Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Výstavná bodka za Žijeme lidsky?

„Žijeme lidsky?“ pýta sa aktuálna výstava v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe venovaná pôsobeniu Svazu československého díla (SČSD) v rokoch 1914 až 1948. UPM tak nadväzuje na svoj dlhodobý výskumný program postupne zmapovať inštitúcie dizajnu v Česku, pričom tentoraz sa zameriava na jednu z kľúčových organizácií v oblasti bývania.

Žijeme lidsky? Svaz československého díla 1914 – 1948, hnutí za reformu bydlení
Umeleckopriemyselné múzeum v Prahe
5. 2024 – 15. 9. 2024
Kurátorka výstavy: Iva Knobloch
Architekt: Josef Tomšej
Grafický dizajn: Štěpán Malovec a Kristina Ambrozová

Názov výstavy vychádza z citátu dlhoročného predsedu SČSD Pavla Janáka a dokonale vystihuje úsilie jeho členov docieliť v podmienkach novej, demokratickej republiky zásadnú reformu bytovej kultúry. Napriek nepopierateľnému vplyvu zväzu a jeho významu pre formovanie dizajnu v Česku a na Slovensku neboli jeho aktivity doteraz komplexne preskúmané. Výstava Žijeme lidsky? Svaz československého díla 1914 – 1948, hnutí za reformu bydlení tak vôbec prvýkrát predstavuje tridsaťročnú činnosť tejto dôležitej inštitúcie, ktorá svojho času združovala významné osobnosti, školy, múzeá a výrobcov naprieč celým Československom.

Nábytkový súbor od Josefa
Gočára z roku 1912, ktorý bol
súčasťou expozície Svazu
českého díla na výstave
v Kolíne nad Rýnom, 1914.
Foto: Jan Kolský
Nábytkový súbor od Josefa Gočára z roku 1912, ktorý bol súčasťou expozície Svazu českého díla na výstave v Kolíne nad Rýnom, 1914. Foto: Jan Kolský
Úvod výstavnej časti Cesta
k modernímu bydlení 1928 – 1933
s fotografiou domu Karla Heraina na
Babe od architekta Ladislava Žáka.
Foto: Jan Kolský
Úvod výstavnej časti Cesta k modernímu bydlení 1928 – 1933 s fotografiou domu Karla Heraina na Babe od architekta Ladislava Žáka. Foto: Jan Kolský

Svaz československého díla

Svaz českého díla bol založený v roku 1914 v Prahe podľa vzoru nemeckého Werkbundu a v roku 1920 obnovený v novovzniknutej Československej republike ako Svaz československého díla. Jeho hlavným poslaním bolo združovať a prepájať výtvarníkov, inštitúcie a výrobcov zameraných na oblasť bývania, povzbudzovať v nich zmysel pre estetickú a technickú hodnotu výrobku a dosiahnuť tak zušľachtenie domácej produkcie. To všetko, prirodzene, v duchu modernej doby. Taká rozsiahla reforma celého odvetvia si vyžadovala množstvo rôznorodých osvetových aktivít: od reprezentatívnych výstav doma i v zahraničí, súťaží a prednášok, cez štipendiá pre výtvarníkov a študentov vo výrobných podnikoch, až po publicistickú činnosť. Vrchol jeho aktivít predstavovala stavebná činnosť, najmä výstavba vzorovej kolónie Baba v Prahe (1932) a Dom umeleckého priemyslu v Prahe (1936).

Ferdiš Kostka:
Deti pri kolíske, okolo 1920.
Foto: UPM
Ferdiš Kostka: Deti pri kolíske, okolo 1920. Foto: UPM

Svoj dosah zväz rozširoval zakladaním pobočiek po celej republike, napríklad aj v Bratislave. V druhej polovici tridsiatych rokov bola jeho činnosť poznačená hospodárskou krízou, neskôr rozpadom republiky a vypuknutím vojny. Aj napriek mimoriadne komplikovanej situácii pokračoval vo svojich aktivitách až do roku 1948, kedy sa zlúčil s ÚĽUVom. Počas svojej tridsaťročnej existencie zväz spolupracoval s niekoľkými generáciami významných českých výtvarníkov, ktorí proti meštiackemu vkusu sprvu stavali národný štýl, neskôr medzinárodný funkcionalizmus. V počiatočnej fáze ho ovplyvnili osobnosti ako Pavel Janák, František Kysela či Josef Gočár, v neskoršom období výrazní predstavitelia funkcionalizmu ako Ladislav Sutnar, Jindřich Halabala, František Zelenka či Jan E. Koula. Demokratickému zameraniu SČSD zodpovedala aj skutočnosť, že v ňom nachádzali možnosť na sebarealizáciu mnohé výtvarníčky, okrem iných Helena Johnová, Minka Podhájská, Marie Tainitzerová či Hana Kučerová-Záveská.

Sedací nábytok z ohýbaných
kovových rúrok, vľavo kreslo od
Jindřicha Halabalu, vpravo stolička
od Hany Kučerovej-Záveskej na
Výstavu moderného obchodu, 1929.
Foto: Jan Kolský
Sedací nábytok z ohýbaných kovových rúrok, vľavo kreslo od Jindřicha Halabalu, vpravo stolička od Hany Kučerovej-Záveskej na Výstavu moderného obchodu, 1929. Foto: Jan Kolský

Od národného štýlu k funkcionalizmu

Z možných konceptov sa kurátorka Iva Knobloch rozhodla pre ten najserióznejší, avšak vzhľadom na komplexnosť témy a absentujúci archív inštitúcie aj najnáročnejší prístup. Výstava Žijeme lidsky? sa striktne zameriava na činnosť Svazu československého díla ako inštitúcie od jej vzniku až po zánik. V chronologickom slede tak výstava prevádza návštevníka najdôležitejšími projektmi zväzu, ako aj meniacim sa diskurzom o podstate moderného bývania, ktorý vo vnútri SČSD prebiehal počas celej jeho existencie. Zodpovedá tomu aj členenie výstavy do štyroch tematických okruhov. Tie korešpondujú so základnými míľnikmi v aktivitách i v ideovej orientácii zväzu a zároveň kopírujú výstavné priestory UPM. Prvá časť výstavy predstavuje medzinárodné kontexty a obdobné iniciatívy v Európe, keďže SČSD vznikol ako súčasť väčšieho reformného hnutia za lepšie bývanie. Jeho vzormi boli už existujúce spolky, konkrétne nemecký, rakúsky a švajčiarsky Werkbund, dôležitý zdroj inšpirácie predstavoval švédsky spolok Svenska Slöjdföreningen. Z prvej výstavnej sály návštevník prechádza do ďalšieho priestoru s názvom Ideální československý národní interiér 1918 – 1925, ktorý sa venuje koncepcii národného štýlu a jeho uplatneniu v rôznych typoch interiérov – od robotníckeho až po reprezentačný. Táto snaha o vytvorenie špecifického interiéru pre novú republiku, ktorý by vychádzal z tradičného remesla, dominovala činnosti zväzu v prvej polovici dvadsiatych rokov minulého storočia. Krok za krokom sa návštevník zoznamuje s pestrými dekoratívnymi interiérmi od školených výtvarníkov, až po československú expozíciu na medzinárodnej výstave v Paríži v roku 1925.

Ateliér Pavla Janáka na UMPRUM
v Prahe. Elektrická kanvica – víťazný
návrh na súťaž firmy Sandrik, 1928.
Foto: UPM
Ateliér Pavla Janáka na UMPRUM v Prahe. Elektrická kanvica – víťazný
návrh na súťaž firmy Sandrik, 1928. Foto: UPM

Celý článok nájdete v časopise Designum 3/2024 na s. 66. Viac informácií o predaji časopisu Designum.

Designum oslavuje tento rok 30. výročie svojho vzniku! Pri tejto príležitosti bola v Galérii dizajnu Satelit otvorená výstava a k prvému tohtoročnému číslu sme Vám pribalili malý darček v podobe zápisníka.