Najnovšie správy
PF 2026
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Viktor Holešťák-Holubár
Významný slovenský architekt, výtvarník a dizajnér. Patril ku generácii, ktorá bola schopná rovnocenne sa venovať rôznym disciplínam. Zaoberal sa interiérovou architektúrou a výstavníctvom, navrhoval architektonické detaily verejných stavieb, bytové textílie a iné bytové doplnky aj hračky. Venoval sa aj grafickému dizajnu, jeho doménou však bol nábytkový dizajn. Ako výtvarník sa zaradil v interiérovej architektúre a v tvorbe bytových doplnkov k popredným autorom. Spájal moderné výtvarné myslenie s domácou ľudovou tradíciou. Rovnocenne sa venoval aj rozsiahlej výstavníckej činnosti. Okrem pravidelnej účasti na domácich výstavných prehliadkach mal podiel na výstavách československého umenia v zahraničí a na niekoľkých medzinárodných expozíciách (Brusel, Montreal, Mníchov, Budapešť). Študoval na drevárskej škole v Spišskej Novej Vsi. Po jej skončení pokračoval v štúdiu na Vyššej škole umeleckého priemyslu v Brne u arch. J. A. Šálka, ktorú absolvoval v roku 1948. Krátko na to nastúpil ako výtvarník do mladého bratislavského Ústredia ľudovej a umeleckej výroby (ÚĽUV), kde pôsobil až do roku 1956. Od roku 1960 sa venoval navrhovaniu montážneho nábytku, ako novej forme sektorového nábytku. Jeho kreatívne návrhy realizovali v závodoch Nový domov v Spišskej Novej Vsi. Katarína Hubová
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025