Bratislava Design Week

V dňoch 6. – 11. júna sa uskutočnil už deviaty ročník renomovanej dizajnérskej prehliadky Bratislava Design Week 2017 (BDW) a jeho hlavnou témou bol Limit. Čoraz populárnejší festival dizajnu s mnohými expozíciami a sprievodnými podujatiami navštívili aj tento rok zástupy záujemcov o kvalitný, progresívny dizajn domácej a zahraničnej proveniencie. Tie najzaujímavejšie objekty získali v jednotlivých kategóriách ceny, o ktorých rozhodovala medzinárodná porota. Hlavné ocenenie tento rok získala slovenská dizajnérka, keramička Simona Janišová.

Centrála 1, Zoya Gallery
Fashion situácia, Klarisky
Klarisky, inštalácia
Centrála 1, Zoya Gallery.

Tohoročný festival sa odohrával paralelne na viacerých miestach po celom meste. Centrála 1 bola umiestnená v reprezentačných priestoroch Zoya Gallery v barokovom Erdődyho paláci, Centrála 2 v gotickom kostole Klarisiek, a Centrála 3 bola rozložená v modernistickej budove na Laurinskej ulici ako Open Call Area. V Zoya Gallery, v honosnom barokovom interiéri mestského šľachtického paláca vyčlenenom ako Curatorial Area, sa nachádzali inštalácie predovšetkým zahraničných hostí: francúzskeho dizajnéra Samy Rio, ktorý prezentoval svoj program nahrádzania plastov prírodným bambusom na kolekcii sušičov vlasov a španielskeho dizajnéra Jorgeho Penadésa (jeho diela sa aj napriek autorovmu nízkemu veku už nachádzajú v zbierkach Vitra Design Museum), s objektmi z odpadovej kože. Holandský dizajnér Sander Wassink sa predstavil s recyklovanými objektmi – nábytkom a taliansky dizajnér Guglielmo Poletti, v súčasnosti pôsobiaci v Holandsku, experimentálnym nábytkom, v ktorom využíva rôzne materiály. Ďalej to bola úspešná česká dvojica Tadeáš Podracký a Markéta Kratochvílová, ktorá je svojou tvorbou ťažko zaraditeľná – zasahuje do oblasti odevného ale aj produktového dizajnu a v roku 2016 získala v rámci Czech Grand Design ocenenie Dizajnér šperku roka a rakúsky dizajnérsky tandem Vandasye (Georg Schnitzer a Peter Umgeher). Všetky viac menej minimalistické inštalácie boli v silnom kontraste s okolitým priestorom historického interiéru, doplnenom hodvábnymi vzorovanými tapetami, krištáľovými lustrami… Ale aj napriek tomu vznikol určitý druh symbiózy starého s novým a vystavené exponáty vynikli aj v tomto prostredí. Ďalšou inštaláciou bola Slovenská izba revisited, pripravená pod kurátorským vedením Ľubice Hustej, ktorá selekciou diel od domácich autorov ponúkla vlastnú predstavu o aktuálnej (ideálnej?) podobe súčasného slovenského interiéru.

Fashion situácia, Klarisky
Open Call Area.
Terézia Feňovčíková: Hanbok, 2017.

V Kostole klarisiek boli koncentrované prehliadky módnych dizajnérov, ako napríklad Kateřiny Plamitzerovej, Markéty Kratochvílovej a značky Drevená Helena, pripravené v spolupráci s Elite Model Look. Zároveň sa tu konali aj viaceré prednášky v rámci projektu BADW Design Lecture, za účasti vystavujúcich zahraničných dizajnérov, ale aj slovenských hostí (Penadés, Rio, Berdych, Podracký, Kratochvílová, Wassink, Poletti, Kolm, Crafting Plastics…). V centrále na Laurinskej ulici boli na viacerých podlažiach predstavené rôzne projekty. Napríklad v rámci festivalu SELF 2017 – Dočasná knižnica od štúdia Plural, prezentácia Katedry dizajnu a Ateliéru keramiky VŠVU v Bratislave s prácami študentov, Katedry dizajnu a interiéru Drevárskej fakulty TU vo Zvolene. Vystavovali tu dizajnéri Natália Bláhová, Maja Božovič, Andrea Ďurianová, Samo Rihák, Eva Gacho, Ján Jánoš. Vystavená tu bola aj víťazná inštalácia porcelánových a kameninových objektov od Simony Janišovej. Svoje dizajnové produkty tu prezentovali aj grafické štúdiá, ako Malina a štúdio Guapa.

BADW 2017 taktiež dopĺňalo mnoho sprievodných výstav (Výstava Sedí to / Take a Seat v Dizajn štúdiu ÚĽUV, výstava limitovaných kolekcií slovenských dizajnérov v bytovej galérii Flatgallery, prezentácie sklenených objektov Jakuba Berdycha v galérii NOVA, objektov od štúdia Mejd (Katarína Beličková a Štefan Nosko) v showroome Slávica, ako aj inštalácia sviežeho dizajnu od dvojice ALLT Studio (Elena a Peter Simonik) v Diagram Concept Store. Simona Janišová sa stala hviezdou slávnostného odovzdávania cien v Kostole klarisiek, keď si okrem hlavnej ceny odniesla aj Cenu za kolekciu Anachronik. Oceneným produktom BADW 2017 sa stal stôl Tin Tin od Lea Čellára z podniku Javorina a objavom BDW 2017 mladá slovenská textilná dizajnérka Terézia Feňovčíková s experimentálnou kolekciou mužských odevov Hanbok. O víťazoch rozhodovala medzinárodná porota, v ktorej boli zastúpení nielen hostia festivalu, ale aj domáci a zahraniční odborníci. Na budúci rok si BDW pripomenie okrúhlu desaťročnicu, podľa organizátorov sa teda bude viac oslavovať. Veríme, že oslavy budú patriť najmä kvalitným trendom v slovenskom dizajne.

Simona Janišová: Anachronik, 2017
Leo Čelár: Tin Tin, 2017.

Bratislava Design Week Awards 2017:

Hlavná cena a Cena za kolekciu

Simona Janišová za Anachronik

Séria kameninových a porcelánových objektov nadväzuje na archetypálne tvaroslovie a tradičné postupy dekorovania keramiky a reinterpretuje ich prostredníctvom digitálnych technológií.

Cena za produkt

Leo Čellár za TinTin

Jednoduchý a praktický konferenčný stolík od značky Javorina, tradičného výrobcu dizajnového slovenského nábytku z masívneho dubového dreva.

Cena za objav

Terézia Feňovčíková za Hanbok

Kolekcia pánskych odevov s experimentálnym tvarovaním a priestorovým formovaním odevov. Inšpiráciou bol kórejský kostým Hanbok a kaligrafia.

Andrej Jaroš je absolventom katedry Dejín výtvarného umenia Filozofickej Fakulty UK v Bratislave (2004) a doktorandom na Ústave pro dějiny umění Filozofické fakulty UK v Prahe. Štyri roky bol editorom magazínu Season Report a kurátorsky vedie projekt bytovej galérie Flatgallery v Bratislave.