Najnovšie správy

PF 2026

18. decembra 2025

PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny

15. decembra 2025

Kniha mesiaca DECEMBER

4. decembra 2025

Newsletter

Akcie

MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“

Warszawskie Obserwatorium Kultury (WOK)
4. 6. 2025 – 6. 6. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
19. 11. 2025

SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!

Múzeum dizajnu
20. 11. 2025

Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025

Martinický palác, Hradčanské nám. 67, 118 00 Praha 1 – Hradčany
24. 11. 2025 – 24. 11. 2025

Dielo dizajnu

Stopy, knižná edícia 1964 - 1990

Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.

Prejsť na dielo dizajnu

Osobnosti dizajnu

Dušan Junek

Dušan Junek (1943) je rodák z Piešťan, ktorý má za sebou šesťdesiatročnú prax v tvorbe v oblastiach grafického dizajnu vizuálnych komunikácií, odbornej publicistiky, autorstva mnohých kultúrnych projektov a pedagogickej práce. V rokoch 1960 – 1966 študoval architektúru na Slovenskej vysokej škole technickej v Bratislave (prof. E. Belluš, V. Karfík) a v rokoch 1967 -1970 študoval na Vysokej škole výtvarných umení (prof. D. Kuzma, V. Vilhan). Profesionálnu výtvarnú dráhu začal ako vysokoškolský študent v polovici 60. rokov 20. storočia spoluprácou s časopismi Mladá tvorba, Kultúrny život, Kulturní tvorba, Host do domu. Známe sú najmä jeho karikatúry v denníku Smena (1967 - 1969), publikoval ich vyše štyristo a boli kritické voči totalitnému režimu. Po okupácii v roku 1968 mal za túto tvorbu vyše pätnásť ročný zákaz verejnej činnosti, vystavovania a publikovania tvorby, musel opustiť vysokú školu a bol režimom perzekvovaný. Nútene musel odísť v roku 1973 z Bratislavy na severovýchod Slovenska, kde prežil v ústraní bez možnosti uplatnenia tvorivej práce. Do výtvarného diania sa mohol vrátiť až po roku 1989 a svojou tvorbou sa hneď presadil doma i v zahraničí. Významná je jeho odborná publicistika ako autora či spoluautora publikácií, statí, esejí a článkov, inicioval a tvoril odborný časopis Typo:Grafik:Um. Pedagogicky pôsobil na Vysokej škole výtvarných umení v rokoch 1991 - 1992, neskôr v rokoch 2001 - 2010 viedol Odbor grafiky vizuálnych komunikácií na Škole umenia a dizajnu v Bratislave. V roku 1991 si založil vlastné grafické štúdio s názvom GRAFIQ Studio. Autorsky sa podieľal na celom rade kultúrnych projektov, bol jedným z iniciátorov a zakladateľov medzinárodného podujatia Trienále plagátu Trnava, v rokoch 1990 – 2000 bol viceprezidentom Internationan Biennale of Graphic Design Brno a od roku 2003 systematicky spolupracuje s Poľským inštitútom v Bratislave. Je laureátom najvyššieho ocenenia v odbore – ICOGRADA Achievement Award udeleného Medzinárodnou radou asociácií grafického dizajnu v Bruseli (2002) za „celoživotné dielo a osobitný prínos grafickému dizajnu vo svete“. Výnimočnou poctou je jeho zaradenie do svetovej encyklopédie The History of Graphic Design 1890 – Today (Taschen Publishing, Germany, 2022) medzi najvýznamnejších autorov modernej éry dizajnu. Je laureátom výstavy OSN usporiadanej k svetovej konferencii o ekológii v Kyoto 1997, kde mu udelili Cenu Japonskej vlády. Jeho tvorba bola ocenená na vrcholných prehliadkach vo svete: Bienále Lahti, Salón Paris, Bienále Fort Collins-Colorado, Bienále Mexico City, Bienále Brno, World Exhibition London, Poster Show Aarhus a ďalších. Navrhol viac ako 200 značiek, grafických symbolov a logotypov, venuje sa korporátnemu dizajnu a je kurátorom mnohých výstav grafického dizajnu. Venuje sa aj odbornej publicistike. V práci využíva tvárne a tvarové možnosti, pracuje s optickým klamom, transformáciou a viacvýznamovosťou. Dušan Junek prispieva aj ako autor do časopisu Designum - viac tu.  

Prejsť na profilPrejsť na profil

Designum

Designum 3/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 2/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 1/2025

Slovenské centrum dizajnu

Designum 4/2024

Slovenské centrum dizajnu
Prejsť na archív
Skip to content