Newsletter

Výstavy

Blühová 120

14. novembra 2024 – 16. januára 2025

Milan Knížák veci na stôl!!!

28. novembra 2024 – 3. januára 2025

Akcie

Model Young Package 2024

online
1. 9. 2024 – 31. 12. 2024

Výzva na novú vizuálnu identitu Nového Mesta

online
19. 11. 2024 – 16. 12. 2024

Dielo dizajnu

Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975, fúkané, brúsené sklo, foto: archív Š. Pala/Z. Palová
Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975, fúkané, brúsené sklo, foto: archív Š. Pala/Z. Palová

Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975.

Výber posledného diela mesiaca v roku 2024 pripadol na prácu sklárskeho výtvarníka Štěpána Palu, ktorý 15. decembra oslávil jubilejné 80. narodeniny. Pala po absolvovaní štúdia u Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1974) začal pracovať ako umelec v slobodnom povolaní. Tvorí predovšetkým sklené sochy a plastiky, v ktorých sa odráža jeho záujem o matematiku, geometriu, abstrakciu, priestor a dôraz kladie na optické vlastnosti skloviny. Rozmerové i farebné variácie jednotlivých diel rozvíja v tematických cykloch zväčša naviazaných práve na matematické rovnice a vzorce. Okrem toho sa ešte v období po polovici 70. rokov 20. storočia venoval aj tvorbe návrhov interiérových svietidiel a osvetľovacích sústav do hotelov či iných verejných priestorov. V tomto období vzniklo aj niekoľko Palových nápojových súborov, okrem iných napríklad Šachové poháre (1975), ktorých zhrubnuté dno je brúsené tak, aby jeho podoba slúžila ako indikátor smerovania pohybu danej figúrky.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Karol Hološko

Karol Hološko je prvým z radu výrazných dizajnérskych osobností nielen v sklárňach v Lednických Rovniach, ale v slovenskom dizajne vôbec. Od jeho pôsobenia sa datuje sústavný rast úrovne dizajnu ako súčasť kvalitnej produkcie skla z Lednických Rovní. Jeho príchod do fabriky v roku 1947 znamenal zmenu v prístupe k dizajnu. Mal vtedy za sebou 12-ročné úspešné pôsobenie v návrhárskom oddelení argentínskej sklárne Cristalerias Rigolleau, aj štúdium figurálnej kresby a maľby na Escuela de Bellas Artes v Buenos Aires. Ako vedúci návrhárskeho oddelenia sa od začiatku snažil o uplatnenie svojich aktuálnych poznatkov o trendoch súdobého skla. Znamenalo to odklon od dekoratívnosti tradičného rovnianskeho skla a tvarových archaizmov.

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Obalka Designum 3/2024

Designum 3/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 2/2024

Designum 2/2024

Slovenské centrum dizajnu
Designum 1/2024

Designum 1/2024

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2023

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content