Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Ako súčasný dizajn slovenské ľudové povesti rozpráva

Desať unikátnych objektov interpretuje prostredníctvom netradičného média – sklárskeho dizajnu – desať príbehov inšpirovaných slovenskými ľudovými povesťami a rozprávkami. Ako kedysi truhlice s pokladmi ukrývali bohatstvo svojho pána, tak dnes týchto desať boxov uchováva nové dizajnérske klenoty.

Prvotný nápad, prezentovať domáci dizajn a slovenskú kultúrnu tradíciu ako diela, čo budú rozprávať príbeh a nadchnú diváka, sa sformoval v hlavách dizajnérov Petra OlahaLarsa Kempera. Olah študoval dizajn na Fakulte architektúry Slovenskej technickej univerzity v Bratislave a neskôr tu s Kemperom pôsobili ako externí lektori v rámci projektu Škoda. Na vlastnej koži si zažili proces dizajnérskeho vzdelávania na Ústave dizajnu FA STU, pričom pred nimi stála tá istá výzva dostať študentov bližšie k praxi. V roku 2009 teda založili platformu Flowers for Slovakia, ktorá je určená študentom dizajnu a architektúry a súčasne aktivizuje vybraných výrobcov skla. Priamo tým chce podporiť nielen domáci kreatívny priemysel, ale predovšetkým ponúka mladým dizajnérom možnosť experimentovať s materiálom a tradičnými i súčasnými výrobnými technológiami, ktoré si na škole nemajú ako vyskúšať.

Prvým výstupom tohto dizajnérskeho laboratória je súbor dvanástich unikátnych sklárskych objektov s názvom Handle with Care. Samotnej realizácii predchádzal dvojfázový workshop, počas ktorého boli postupne vybraní desiati dizajnéri, ktorých návrhy sa posunuli na vzorovanie do sklárne Ajeto v Lindave. Objekty, ktoré sú svojou formou na rozhraní úžitkového dizajnu a umeleckého skla, tvarovali miestni majstri prostredníctvom tradičnej technológie fúkaného skla a skla tvarovaného v drevených formách. Celý proces trval vyše roka, pričom dizajnéri mali možnosť korigovať technológov priamo vo výrobe. Vznikol dizajn, ktorý rozpráva príbeh inšpirovaný ľudovými povesťami a rozprávkami. Prostredníctvom netradičného média sklárskeho dizajnu ožívajú načas zabudnutí hlavní hrdinovia. Pozorný divák sa nestratí a rýchlo rozlúšti o aký príbeh ide. Stačí si všímať poznávacie znamenia – široký klobúk (Ján Rehák, Janko Hraško), krvavo červenú šnurovačku (Kristína Chudíková, Bátory), balansujúce kalíšky, v ktorých by mohli byť duše utopených (Zuzana Labudová, Vodník z Hrona), kačaciu nohu (Elena Bolceková, Zelené kačacie pleso), džbán s netypickými ušami (Peter Simoník, Išlo dievča po vodu) a ďalšie.

Peter Simoník Išlo dievča po vodu
Peter Simoník: Išlo dievča po vodu
Jakub Pollág Biela pani z Levoče
Jakub Pollág: Biela pani z Levoče

Handle with Care. Jej pilotná inštalácia bola zámerne realizovaná v negalerijnom priestore – výkladoch siete kaviarní Shtoor v Bratislave. Autori si totiž uvedomujú, že na to, aby sa vytvorila priaznivá pôda pre produkciu dizajnu, treba najskôr vytvoriť prostredie. Avšak v tomto prípade treba začať inde, väčšina slovenskej verejnosti totiž o slovenskom dizajne ani len netuší. I preto autori na začiatok zvolili zrozumiteľný jazyk ľudovej slovesnosti a sklo ako všeobecne vysoko hodnotený materiál s dlhou domácou tradíciou výroby. Výstava Handle with Care má byť však tiež akýmsi vývozným artiklom reprezentujúcim mladý slovenský dizajn na známych európskych festivaloch dizajnu. V septembri sa predstavil na bratislavskom Dizajnvíkende (19. – 23. 9. 2012) následne výstava cestovala do Prahy na dni dizajnu Designblok (1. – 7. 10. 2012). Handle with Care ďalej plánuje tour v roku 2013, v príprave sú Salone Internazionale del Mobile v Miláne, 100 % Design v Londýne, Ambiente vo Frankurte a ďalšie mestá.

Elena Bolceková Kačacie pleso
Elena Bolceková: Kačacie pleso
Michala Lipkova Čierna pani z Kežmarku
Michala Lipkova: Čierna pani z Kežmarku
Zuzana Labudová Vodnár na hrone
Zuzana Labudová: Vodnár na Hrone

Poznámky

Kurátorka: Katarína Trnovská

Prezentovaní dizajnéri: Elena Bolceková, Ondřej Elfmark, Kristína Chudíková, Zuzana Labudová, Michala Lipková, Jakub Pollág, Ján Rehák, Peter Simoník, Michal Sloboda, Ľudmila Žilková.

Organizátori: Fakulta architektúry slovenskej technickej univerzity v Bratislave – pod záštitou dekanky Fa STU Ľubice Vítkovej, Just plug – in, o. z.