Články
Najúspešnejšie články roka 2024
Humorný svet Ivana Popoviča v zbierkach múzea dizajnu
Najnovšie správy
Dôležitá informácia o Knižnici dizajnu
Designum 4/2024: Nové číslo v predaji
S Novým rokom nové príležitosti!
Záznam z diskusie "Potrebuje dizajnérska scéna odborný časopis?"
Newsletter
Výstavy
Connected by hands and hearts
Reinštalácia výstavy Národná cena za dizajn 2024 – komunikačný dizajn (21. ročník)
Akcie
Súťaž o vytvorenie loga a sloganu obce Slovenská Ľupča
Čierne diery: Krst knihy Sobášne siene a diskusia o histórii
Dielo dizajnu
Štěpán Pala: pohár Veža zo súboru Šachové poháre, 1975.
Výber posledného diela mesiaca v roku 2024 pripadol na prácu sklárskeho výtvarníka Štěpána Palu, ktorý 15. decembra oslávil jubilejné 80. narodeniny. Pala po absolvovaní štúdia u Václava Ciglera na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave (1974) začal pracovať ako umelec v slobodnom povolaní. Tvorí predovšetkým sklené sochy a plastiky, v ktorých sa odráža jeho záujem o matematiku, geometriu, abstrakciu, priestor a dôraz kladie na optické vlastnosti skloviny. Rozmerové i farebné variácie jednotlivých diel rozvíja v tematických cykloch zväčša naviazaných práve na matematické rovnice a vzorce. Okrem toho sa ešte v období po polovici 70. rokov 20. storočia venoval aj tvorbe návrhov interiérových svietidiel a osvetľovacích sústav do hotelov či iných verejných priestorov. V tomto období vzniklo aj niekoľko Palových nápojových súborov, okrem iných napríklad Šachové poháre (1975), ktorých zhrubnuté dno je brúsené tak, aby jeho podoba slúžila ako indikátor smerovania pohybu danej figúrky.
Osobnosti dizajnu
Josef Vlček
Jozef Vlček bol významný český grafik pôsobiaci na území Slovenska. Pochádzal z Červeného Kostelca a študoval na Umeleckopriemyselnej škole v Prahe. V dvadsiatych a tridsiatych rokoch pracoval ako litograf a hĺbkotlačový retušér v grafických závodoch Jozefa Doležala v Červenom Kostelci a potom v obchodnej tlačiarni Melantrich v Prahe. Vytvoril tam celý rad reklamných plagátov na vynikajúcej technickej úrovni pre mnohé významné firmy. Vďaka tomu si ho všimli aj v bratislavskej tlačiarni Slovenská Grafia a ponúkli mu tam pracovné miesto. Vlček túto ponuku prijal a v roku 1937 sa presťahoval do Bratislavy. V Slovenskej Grafii zastával obdobnú pozíciu retušéra a dohliadal na kvalitu finálnych výtlačkov. Stal sa majstrom techniky americkej retuše, ktorou vytváral najmä reklamné prospekty a poštové známky. Začiatkom roka 1942 sa presťahoval do Turčianskeho svätého Martina, kde pracoval v tlačiarni Neografia ako vedúci umeleckého ateliéru. Sám sa naďalej podieľal na tvorbe reklám a poštových známok z ich technickej stránky. Popri tom sa Jozef Vlček venoval aj ilustrácii, knižnej grafike a voľnej tvorbe. V Neografii, kde viedol aj mladých učňov, pracoval až do odchodu do dôchodku. Zdroj: Ľubomír Longauer: Modernosť tradície (úžitková grafika na Slovensku po roku 1918), Slovart, Bratislava 2012.