Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Klobúk – koruna krásy. Málo známe príbehy klobúkov z depozitárov Slovenského múzea dizajnu

Pohľad na viac ako päťdesiat klobúkov zbierky Slovenského múzea dizajnu, ktoré sa k nám dostali od roku 2014, otvára mnohé otázky. Klobúky, čiapky, turbany, slameníky, cylindre, baranice a ušianky, baretky a ďalšie, dnes už skôr zaniknuté odborné názvy pokrývok hlavy,1 sú akousi okrajovou témou v histórii odievania a o ich výrobe nie je vo všeobecnosti veľa známe. Podľa etikety na niektorých klobúkoch môžeme vidieť, že väčšina výrobcov je českej proveniencie. Hoci podľa pamätníkov a dobových referátov v periodikách tradícia klobučníckej výroby bola silná aj na území Slovenska, výrazné osobnosti a značky dnes v spoločenskej pamäti absentujú. Na získanie nového klobúka nebolo treba toľko peňazí ako na šaty, preto sa práve klobúk stal symbolom módnej premeny a individuálneho vkusu nositeľky. Ako potvrdzuje reklamný inzerát z časopisu Nová žena z roku 1938: „Na začiatku každej sezóny opatríme si najsamprv vždy klobúk, ktorý je mnoho ráz dôležitejší ako nové šaty.“ 2 Väčšina menších modistiev etiketu na klobúk nenašívala, dnes je preto nemožné dopátrať sa bližších informácií o výrobcovi. Medzi značkami v zbierke, po ktorých sme začali viac či menej úspešne pátrať, patria najmä najväčší Tonak, ale aj Drutex, Moděva, Vkus, Tombo či mená ako Jacques Mayer, J. Waldmann, Čekan, Ambrosová, Samuel Adler a ďalší. Prameňom príbehu o klobúkoch sa stali predovšetkým dobové periodiká.

Fialový tvarovaný klobúk z hodvábneho džerseja, Tombo (MT-0463).
Fialový tvarovaný klobúk z hodvábneho džerseja, Tombo (MT-0463).
Dámsky plstený klobúk so širokou ripsovou stuhou a gombíkmi, Tonak, 60. roky 20. storočia (2019/0414). Zbierka SMD. Foto: Adam Šakový
Dámsky plstený klobúk so širokou ripsovou stuhou a gombíkmi, Tonak, 60. roky 20. storočia (2019/0414). Zbierka SMD. Foto: Adam Šakový

Medzivojnová Bratislava

Bratislava sa po vzniku Československa stala novým centrom, na prelome dvadsiatych a tridsiatych rokov tu bolo dvadsať obchodov s klobúkmi a súkromnú živnosť prevádzkovalo až päťdesiatsedem modistiek 3. Pravdepodobne medzi najrenomovanejšie patril salón Helka na Michalskej ulici 23, ktorého návštevu opisuje v časopise Nový svet v roku 1936 Jana Pivarčeková-Vlková: „Navštívila som jeden vedúci modelový dom klobúkov, salón Helka na Michalskej ulici 23, a ochotná direktrice ukázala mi tie najnovšie klobúčiky, ktoré pre nás prichystala v Paríži pani móda a ktoré čo do materiálu a skvelého prevedenia prezrádzali skutočne francúzsku finesu a vkus. Nuž a len rada konštatujem, že nielen dámy z najlepšej bratislavskej a pražskej spoločnosti kupujú si tu svoje klobúčiky, ale nájdu, čo hľadajú aj tie, ktoré disponujú menšou sumou.“ 4 Modely vyrábali vlastné, ale na stránkach časopisu prezentovali aj svoj dovoz z Paríža.

Pánsky cylinder od firmy Jacques Mayer s originálnou škatuľou (2020/0411). Zbierka SMD. Foto: Adam Šakový
Pánsky cylinder od firmy Jacques Mayer s originálnou škatuľou (2020/0411). Zbierka SMD. Foto: Adam Šakový
  1. Časopisy ponúkajú termíny ako plstená toque, slamený trotteur, panama klobúk, atď.
  2. Nová žena 13/1938, s. 16.
  3. Adressbuch 1929 – 1930, s. 304, 377.
  4. Módne drobničky. In: Nový svet 48/1936, s. 19. Text je prepis z dobovej tlače.

Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 40
Predaj časopisu Designum