Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Editoriál Designum 4/2020

Dovidenia

Bilancovať rok 2020 znamená mať neustále na pamäti globálnu udalosť – pandémiu vírusu COVID-19, ktorá zmenila naše životy. Inštitúcie ako SCD dostali novú výzvu. Nebolo ňou samotné prežitie ako pre mnohých nezávislých kultúrnych organizátorov, hoci problémov finančného a prevádzkového typu sme mali a máme dosť. Skutočná úloha našich inštitúcií je udržať dôveru a záujem o kultúru a jej jednotlivé časti, dodať nádej a zmysel mnohým ľuďom, ktorí to potrebujú. Príkladom môže byť tento ročník Národnej ceny za dizajn venovaný komunikačnému dizajnu. Spočiatku sme boli pre všeobecnú neistotu s financovaním projektov pár týždňov na pochybách, či tento rok súťaž vôbec spustíme. No po dôkladnom zvážení, že našu scénu profesionálov, ktorí pracujú v dizajne, ich klientov a fanúšikov dizajnu nesmieme sklamať, sme sa pustili do práce. Organizačný tím podal tento rok výkon navyše v podobe zmeny, ktorú sme avizovali už po stretnutiach s odbornou komunitou v minulých rokoch. Ohromnú odozvu autoriek, autorov, klientov na vyhlásenie súťaže nečakal nikto. Nejde len o číselné rekordy, ale aj o vyvolanie záujmu o najprestížnejšiu prehliadku dizajnu na Slovensku medzi novými skupinami tvorcov (digitálne projekty, priestorové riešenia). Osobne si myslím, že jedným z motorov tohtoročného záujmu o cenu bola aj izolácia, v akej sme sa ocitli na jar, keď sme súťaž vyhlásili. NCD 2020 priniesla nádej a odpútala naše mysle od neustálej témy číslo jeden. A priniesla aj pozoruhodné pocity, ktoré možno kedysi neboli populárne. Zachytila som v komentároch hrdosť, pozitívne prekvapenie, pocit spolupatričnosti a uvedomenie si toho, aký dobrý dizajn u nás vzniká, ako sa menia klienti a ich vzťahy s dizajnérmi a dizajnérkami. To sú pocity, ktoré chce vidieť i zažiť každý organizátor.

Verejné akcie NCD sa tento rok konali až v závere roka. Trochu mi odpútali myšlienky nielen od pandémie. Pre mňa osobne priniesol koniec roka 2020 aj potrebu bilancovať uplynulých päť rokov vo funkcii riaditeľky SCD a predchádzajúce dvojročné obdobie vedúcej Slovenského múzea dizajnu. Na konci roka 2020 na vlastnú žiadosť končím vo funkcii riaditeľky Slovenského centra dizajnu a odchádzam z inštitúcie. K práci tímu SCD som začala prispievať okolo roku 2010, keď som pripravila časť výstavy oslavujúcej dvadsať rokov existencie SCD. Bola som jednou zo skupiny ľudí-aktivistov-profesionálov z oblasti dizajnu, ktorí sa už predtým usilovali o vznik múzea dizajnu. Naše snahy vyústili do založenia Slovenského múzea dizajnu a ja som sa stala na začiatku roka 2014 vedúcou tohto nového oddelenia SCD. Po celý čas práce pre SCD som sa snažila spolu s tímom interných profesionálov aj spolupracovníkov mimo SCD urobiť zásadnú inštitucionálnu zmenu, a to bez veľkých personálnych turbulencií, zvnútra a postupne. Na sumarizáciu toho, čo sa podarilo naštartovať a na čo ešte neboli podmienky, potrebujem ešte chvíľu odstup, ale iste príde aj spätná väzba. Odchádzam z funkcie s vedomím, že inštitúcia prechádza do dobrých rúk kolegýň a kolegov. Pevne verím, že moja spolupráca so SCD pri projektoch prezentácie, popularizácie a záchrany nášho dizajnu nekončí a posunie sa na ďalšiu úroveň.

Pre SCD prelom rokov 2020/2021 prináša slávnostnejšiu príležitosť na bilancovanie. 1. januára 2021 uplynie presne tridsať rokov od oficiálneho vzniku inštitúcie. V porovnaní s ostatnými kultúrnymi inštitúciami Ministerstva kultúry SR sme ešte mladá organizácia a stále musíme zápasiť o „miesto na slnku“, veľa vysvetľovať, čo sú naše ciele a prečo dizajn treba chrániť, zbierať a písať o ňom. Budúci rok bude aj pri príležitosti 30. výročia vzniku SCD venovaný ešte intenzívnejšej propagácii nášho dizajnu. Vytvorili sme s kolegami koncepciu Roka slovenského dizajnu (námet pochádza od dizajnérky Sylvie Jokelovej), ku ktorému prizveme partnerské organizácie aj jednotlivcov. Spoločne sa pokúsime napriek komplikovaným podmienkam byť počas celého roka viac prítomní v médiách a propagovať rozmanité aspekty dizajnu na Slovensku. Cieľom je „predstaviť slovenský dizajn ako hodnotnú a atraktívnu súčasť našej kultúry a identity a významnú súčasť kultúrneho a kreatívneho priemyslu“. Verím, že o rok bude mať slovenský dizajn opäť viac fanúšikov aj odborníkov, ktorí ho budú reflektovať. Želám nám všetko dobré v roku 2021!


Editoriál bol uverejnený v časopise Designum 4/2020 na s. 2
Predaj časopisu Designum