Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Odišiel Jaroslav Taraba

(18. januára 1932 v Leopoldove – 30. apríla 2020 v Lednických Rovniach)

Jaroslavom Tarabom odišiel zrejme posledný z aktérov obdobia, keď sa v druhej polovici 20. storočia formovala podoba slovenského dizajnu. Povedomie o práci mnohých z nich, spojené s obdobím socializmu, bolo na istý čas po Nežnej revolúcii akosi zatisnuté do úzadia ako odraz spoločenských nálad. A to aj napriek novovzniknutej inštitúcii Slovenského centra dizajnu. Našťastie tento stav trval iba krátky čas, keďže už v druhej polovici deväťdesiatych rokov je možné zaznamenať zrejmý záujem o mapovanie minulosti, diania v historických fabrikách a príbehov rozhodujúcich osobností v publikačných materiáloch časopisu SCD Designum. K nim patrí aj Jaroslav Taraba. Dôležitou udalosťou pre vyzdvihnutie jeho úlohy pre vývoj slovenského sklárskeho dizajnu bolo udelenie Zvláštnej ceny ministra kultúry SR v rámci Národnej ceny za dizajn v roku 2009. Prijal ju s veľkým potešením a rád sa v spomienkach vrátil k svojej aktívnej dizajnérskej práci.

Mnoho faktov zo života Jaroslava Tarabu je známych. Celý svoj profesionálny život strávil v jednej sklárni – dnes Rona, a. s. – v Lednických Rovniach. Svojou dizajnérskou prácou významne prispel k jej úspechom v medzinárodnom meradle, dá sa však povedať aj to, že narastajúca technologická úroveň sklárne „provokovala“ jeho predstavivosť a chuť realizovať sa. Už ako 16-ročný začal pracovať v roku 1948 v kresliarni a mal šťastie, že sa tu stretol s Karolom Hološkom, ktorý práve rok predtým prišiel z Argentíny; mal skúsenosti s aktuálnymi trendmi v sklárskom dizajne a elán využiť ich. V roku 1957 sa Taraba stal jeho asistentom a od roku 1960 začal pracovať ako samostatný výtvarník. V päťdesiatych a šesťdesiatych rokoch si doplnil vzdelanie štúdiom kresby a maľby v Prahe a na sklárskej škole v Lednických Rovniach. Okrem výtvarného talentu narastali jeho technické znalosti procesu sklárskej výroby, ktoré vedel vynikajúco využiť. Keď hovoril o svojich konkrétnych návrhoch, vždy sa venoval technológii, navrhovanie nebola preňho záležitosť len výtvarnej kreativity, ale inšpirovali ho možnosti sklárskej technológie.

Jaroslav Taraba: Poháre LR 1801. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne. Strojová výroba, 1980 –  1982. Zbierky SMD
Jaroslav Taraba: Poháre LR 1801. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne. Strojová výroba, 1980 – 1982. Zbierky SMD
Karol Hološko, Jaroslav Taraba: Nápojová súprava LR 1035, dekor 3465, poháre, geometrický pantodekor, 1963. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne, replika z roku 2017. Zbierky SMD
Karol Hološko, Jaroslav Taraba: Nápojová súprava LR 1035, dekor 3465, poháre, geometrický pantodekor, 1963. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne, replika z roku 2017. Zbierky SMD

Pri vynájdení známeho postupu „ťahanej nohy“ v roku 1956 boli dizajnéri Hološko a Taraba a technik Ing. Vojtech Chmelík. Obaja dizajnéri dokázali túto technológiu využiť na zdôraznenie elegancie ručne fúkaného nápojového skla, ale vývoj strojovej automatickej verzie tejto výroby v nasledujúcich desaťročiach až dodnes priniesol sklárni v Lednických Rovniach vynikajúce medzinárodné prvenstvá.

V roku 1972 prevzal Jaroslav Taraba po Karolovi Hološkovi pozíciu vedúceho výtvarno-technického oddelenia, ktorá mu umožňovala nielen realizovať svoje návrhy, ale aj usmerňovať charakter dizajnu skla, ktoré opúšťalo fabriku. Je užitočné pripomenúť, že existencia takejto platformy na vývoj dizajnu a experimentovanie bola v tom čase v slovenských podnikoch ojedinelá. Sedemdesiate roky boli pre Jaroslava Tarabu veľmi úspešným obdobím, získal mnoho ocenení za nápojové sklo na veľtrhoch spotrebného tovaru v Brne a Prahe, na výstavách skla v Jablonci nad Nisou, ale aj na výstavách UP. Až do roku 1992, keď odišiel do dôchodku, navrhol desiatky produktov nápojového a stolového skla na domáci aj zahraničný trh. Jeho dizajn prešiel vývojom od subtílneho štíhleho tvaru, ovplyvneného príkladom Karola Hološka k robustnejšej podobe, aj poučením európskymi trendmi ako i  vlastným cítením. Osobitne oceňovaným prínosom je jeho koncept „prestretého stola“ – rozšírenie klasickej skladby nápojových súprav (poháre na 6 druhov alkoholických nápojov a vodu + džbán a karafa) o ďalšie druhy servírovacích nádob – misky, svietniky, vázy. Zo širokej škály jeho skla máme možnosť poznať prostredníctvom zbierok Slovenského múzea dizajnu SCD súpravy zo šesťdesiatych, sedemdesiatych a osemdesiatych rokov, ktoré vznikli ako repliky v rokoch 2017 a 2018 podľa pôvodných návrhov pri príležitosti 125. výročia sklárne. Sklo je príliš krehké a sotva sa nám už podarí nájsť niekde originály z minulého storočia. Preto sú pre poznanie kontextu vývoja Tarabovho skla a sklárskeho dizajnu vôbec aj tieto repliky cenným zdrojom informácií. V Slovenskom múzeu dizajnu sa nachádzajú aj originály, ktoré boli výsledkom jeho experimentovania tvarového aj technologického (laserové dekorovanie), ako aj množstvo výkresov s jeho návrhmi skla a dekorov. Unikátna je aj nápojová súprava vysokých slávnostných pohárov LR 1801 z rokov 1980 – 1982. Po Tarabovi však zostalo aj mnoho na huti tvarovaných a za horúca zdobených mís, váz a dekoratívnych artefaktov z farebného skla. Svedčia o jeho výtvarnom cítení a neustálom skúmaní tvárnych možností roztavenej sklenej hmoty. Realizoval ich popri svojej dizajnérskej práci a od roku 1996 aj na medzinárodných sklárskych sympóziách, ktoré sa v Lednických Rovniach konali pravidelne (Taraba sa sympózia zúčastnil naposledy v roku 2000).

Jaroslav Taraba: Miska a váza, číre sklo s laserovým dekorom v podobe listov, 60. a 70. roky 20. storočia. Zbierky SMD
Jaroslav Taraba: Miska a váza, číre sklo s laserovým dekorom v podobe listov, 60. a 70. roky 20. storočia. Zbierky SMD

S pánom Tarabom som sa stretla niekoľkokrát – nebol príkladom hviezdneho dizajnéra, akých vyprodukovali deväťdesiate roky 20. storočia, ale tvorivého pracovitého človeka, zahĺbeného do povinnosti navrhovať funkčné a krásne nádoby, pozorovateľa a obdivovateľa matérie, s ktorou pracoval. V liste mi napísal: „Navrhovať nové výrobky zo skla, tohto zvláštneho materiálu, je veľmi interesantné. Sklo nesie v sebe veľa vlastností, ktoré musí dizajnér poznať a vedieť ich vo svojej práci využívať. Mnohostrannosť materiálu jeho tvarovateľnosť, výrazný lesk, váha, farba, sú základom každého objektu. Každý ručne vyrábaný výrobok je tak trochu originálom a stáva sa objektom očakávania. Myslím si, že iba preto je možné „dotýkať sa“ pri tvorbe toho istého druhu, tej istej funkcie a pritom prichádzať s novosťou. No na všetky nové výrobky sa treba dívať cez prizmu úžitkovej funkcie, pretože orientácia na čistú krásu môže byť vo výsledku klamlivá.“

Jaroslav Taraba, podobne ako Karol Hološko, mal výtvarné ambície a maľoval. Celá jeho tvorba čaká na komplexnejšie zhodnotenie.

Jaroslav Taraba: Kalich a dva svietniky. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne. Ručná výroba, 80. roky 20. storočia. Zbierky SMD
Jaroslav Taraba: Kalich a dva svietniky. Výrobca Rona, a. s., Lednické Rovne. Ručná výroba, 80. roky 20. storočia. Zbierky SMD