Príbeh jednej značky. TIKOKI – sen o vlastnej topánke
Značka tenisiek TIKOKI vznikla v roku 2016 a odvtedy prešla radikálnou premenou. Aké je to, keď v krajine, ktorá bola kedysi obuvníckou veľmocou, vzniká obuvnícka firma od nuly? O topánkach, ktoré sú MADE IN SLOVAKIA sa dozviete v rozhovore s Jarkou Črepovou, ktorá stojí za vznikom tejto značky.
Príbeh tenisiek značky TIKOKI má dve časti: prvú sprevádzalo nadšenie vyrábať individualizované tenisky podľa predstavy nositeľa, vyrábané boli externe. Druhá časť príbehu je už o cielenom rozhodnutí založiť značku, kde prevažnú časť procesu zrealizujete vo vašej vlastnej dielni. Vráťme sa však úplne na začiatok, kedy sa to celé rozbehlo, kto stál za nápadom a čo vás vlastne motivovalo?
Za nápadom stál môj kolega Alexander Weiner, ktorý túto myšlienku nosil v hlave dlho. Našli sme partnera pri Partizánskom, kde sme si nechali vyrobiť plátenné tenisky s našim dizajnom, aby sme zistili, akú budú mať u našich zákazníkov odozvu. Spôsob, ako tenisky odprezentovať, ako osloviť zákazníka som riešila ja. Od začiatku sme venovali dizajnu veľkú pozornosť. Dlhodobo pôsobím v oblasti fotografovania módy a poznám slovenských dizajnérov. Úplne prirodzene vznikli prvé dizajnérske spolupráce. Odozva na tenisky bola veľmi povzbudivá, preto sme sa v roku 2018 už v trojici aj s mojím manželom rozhodli projektu venovať naplno a budovať vlastnú značku tenisiek a vytvoriť vlastný produkt. To postupne znamenalo prácu na konštrukcii tenisiek, vlastnom kopyte, podrážke, voľbu materiálov a investíciu do výrobnej technológie. Zavŕšili sme to prenájmom priestorov a nájdením kolegov do výroby. Bolo to a stále je, veľmi veľa práce.
Výroba plátenných tenisiek má u nás dlhú tradíciu, jej začiatky siahajú ešte k Tomášovi Baťovi. Aký je rozdiel v tom, že si topánky dáte vyrobiť a že si ich nakoniec vyrobíte sami?
Na začiatku bol náš zámer urobiť dizajnovo zaujímavé tenisky. Postupne sme však chceli vylepšovať tenisky aj v ďalších parametroch – ako sú materiály a konštrukčné zmeny. Pri externej výrobe je možnosť ovplyvňovať veci limitovaná, ťažšie sa kontroluje kvalita a rýchlosť produkcie. Zhrnuté v jednej vete: vlastná výroba prináša viac flexibility vo všetkých smeroch, ale aj oveľa väčšiu zodpovednosť za celkový výsledok.
Aký je teda proces vývoja vlastnej topánky? A akú ty máš vo firme pozíciu?
Chceli sme reagovať na možnosti trhu a rozhodli sme sa robiť tenisky lepšie. Uvažovali sme aj o tom, že firmu si založíme mimo Bratislavy, ale dlhoročné cestovanie nám uberalo energiu, takže Bratislava zvíťazila. Momentálne firmu vedieme dvaja s mojím mužom. Braňo má na starosť výrobu a obchod, ja riešim marketing, komunikujem s dizajnérmi. Na začiatku sme o výrobe nevedeli veľa, nikto z nás nebol obuvníkom, nebolo jasné koľko budeme potrebovať strojov, koľko ľudí. Našu predstavu nám pomohla uchopiť dizajnérka obuvi Martina Herelová z Partizánskeho. V momente, keď sme s tým boli spokojní, nastúpil modelár, ktorých je na Slovensku už veľmi málo, a ten túto tenisku vymodeloval na jednotlivé strihy a urobil papierový model. Ďalší človek zas pripravil podrážku. Aby tá teniska držala tvar, potrebuje kopyto. Je to celé zdĺhavý proces, ktorý nám trval rok. S prvým kopytom si vytvoríte prvú tenisku. Postupne sme museli vyskladať stroje, ktoré boli k výrobe topánky nevyhnutné. Sú vyrobené najmä v Čechách, ktoré majú ešte obuvnícku tradíciu. Ženy, ktoré u nás robia, pracovali najskôr vo výrobe konfekcie, takže sme sa to museli naučiť prakticky spolu. Juraj Chalany, ktorý má vlastnú značku topánok, nám zasa veľmi pomohol v technológii spracovania.
Ako by si charakterizovala topánku Tikoki, ako prebieha u vás spolupráca s dizajnérmi?
Stále vyrábame textilné tenisky, robíme tiež veľa individualizovaných tenisiek s vlastným návrhom potlače od klienta, ale spolupracujeme aj s dizajnérmi. Vymýšľame tiež svoje vlastné dizajny. Máme jeden typ kopyta, ktorý určuje presný tvar. Nechceli sme vytvoriť topánku len pre úzku nohu, dôležitá je anatomická stavba nohy a to, že topánka umožňuje jej majiteľovi dlhodobý komfort. Posunuli sme sa aj ku koženým topánkam, nízkym aj vysokým, v rôznych farbách. Farby vyberáme podľa trendov sezóny, a na zimu robíme zateplené aj so zateplenou stielkou. Naša prvá spolupráca bola s Lenkou Sršňovou, s ňou spolupracujeme už niekoľko sezón, medzi ďalšími spomeniem napríklad AHA Slovakia (Tomáš Kompaník), Danu Kleinert, značky Magaela, Vanda Janda, Pískacie, MY DVE, Jana Spišák a mnohé ďalšie. Ale máme za sebou rôzne projekty, napríklad sme robili s kapelou Horkýže Slíže a pripravili sme tenisky pre ich fanúšikov. Momentálne spolupracujeme aj s Miškou Bednárovou – PUOJD, tenisky sme realizovali z jej kolekcie Mŕtve kvety.
Koľko ľudí u vás pracuje vo výrobe a aká je vaša maximálna výrobná kapacita? Aká je potom cesta topánok ku zákazníkovi?
Pracuje u nás päť ľudí, sezónne o niekoľko viac. Momentálne máme výrobnú kapacitu v stovkách kusoch mesačne, ale chceli by sme ju zvyšovať. Je to náročné, nakoľko stále ide o vysoký podiel ručnej práce. Máme vlastnú webovú stránku s možnosťou online nákupu a showroom na Ivanskej ceste v Bratislave, kde môžu zákazníci prísť a vyskúšať si topánky. Môžeme ukázať aj našu výrobu, ktorá je unikátna. Ľudia majú často skreslenú predstavu o tom, čo znamená výroba topánok. Jeden klient si k nám prišiel vyzdvihnúť tenisky a hovorí, že sú krásne ale nie sú lacné. Keď však prišiel do našej dielne, vzápätí sa mi veľmi ospravedlňoval, lebo pochopil, že my tu tie veci nekompletizujeme ako polotovar z Ázie, ale celý proces realizujeme ručne.
Prezradíš niečo z aktuálnych plánov? Čo vás na tomto vašom „dieťati“ najviac baví?
Novým produktom sú dámske aj pánske sandále. Sú korkové, voláme ich preto corks a snažíme sa ich urobiť čo najpohodlnejšie. Sú anatomicky tvarované, chceme aby držala dobre klenba. Momentálne rozbiehame spoluprácu s Jurajom Strakom, v zahraničí úspešným slovenským dizajnérom. Prototypujeme tenisky, ale chystáme sa spoločne aj na iný typ produktov ako topánky. Momentálne ale nebudem viac prezrádzať, určite projekt čoskoro zverejníme.
Pri pohľade naspäť, čo bolo na tomto procese vzniku značky TIKOKI vlastne najnáročnejšie?
Viackrát sme od ľudí z brandže počuli, že sme dobrodruhovia. Chceli tým povedať, že to nebude ľahké, ale zároveň sme od mnohých z nich cítili, že nám úprimne držia palce. Mali pravdu. Pre nás bolo najnáročnejšie zvládnuť výrobu, keďže to je oblasť, ktorej sa nikto z nás predtým nevenoval. Na druhej strane je to aj zdroj veľkej radosti, keď na konci držíte v rukách topánku, ktorá je lepšia a kvalitnejšia, ako bola pred pár mesiacmi. Veľa inovácií nás dúfam ešte čaká, pretože nikdy nevnímame veci ako hotové. Myslím si, že takéto nastavenie pre dosiahnutie úspechu je dôležité. Aj po tých rokoch a náročných obdobiach sa stále tešíme z toho, že môžeme robiť to, čo nás baví a plniť si svoje sny.