Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Karol Rosmány – propagačné materiály pre vydavateľstvo Tatran, druhá polovica 60. rokov 20. storočia

Významný slovenský grafický dizajnér Karol Rosmány (1937) sa počas vysokoškolského štúdia na Fakulte architektúry SVŠT, ktoré absolvoval v roku 1962, začal zaoberať grafickým dizajnom.

Práca na vizuálnej podobe knižných obálok, kde sa spája typografia, priestor a výtvarné umenie ho pohltila natoľko, že sa profesii grafického dizajnéra začal venovať naplno. Hoci sa realizovaním projektov budov či interiérov priamo nikdy nezaoberal, jeho práca s architektúrou často úzko súvisela. Z tejto oblasti sú významné jeho spolupráce so synom Karolom alebo kolegom Janom Meisnerom na informačných tabuliach pre Zväz slovenských výtvarných umelcov, Slovenskú výtvarnú úniu, Filozofickú fakultu UK v Bratislave či kaštieľ v Strážkach alebo informačných systémoch, ako napríklad pre Obvodný národný výbor Bratislava III. (spolu s kolegami V. Znášikom a B. Hrašnom).

Z vlastného záujmu Rosmány ešte ako študent húževnato posielal do rôznych knižných vydavateľstiev svoje návrhy na knižné obálky, na základe čoho sa mu potom niektoré vydavateľstvá ozvali s pracovnou ponukou. Jedným z prvých, ktoré ho oslovilo, bolo vydavateľstvo Tatran, založené v roku 1947. V roku 1953 sa premenovalo na Slovenské vydavateľstvo krásnej literatúry (SVKL) a v roku 1965 sa opäť vrátilo k pôvodnému názvu. 

Reklama pre vydavateľstvo Tatran, 2. polovica 60. rokov
Reklama pre vydavateľstvo Tatran, 2. polovica 60. rokov
Autorský originál kresby k záložke s knižnou novinkou, 1966
Autorský originál kresby k záložke s knižnou novinkou, 1966

Knižné obálky z prvej polovice 60. rokov vynikajú minimalistickým spracovaním kresbových prvkov (napríklad Miller, A.: Po páde, SVKL, 1964; Calvino, I.: Rozdvojený vikomt, Televízne hry, SVKL, 1965; Jarunková, K.: Az egyetlen, Móra, 1965), postupne od polovice 60. rokov u Rosmányho dominuje práca s písmom – typografiou (napríklad Xenofón: Spomienky na Sokrata, Platón: Sokratova obrana, Tatran, 1970; Ludrovský, J.: Žili sme vo Francúzsku, Epocha, 1968; Parandowski, J.: Alchýmia slov, Tatran, 1972) a stále častejšie sa objavujú prvky koláže (Nižnánsky, J.: Čachtická pani, Tatran, 1967; Cortázar, J.: V každom ohni oheň, Tatran, 1971). Okrem vydavateľstva Tatran pracoval na grafickej úprave a navrhoval obálky kníh a publikácií pre nakladateľstvo Pravda, Slovenské pedagogické nakladateľstvo, vydavateľstvo Pallas, Práca, Slovenský spisovateľ, Smena, Šport, Madách, Mladé letá a tiež Veda.

Vo svojich začiatkoch Rosmány zažil ešte časy rukodielnej práce, kedy boli ceruza, štetec, tuš, tempera, kružidlo a pravítko jeho hlavnými pracovnými nástrojmi. Elementárne kreslenie návrhov, skicovanie rôznych variant, vystrihovanie a lepenie až po návrhy písmen, ktorých škála bola v danej dobe v tlačiarňach veľmi obmedzená, boli jeho každodennou tvorivou prácou.

S tou sa stretol aj pri realizácii reklamných a propagačných materiálov pre vydavateľstvo Tatran, pre ktoré okrem knižných obálok navrhol aj niektoré edičné značky (Prameň, Meteor, Slovenská tvorba). Pri  tejto práci sa k primárnej informačnej funkcii v tvorbe grafického dizajnu postupne pridáva reklamné zaujatie vizuálnym stvárnením v podobne vážneho či humorne ladeného gesta. Práve moment vtipného zaujatia sa objavuje na reklamnej záložke pre vydavateľstvo Tatran. Je to informácia o knižnej novinke od talianskeho spisovateľa Alberta Moraviu Nové rímske poviedky (1966), kde využil autor drobnú vtipnú ilustráciu evokujúcu históriu starovekého Ríma.  Legendu o Romulovi a Removi, dvoch bratoch, ktorých vychovala vlčica, nahrádza Rosmány dvoma dospelými postavami, ktoré sedia pri nohách psa. Tlačenú verziu tohto materiálu dopĺňa autorský originál kresby a približuje tak proces tvorby času bez počítačov, keď sa museli všetky podklady pripraviť ručne s poznámkami pre tlačiara. Vreckový kalendár na rok 1965 bol riešený ilustračne s využitím lineárnej kresby ľudskej postavy stojacej pri obrovskej knižnici a rebríku. Na úzkej reklamnej stránke orientovanej do výšky sa prejavil Rosmányho záujem o písmo, keď použil viac druhov písmových fontov podľa toho, aký žáner literatúry pomenúvajú. Všetky spomínané reklamné a propagačné práce autor daroval do zbierok Slovenského múzea dizajnu a boli vystavené v rámci Diela mesiaca september 2020 na výstave 100 rokov dizajnu Slovensko.

Kresba k vreckovému kalendáru na rok 1965
Kresba k vreckovému kalendáru na rok 1965
Reklamná záložka s novinkou talianskeho spisovateľa Alberta Moraviu Nové rímske poviedky, 1966
Reklamná záložka s novinkou talianskeho spisovateľa Alberta Moraviu Nové rímske poviedky, 1966
Reklama pre vydavateľstvo Tatran, 2. polovica 60. rokov
Reklama pre vydavateľstvo Tatran, 2. polovica 60. rokov

Viac k téme v publikáciách

Designum 1/2021

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na publikácie