Písma čísla 3/2022

Časopis Designum už niekoľko ročníkov poskytuje priestor na prezentáciu nových písiem, ktoré vznikli za posledné obdobie na Slovensku. Naším zámerom je písma nielen prezentovať, ale prostredníctvom využitia v nadpisoch jednotlivých príspevkov ich aplikovanie v praxi aj sprostredkovať. V zachovaní určitej kontinuity sa v tomto roku opäť vraciame k študentským písmam, ktoré vznikli na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri Typolab pod pedagogickým vedením Michala Tornyaia a Pala Bálika. Hoci mnohé predstavované študentské písma boli podporené výučbou v spoločnom ateliéri, ich rozmanitosť je výsledkom individuálnych prístupov v tematickom a technickom stvárnení. V tomto čísle prezentujeme písma od Martiny Masarykovej (Old), Ester Mládenkovej (Babôčka) a Terezy Umlaufovej (Pokojovka).

Martina Masaryková

Old Popri redizajne víťaznej knihy v literárnej súťaži Anasoft litera Modus Vivendi od Zuzany Mojžišovej vzniklo originálne nadpisové písmo Old. Kniha zobrazuje starnutie jednotlivca na pozadí postapokalyptického sveta. Dizajn písma je tvorený špeciálnou sériou ručne tvorených znakov imitujúcich písmo starého človeka. Každá litera má niekoľko verzií, ktoré sú naprogramované tak, aby sa v slovách neopakovali. Typografia je rovnako hlavným prvkom vizuálu, ako aj obsahu knihy.

Ester Mládenková

Autorské písmo vzniklo v roku 2021 na účely školského projektu a odvtedy sa nikde nepoužilo. Jeho charakter definuje
pomerne vysoká stredová výška a zameniteľnosť písmen malého l a veľkého O s číslicami 1 a 0 — presne tak, ako je to na písacích strojoch. Písmo je pomerne hravé, pôsobí zúžene, je len v jednom reze, ale zato obsahuje bohatý súbor diâkřítikÿ!

Tereza Umlaufová

Nadpisové písmo Pokojovka som navrhla pre redizajn knihy Tvoja izba od Michaely Rosovej v rámci školského projektu
Re-book. Má ručne písaný charakter, ale zároveň je silne štylizované rovnako ako príbeh, ktorý má biografické prvky,
pričom je hlboko štylizovanou fikciou. Písala som ho zrezaným fixom, ktorý ovplyvnil tieňovanie a kresbu znakov. Oblé ťahy sú lomené a pri napojení k drieku sa ťah zdvojuje. Okrem latinky som navrhla aj niekoľko znakov z gréckej abecedy kvôli ilustrácii v knihe. Názov vychádza zo slovnej hry medzi češtinou a slovenčinou a odkazuje na izbové rastliny.


Celý článok nájdete v časopise Designum 3/2022 na s. 82
Predaj časopisu Designum

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Designum 3/2022

Designum 3/2022

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na publikácie
Skip to content