Články
Z múzea: Imro Vysočan – monumentalista zo zbierok SMD
Písma čísla 2/2024
Najnovšie správy
SCD sa spája s BADW
Národná cena za dizajn - hlasovanie o Cene verejnosti
Otvárame výstavu Národná cena za dizajn 2024
Newsletter
Výstavy
100 rokov dizajnu – prvá expozícia Slovenského múzea dizajnu
Transmodernita
Výstava Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn
Akcie
Medzinárodná konferencia „MODERN HOUSING POSTWAR – CITIES OF TOMORROW?“
SCD & BADW
Komentovaná prehliadka výstavy NCD24
Odev a obuv v histórii / X. ročník medzinárodnej konferencie
Dielo dizajnu
JÚLIA KUNOVSKÁ - MISA TORZO, 1999
Dielo mesiaca september venujeme dizajnérke a architektke Júlii Kunovskej, ktorá v týchto dňoch oslavuje svoje jubileum. Široká škála jej tvorby zahŕňa návrhy nábytku, výstavníckeho dizajnu, interiérových prvkov, textilu, šperkov, stolovacích objektov a mís. Misa Torzo pôsobí jemným, elegantným dojmom, nenútene, symbolickou linkou upozorňuje na nehu ženského lona. Sú na nej čitateľné princípy autorkinej tvorby ako využívanie geometrických tvarov, základná farebnosť, symbolika, sériovosť. Misu ako tému, ktorú si autorka zvolila, spracováva vo viacerých tvarových či materiálových variantoch, vždy však používa základnú farebnú škálu, s jednotlivými objektami pracuje tak, aby bolo čitateľné, že tvoria jednu sériu. Jej symbolická rovina vychádza z misy ako znaku pohostinnosti a priateľstva. Torzo je spojením vysokej funkčnej i estetickej úrovne, zároveň je prienikom medzi umením, remeslom a dizajnom, a v kontexte ženského lona aj prienikom tradícií a súčasnosti.
Osobnosti dizajnu
Marcel Benčík
Marcel Benčík dlhodobo pôsobí vo viacerých oblastiach komunikačného dizajnu. Vyštudoval grafický dizajn na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave (1998-2004), kde absolvoval aj doktorandské štúdium (2004-2007). V súčasnosti na škole pôsobí na pozícii docenta a prorektora pre medzinárodnú spoluprácu, je vedúci Ateliéru Priestor Katedry vizuálnej komunikácie, ktorého založenie sám inicioval. Ako grafický dizajnér na voľnej nohe pracuje nepretržite od roku 2002. Vo svojej dizajnérskej praxi sa zameriava najmä na komunikačný dizajn v architektúre a priestore, výstavný dizajn, ale aj knižný dizajn, vizuálnu identitu, známkovú tvorbu a iné. Spolupracuje s mnohými významnými kultúrnymi inštitúciami naprieč Slovenskom (Slovenská národná galéria, Slovenské národné divadlo, Východoslovenská galéria v Košiciach, Považská galéria umenia v Žiline, Galéria M.A. Bazovského v Trenčíne, Mestské divadlo Žilina, Pofis a ďalšie), so slovenskými výtvarnými umelcami na individuálnych projektoch (v súčasnosti napríklad: Rastislav Sedlačík, Palo Macho, Jana Hojstričová). Mimoriadne významná je jeho spolupráca s architektonickým štúdiom zerozero z Prešova. Medzi najvýznamnejšie práce Marcela Benčíka patria výstavné projekty a expozície ako Model: Múzeum súčasného umenia (2024, kurátorka Lucia Gregorová Stach) a Majster z Okoličného a Gotické umenie okolo roku 1500 (2017, kurátor Dušan Buran) pre Slovenskú národnú galériu; Prvé múzeum intermédií II – Medzi informáciou a pamäťou a Prvé múzeum unitermédií III – Nežná Sila (2022, kurátorka Mira Putišová) pre Považskú galériu umenia v Žiline; Stála expozícia M. A. Bazovského (2018, kurátorka Radka Nedomová) pre Galériu M. A. Bazovského v Trenčíne; priestorovo-komunikačné riešenie Balustrády na námestí v Žiline (2014, v spolupráci s architektonickým štúdiom 2021) pre Mesto Žilina; vizuálna komunikácia v architektúre a navigačný systém kultúrneho centra Kasárne/kulturpark Košice (2013, v spolupráci s architektonickým štúdiom zerozero Prešov); vizuálnu komunikáciu v architektúre a navigačný systém Mestského úradu v Leopoldove (2022, v spolupráci s architektonickým štúdiom zerozero Prešov); a dlhodobo od roku 2014 spolupracuje s Mestským divadlom v Žiline, pre ktoré pripravuje vizuálnu identitu divadelných predstavení. Ako jeden z autorov projektu Balustráda získal v roku 2016 Národnú cenu za komunikačný dizajn v kategórii experimentálny dizajn a za projekt Kasárne/kultupark cenu CE.ZA.AR, Cenu Dušana Jurkoviča či Cenu časopisu Arch. Okrem toho bola jeho práca ocenená alebo nominovaná na cenu v: Najkrajšia kniha Slovenska, Najkrajšia známka roka, Národná cena za dizajn či Polish Design Award. Okrem dizajnérskej a pedagogickej práce sa tiež venuje aj výskumnej, publikačnej a organizačnej činnosti v oblasti grafického dizajnu a vizuálnej komunikácie a je tiež aktívny aj v kultúrnej a akademickej diplomacii.