Najnovšie správy
KNIHA MESIACA SEPTEMBER
Transmodernita v Bratislave
Knižnica dizajnu tento týždeň zatvorená
Kultúrny štrajk
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Sociální reportáže Ireny Blühové
Transmodernita
Akcie
Green Product Award 2025
Model Young Package 2024
Initio Arts & Design / Eastern Lights – Czechoslovakian and Hungarian Lamp Designers, 1950s-1980s
Dielo dizajnu
JÚLIA KUNOVSKÁ - MISA TORZO, 1999
Dielo mesiaca september venujeme dizajnérke a architektke Júlii Kunovskej, ktorá v týchto dňoch oslavuje svoje jubileum. Široká škála jej tvorby zahŕňa návrhy nábytku, výstavníckeho dizajnu, interiérových prvkov, textilu, šperkov, stolovacích objektov a mís. Misa Torzo pôsobí jemným, elegantným dojmom, nenútene, symbolickou linkou upozorňuje na nehu ženského lona. Sú na nej čitateľné princípy autorkinej tvorby ako využívanie geometrických tvarov, základná farebnosť, symbolika, sériovosť. Misu ako tému, ktorú si autorka zvolila, spracováva vo viacerých tvarových či materiálových variantoch, vždy však používa základnú farebnú škálu, s jednotlivými objektami pracuje tak, aby bolo čitateľné, že tvoria jednu sériu. Jej symbolická rovina vychádza z misy ako znaku pohostinnosti a priateľstva. Torzo je spojením vysokej funkčnej i estetickej úrovne, zároveň je prienikom medzi umením, remeslom a dizajnom, a v kontexte ženského lona aj prienikom tradícií a súčasnosti.
Osobnosti dizajnu
Karol Plicka
Karel Plicka sa stal učiteľom na fotografickom oddelení roku 1937, o jeho tamojšom pôsobení sa žiaľ nezachovali žiadne informácie. Hlavným Plickovým poslaním na ŠUR bolo totiž založenie filmového oddelenia. Keď prišiel Plicka na ŠUR, bol už známym fotografom a filmárom Slovenska. Svoju fotografickú kariéru začal okolo roku 1923, keď ako zamestnanec Matice slovenskej cestoval po slovenských dedinách a zapisoval ľudové piesne. Pri týchto cestách začal aj fotografovať. Vzniknuté snímky vydala Matica ako pohľadnice. Okrem toho boli Plickove fotografie mnohokrát knižne publikované a pre Maticu vytvoril aj niekoľko národopisných filmov. Okrem toho Plicka od konca 20. rokov opakovane spolupracoval s viacerými pedagógmi ŠUR, napr. s vedúcim grafického oddelenia Zdeňkom Rossmannom.