvku pod stolom alebo pokiaľ sa neposadíme do susedkinho pohodlného kresla a pritom si v duchu predstavíme našu tvrdú, dekou zakrytú sedačku so zákerne nízkym operadlom. Kto toto takto vymyslel, prečo niektoré veci fungujú lepšie ako iné a prečo si v reštaurácii stále pomýlim toalety? Hovorí sa, že dobrý dizajn by mal nielen dobre vyzerať, ale mal by aj dobre fungovať. Dobrý dizajn nás v rôznych podobách obklopuje zo všetkých strán, pomáha nám, informuje a chráni nás, uľahčuje nám život, prebúdza v nás spomienky, robí z miest i ľudí originály či nás len tak teší a rozmaznáva. Dizajn tvorí priestor, v ktorom žijeme a prežívame svoje každodenné príbehy.

Výstava košického dizajnérskeho štúdia Furnicoolture prezentuje tri tematické sekcie – priestorový, produktový a grafický dizajn, v ktorých predstavuje svoje celkom nové a chrumkavé dizajnérske koncepty a tiež úspešné projekty z obdobia ostatných 10 rokov tvorby. Na výstave sa predstavia dizajnéri Mgr. art. Mária Bujňáková, ArtD., Mgr. art. Michaela Bujňáková, PhD. a Mgr. art. Patrik Bujňák, ktorých spája nielen rovnaké priezvisko, ale tiež vášeň pre dizajn a krásno. Žiť každý deň dizajnom nie je ľahké povolanie, ale vďaka dizajnu máte na celý život o zábavu postarané.

Dielo Márie Bujňákovej – Takka figúrka ste mohli vidieť minulý rok medzi nomináciami v kategórii Študentský dizajn a tiež na výstave NCD21.

Udalosť na Facebooku.

TOTO! sú poklady slovenskej ilustrácie

Ako vzniká zbierka? Ako sa umelecké diela do nej hľadajú? A čo všetko sa zberatelia musia naučiť?

O tom všetkom je výstava — TOTO! sú poklady slovenskej ilustrácie (zo zbierky TOTO! je galéria). Tie diela, ktoré sú práve teraz vystavené v galérii NBS – Múzeum mincí a medailí Kremnica nazbierali Miloš Kopták, Mária Rojko a Ida Želinská z galérie ilustrácie — TOTO! je galéria za viac než desať rokov. Niektoré z nich získali ľahko – jednoducho poznali tých, čo ich vytvorili. Alebo ich deti. A iné, tie sa hľadali dlho. Hodiny za počítačom pri prehľadávaní búrz, aukcií. Hodiny na burzách, v antikvariátoch a starinárstvach. Niektoré priniesli ľudia priamo do galérie. A k niektorým sa dostali efektom „snehovej gule“. Nabaľovaním informácií, spájaním kontaktov. Keby tie papierové obrazy nepozbierali, asi by sa mnohé z nich stratili v čase. Pretože ilustrácia je krehké médium. Ľahko sa znehodnotí, zničí. Stačí ju pokrčiť, alebo nechať dlho na svetle. Keď sa zle uskladní, navlhne, farby zmiznú.

Tak, ako zbierka viac než troch stoviek ilustrácii od slovenských (a českoskovenských) autorov vznikala – z vášne, z lásky k čítaniu a umeniu – je esenciálna, má hlbokú vnútornú hodnotu. Je stále v procese, pribúdajú do nej nové a nové diela a vôbec nie je jasné, kedy (a či vôbec) budeme môcť povedať, že je kompletná. Ilustrácie v knižkách sú často prvým výtvarným dielom, s ktorým sa deti stretnú – cez ne spoznávajú svet (vymyslených aj skutočných) príbehov. Učia sa poznávať, dychtiť po ďalších a ďalších objavoch, skúmať, dávať veciam a dejom logiku a premýšľať o hodnotách: prečo máme byť dobrí, statoční, čestní. Nenadarmo sú knihy označované za národné bohatstvo, také isté ako zlaté mince, šperky, obrazy, sochy. Mená ilustrátorov, ktorí tie knihy spoluvytvárali však ešte stále, napriek úsiliu ostávajú zabudnuté: nie sú súčasťou školských osnov. Neučia sa ako súčasť kultúrnej histórie. Pritom je to nesmierne zaujímavé sledovať na časovej osi: popisné diela pred II. svetovou vojnou, experimentátorstvo v 60-tych rokoch, „azyl“ pre umelcov v 70-tych rokoch, mohutný vplyv v 80-tych až rozpad knižného trhu v tých 90-tych. V masívnej kolekcii viac než 350 diel tú históriu pripomíne a vysvetľujeme doslova topografickým spôsobom. Koncept výstavy vedie návštevníka históriou, dáva mu nazrieť do splete typov, techník, umožňuje mu vidieť spôsob akým umelci formovali tvár kníh a formou oral history ukazuje, ako tvorcovia premýšľali. V priestoroch galérie uvidíte známe aj neznáme diela, originály aj prípravné skice, ktoré vznikli od 50. rokov 20. storočia, ale i množstvo kníh pre deti aj pre dospelých, v ktorých si budete môcť listovať – pozerať sa a čítať si. Stojí za to zastaviť sa.

Viac informácií o výstave nájdete na totojegaleria.sk.

Čierne diery × Múzeum Betliar: Priemysel a Andrássyovci

Vernisáž: 22. jún 2022, 18:00

Špeciálna výstava združenia Čierne diery priamo v kaštieli Andrássyovcov v Betliari. V priestoroch s maliarskym valčekom od Čiernych dier a v starých rámoch, ktoré zostali po krádeži obrazov v 70. rokoch, bude nainštalovaná nová zbierka 18 risografií venovaných uhorskej šľachtickej rodine a okolitému priemyselnému podnikaniu.

 Vystavujúce autorky a autori:Alex Selmeci a Tomáš Kocka Jusko – Lanové dráhy
Bianka Török – Malý vrch a Krásna Hôrka
Daniela Olejníková – Kaštieľ Andrássyovcov v Betliari (interiér)
Daniela Olejníková – Kaštieľ Andrássyovcov v Betliari (exteriér)
Daniela Olejníková – Kaštieľ v Jelšave
Erik Šille – Kláštor v Rožňave
Erik Šille – Serényiho cisterna
Jaro Varga – Trebišov
Jozef Gľaba – Huta Etelka
Jozef Gľaba – Huta Karol
Kristína Bukovčáková – Bytový dom železiarní v Betliari
Lucia Oleňová – Brdárka
Marek Cina – Gemerskí baníci
Miroslav Sandanus – Továreň Hnúšťa-Likier
Ondrej Gavalda – Drnava
Samuel Velebný – Sirk
Samuel Velebný – Železník
Žofia Dubová – Slovenský kras

Viac informácií nájdete v udalosti na Facebooku.

Spolu – Ateliér industrial dizajn VŠVU v Bratislave

Vernisáž: 12. máj 2022, 17:00

Ateliér Industrial dizajn Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave, ktorý vedie od jeho založenia Ferdinand Chrenka, je jedným z príkladov prepojenia vysokoškolského umeleckého štúdia s praxou.

Spojenie teórie s praxou – doteraz nevyriešený problém – o ktorom sa na poli vzdelávacích inštitúcií vedú nekonečné diskusie, má v tomto ateliéri nielen dlhodobú tradíciu, ale aj konkrétne výsledky. Takmer každý semester tu študenti riešia dizajnérske zadania vychádzajúce z konkrétnych potrieb rozličných firiem. O tom, že spolupráca s ateliérom je obohacujúca a prospešná
pre obe strany, svedčia úspešné projekty realizované v spolupráci s firmami… ELECTROLUX, IKEA, OMS, PALMA,COMPAQ, KODRETA,RONA, SANDRIK-BERNDORF, POLYTRADE,ÚĽUV,SAV,FUN TIME, TON,TULI, ARTEMIDE, N-POINT, STUDIO 21. HALLA,CUL CHARGE, SWN MORAVIA, CHIRANA-MEDICAL, EDULAB, TARIAN,TESCOMA,EGOE, LASVIT

Ferdinand Chrenka

TOTO! je kabinet ilustrácie XVIII. — FERDINAND HLOŽNÍK: Ujovi vezú pásovú pílu

Vernisáž: 05. máj 2022 o 17:00

„Jasné, ten žltý šlabikár!“ Tak reagovali takmer všetci, ktorým sme povedali, že pripravujeme výstavu Ferdinanda Hložníka. Veď kto by sa naň nepamätal? Tzv. „husákove deti“, plus-mínus päťdesiatnici, ho poznajú. Nečudo. Našli ho na lavici hneď v prvý deň, keď prišli do školy. Iné šlabikáre vtedy, v období tzv. reálneho socializmu, neboli.

Šlabikár sa nám môže zdať ako drobné dielo, ako banalita. Málo slov, minimum príbehov. Žiadne dobro-družné, vzrušujúce čítanie.
A predsa: práve šlabikár prednastavuje to, ako nás (tie deti, čo sa z neho učia) bude v budúcnosti čítanie baviť. Približuje svet písmen, slov a viet tak, aby začal dávať zmysel. Aby sme mali pocit, že to, čo čítame by mohlo byť aj o nás.
Tak sme sa cez výstavu skúsili pozrieť na to, ako tvoril šlabikár Ferdinand Hložník a nájsť v ňom „niečo viac“, čo nás donútilo zapamätať si ho. Pretože tušíme, že to tam je. Nemohla to byť predsa iba kolektivizácia pamäti – veď existovalo toľko učebníc! Ale zareagujete takto, keď sa vás spýtame, či si pamätáte druhácku prvouku alebo piatacky dejepis? Skôr nie.

Tak čo je za tým?
Vtip? Jednoduchosť (obrázky sa ľahko dali prekresliť cez prieklepový papier, čierna linka ich zjednodušovala)? Reálie? Hej, aj tie prispievajú k jeho kúzlu. Ferdinand Hložník ilustroval to, čo videl: deti na zastávkach, v škole, doma pri telefóne… A potom tie jasné farby, čo ťahali oči, žiadne špinky.
Tak príďte a pátrajte s nami.
Originály týchto ilustrácii stojí za to vidieť.

Výstavu TOTO! je Kabinet ilustrácie XVIII. — Ferdinanda Hložníka Ujovi vezú pásovú pílu si môžete pozrieť v Galérii Miloša Alexandra Bazovského v Trenčíne na Palackého ul. 27 od 5. 5. 2022 do 16. 7. 2022.

Výstavu z verejných zdrojov podporil Fond na podporu umenia.

Udalosť na Facebooku.

Fórum dizajnu 2022 + Slovenské múzeum dizajnu – Sedenie 20. a 21. storočie

23. ročník výstavy nábytkového a interiérového dizajnu / V rámci 30. ročníka medzinárodného veľtrhu Nábytok a bývanie.

Výstava Sedenie 20. a 21. storočie predstavuje zbierku stoličiek a kresiel Slovenského múzea dizajnu (SMD) z minulého storočia a zároveň aj súčasné stoličky a kreslá od slovenských výrobcov a dizajnérov.

Sedenie patrí k základným ľudským potrebám a sedací nábytok sa vyvíja naprieč storočiami. Zahŕňa nielen stoličku, ale aj kreslo, polokreslo, stolček, lavicu a ďalšie druhy sedacieho nábytku. Jeho vývoj sa pohybuje predovšetkým v proporciách, kombináciou funkčných prvkov (akými sú sedák, nohy, operadlo a podrúčky), vo zvolených materiáloch, farebnosti a technológiách. Sedenie okolo stola je naša každodenná činnosť, a preto sme do výstavnej kolekcie zahrnuli aj jedálenské stoly. Zo zbierok SMD je vystavená väčšia kolekcia stoličiek z výrobného programu Tatra nábytok Pravenec, ktorú získalo Slovenské centrum dizajnu v rokoch 2004 – 2005. Stala sa aj základom pre vznik nášho prvého múzea dizajnu, jedného z najmladších múzeí na Slovensku (v roku 2014 zapísané v Registri múzeí a galérií).

Najznámejšia je takzvaná „krčmová“ stolička č. 1 771, ktorá bola najvyrábanejším slovenským vzorom. Nadčasovými sú aj kreslo od Viliama Chleba pre Kodretu Myjava, kreslo Reno (1997) od Petra Bohuša pre Domark či stolička ESTA (2007) od Ivana Čobeja pre Brik, ktorým tvoria pendant súčasné sedacie nábytky z menovaných firiem.

Kolekciu nábytku sme doplnili aj o firmu Javorina, súčasného oceňovaného výrobcu z dreveného masívu, firmu Karpiš špecializovanú na jedálenské stoly a stoličky, nábytkárske firmy Mobiliér s 30-ročnou tradíciou, Tuli, ktorá obohatila sedenie o textilné vaky, či firmu Paspol sídliacu v priestoroch bývalého Tatra nábytku v Pravenci. Vďaka tomu sa na jednom mieste stretáva tradícia s aktuálnymi trendmi sedenia.

Organizátori výstavy:

Slovenské centrum dizajnu, Slovenské múzeum dizajnu

agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, š.p.

 

Odborná spolupráca: Katarína Hubová

Grafický dizajn: Peter Liška

Architektonické riešenie: Peter Liška, Ján Jánoš a Filip Horník

Fotografie: archív Slovenského múzea dizajnu

V spolupráci: Brik a.s., Domark spol. s.r.o., Javorina v.d., Karpiš Nábytok s.r.o., Mobilier Design s.r.o., Paspol s.r.o., Tuli.sk s.r.o.,

S podporou: Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky

Generálny reklamný partner SCD: J&T BANKA

Hlavný mediálny partner: Designum

Hlavný partner SCD: Antalis

 

Kontakt: gabriela.rybarikova@scd.sk, silvia.kruzliakova@scd.sk