Designum 3/2024 prináša rozhovory o komunikačnom dizajne

Editoriál

Tohtoročné leto nás riadne potrápilo vysokými teplotami. Svoje skúsenosti s prácou počas letnej sezóny majú nielen tí, čo pracujú v exteriéri – na poliach a stavbách, ale aj tí, ktorí potrebujú k svojmu pracovnému nasadeniu prostredie, ktoré by im zaručovalo pocit bezpečného sústredenia pri písaní. Aj naši prispievatelia, aby stihli redakčnú uzávierku, museli zaiste zápasiť nielen s časom, ale aj svojím nastavením na extrémy počasia. Ani ja som nebola výnimkou. Priznám sa, že občas som si spomenula na viacerých body-artových umelcov či umelkýň, ktorých dielo je založené na telesnej vytrvalosti či záťaži. Vydržať tohtoročné teplotné rekordy bolo občas nad ľudský výkon. Jednou zo záchran pred horúčavami boli návštevy galérií či múzeí, ktoré ponúkali prehliadku expozícií v klimatizovanom prostredí. Mojimi tohtoročnými hitmi boli výstavy Hannah Höch vo Viedni, Lucie Moholy či Ireny Blühovej v Prahe. Všetky tri umelkyne boli v kontexte ich tvorivého záberu osobité a výnimočné, retrospektívne výstavy rozhodne patrili k lahôdkami tohto leta.

Na niekoľko výstav sme sa zamerali aj v tomto čísle. Klára Prešnajderová v časti Retrospektívne recenzuje výstavu Žijeme lidsky? Svaz československého díla 1914 – 1948, ktorá sa konala v Umeleckopriemyselnom múzeu v Prahe a po prvý raz predstavila celorepublikovú spolkovú platformu na modernizáciu dizajnu, bývania a životného štýlu. Nemohli sme vynechať ani novú expozíciu v Slovenskej národnej galérii pod názvom Dizajn v kocke. Jana Oravcová diskutuje s jej kurátorkami Vierou Kleinovou a Janou Švantnerovou o ich kurátorskom zámere, ale aj o zbierkovom fonde úžitkového umenia, dizajnu a architektúry, ktorý patrí k jedným z rozsiahlejších na Slovensku. Sústredili sme sa aj na niekoľko profilových rozhovorov nominantov Národnej ceny za dizajn 2024 – Komunikačný dizajn. Prvý z nich predstavuje Annu Ulahelovú, ktorá je jednou z nominovaných v kategórii Nové horizonty, ďalej nominanta kategórií Priestor či Obal a objekt Marcela Benčíka a ďalšieho nominanta kategórie Obal a objekt Juraja Behúna. Posledný z radu rozhovorov s dizajnérmi je s Dodom Dobríkom, autorom viac než šesťsto obálok kníh, ale aj iniciátorom mnohých spoločenských platforiem. Všetky štyri rozhovory s dizajnérmi prinášajú pohľad na ich aktuálnu tvorbu, ale aj na ich osobité prístupy a uvažovania v oblasti komunikačného dizajnu. V rubrike Múzejne rekapitulujeme multidisciplinárnu tvorbu Ivana Popoviča, ktorý v roku 2018 veľkú časť svojho diela zameraného na vizuálnu komunikáciu venoval do zbierok Slovenského múzea dizajnu SCD. Posledná rubrika obsahu Teoreticky je venovaná udržateľnosti v grafickom dizajne. Eva Jenčuráková uvažuje z perspektívy vlastnej praxe nad tým, ako reflektovať túto problematiku z hľadiska dizajnovej tvorby, resp. v kontexte digitálneho dizajnu.

V tomto čísle ponúkame v nadpisoch písma Trail Grotesk a Robust Grotesk od Tomáša Paulena.

Obsah Designum 3/2024

Editoriál / Jana Oravcová
Anna Ulahelová: V dizajne ma baví vizualizovať vzťahy a procesy / Barbora Krejčová
Marcel Benčík: Tvorba výstav je pre mňa uvažovaním nad priestorovým environmentom / Ján Kralovič
Juraj Behún: Longital je asi to správne prepojenie na nominácie / Zuzana Uhalová
Viac než vizuál: grafický dizajn ako katalyzátor spoločenských zmien. Rozhovor s Dodom Dobríkom / Eva Jenčuráková
Dizajn v kocke / Jana Oravcová
Humorný svet Ivana Popoviča v zbierkach múzea dizajnu / Gabriela Ondrišáková
Výstavná bodka za Žijeme lidsky? / Klára Prešnajderová
Na ceste k udržateľnejšiemu grafickému dizajnu / Eva Jenčuráková
Písma čísla / Tomáš Paulen

Viac k téme v publikáciách

Obalka Designum 3/2024

Designum 3/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2024

Designum 2/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na publikácie
Skip to content