Najnovšie správy
Súťaž Ekoobal budúcnosti
Marcová akcia na predplatné časopisu Designum 2025!
Kniha mesiaca FEBRUÁR
Výstava Národná cena za dizajn 2024 je otvorená
Newsletter
Výstavy

Ryszard Kaja: Poľsko

Výstava Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn v Košiciach

Opice z našej knižnice a priatelia
Akcie

Súťaž na vizuálnu identitu Pražského hradu

Flowers for Slovakia

Fashion residency Milano 2025

Komentovaná prehliadka výstavy NCD24 s kurátorom Jurajom Blaškom v Košiciach
Dielo dizajnu

Miroslav Cipár: Návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, 80. roky 20. storočie
Už tradične nový rok začíname spomienkou na skvelého všestranného výtvarníka, ilustrátora, tvorcu značiek, maliara, sochára a grafika Miroslava Cipára (1935-2021), ktorý sa narodil 8. januára 1935 vo Vysokej nad Kysucou. Navštevoval gymnázium v Žiline a v rokoch 1953 – 1955 študoval na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského a potom prestúpil na Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, kde študoval maľbu u profesorov Vincenta Hložníka, Dezidera Millyho a Petra Matejku. Štúdium ukončil v roku 1961 a odvtedy celý život pôsobil na voľnej nohe. Ilustroval a navrhol obálky stoviek kníh, kreslil do detských časopisov Slniečko, Ohník a Zornička, upravoval časopis Mladá tvorba, navrhoval plagáty, je najúspešnejším slovenským autorom značiek a patrí k najlepším slovenským kaligrafom. V roku 2023 sme od rodiny Cipárových získali do našich zbierok vyše 900 ilustrácií, návrhov grafík, značiek a log tohto legendárneho autora. Medzi najzaujímavejšie (a takmer neznáme) patria tieto návrhy na obaly desiatového mlieka pre školákov, ktoré Cipár vytvoril v 80. rokoch 20. storočia. Žiaľ, do výroby sa napokon nedostali a dlhé roky boli archivované v ateliéri Miroslava Cipára. Dnes už sú súčasťou našich zbierok ako jeden z najpôvabnejších obalových dizajnov, aké u nás máme.
Osobnosti dizajnu

Alojz Riškovič
Alojz Riškovič patrí k menej známym a menej prebádaným slovenským výtvarníkom a dizajnérom. Vie sa o ňom, že študoval architektúru v Prahe a že v roku 1964 získal Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Okolo roku 1965 emigroval a jeho stopa sa stráca. Venoval sa úžitkovej grafike, výstavníctvu a voľnej tvorbe. Realizoval veľké výstavné československé expozície na veľtrhoch v Brne (1960), v Paríži (1961) či Tripolise (1962). Navrhoval aj značky, plagáty, pracoval pre slovenské vydavateľstvách (typografia edície Stopy v Mladých letách). Vystavoval na kolektívnych výstavách slovenského umenia doma i v zahraničí. Riškovič získal uznanie najmä za typografické plagáty pre Slovenskú národnú galériu. Zaujmú výraznou typografiou, ktorou charakterizoval obsah. Zdroj: Ľubomír Longauer a kol.: Typografia a dizajn písma na Slovensku (Začalo sa to Cyrilom a Metodom), Slovart – VŠVU, Bratislava 2017.
Designum

Designum 4/2024

Designum 3/2024

Designum 2/2024
