Články
Stanislav Koreň
Bienále Slnka 2025
Jozef Bajus: Príklad v priesečníku
Najnovšie správy
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Dielo mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Lenka Sršňová
Lenka Sršňová je absolventkou Ateliéru odevného dizajnu Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave a má za sebou študijné stáže vo Fínsku aj v Paríži. V roku 2009 otvorila vlastný ateliér. Tu ponúka originálne kúsky v malých limitovaných sériách, alebo ako jedinečné odevy šité na zákazku. Rukopis Lenky Sršňovej spočíva v rafinovanej hre s potlačami, jednoduché strihy dávajú vyniknúť grafickému odkazu šiat, čím sa model stáva neprehliadnuteľný. V starších kolekciách Sršňová využívala rôzne ručné techniky, najmä textilnú aplikáciu. Špecifické prvky dodali kolekcii až surrealistický vtip, ale zároveň zostala užívateľsky atraktívna. Nadchýnajú ju divotvorné zvery, podmorský svet, intergalaktické vesmírne témy, záhady Yettiho.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025