Najnovšie správy
PF 2026
PULSE AWARD 2025 odovzdal ceny
Vianočné otváracie hodiny Múzea dizajnu a Knižnice dizajnu
Kniha mesiaca DECEMBER
Newsletter
Výstavy
Dizajn bez hraníc
Výstava DUŠAN : JUNEK : DIZAJN
Trienále plagátu Trnava 2025
Akcie
MEDZINÁRODNÁ KONFERENCIA „COMMON SPACE PLATFORM“
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
SLOVENSKÝ DIZAJN OCENENÝ V ZAHRANIČÍ!
Svetoví architekti a dizajnéri mieria do Prahy. PULSE Prague 2025
Dielo dizajnu
Stopy, knižná edícia 1964 - 1990
Legendárna knižnú edícia Stopy vychádzala vo vydavateľstve Mladé letá v rokoch 1964 až 1990 a tematicky bola zameraná na dobrodružnú, detektívnu, sci-fi, westernovú a historickú literatúru. Jej stálu grafickú podobu navrhol výtvarník Alojz Riškovič (1925-1997). Práve on je autorom známeho štvorriadkového letteringu s opakujúcim sa nápisom STOPY v jednoduchom grotesku, ktorému patrilo miesto v dolnej polovici obálok kníh. V hornej časti Riškovič nechal voľný priestor pre ilustrátora (tí sa pri jednotlivých tituloch striedali) a na rýchle vizuálne rozlíšenie jednotlivých kníh navrhol farebný pás cez stred formátu s uvedením titulu. Alojz Riškovič vyštudoval architektúru v Prahe a istý čas pôsobil na Slovensku, kde sa venoval aj grafickému dizajnu. Za typografický plagát k výstave Mikuláša Galandu v Slovenskej národnej galérii získal v roku 1964 cenu Grand Prix na I. Bienále úžitkovej grafiky v Brne. Realizoval aj veľké československé expozície na veľtrhoch v Poznani (1958), v Brne (1960), v Paríži (1961) či v Tripolise (1962). V roku 1965 emigroval a s ním aj jeho tvorba, ktorá sa žiaľ pre nás stratila z dohľadu.
Osobnosti dizajnu
Zuzana Gombošová
Zuzana Gombošová je slovenská materiálová dizajnérka a výskumníčka, ktorá sa dlhodobo venuje tvorbe udržateľných biokompozitných materiálov. Spoluzakladala firmu a dizajn-štúdio Malai Biomaterials, kde vyvinula materiál Malai — biokompozitný materiál na báze bakteriálnej celulózy fermentovanej na odpadových vodách z kokosového priemyslu v Južnej Indii. Vyštudovala prestížny magisterský program MA Material Futures na Central Saint Martins (Londýn), počas ktorého sa začala intenzívne venovať výskumu bakteriálnej celulózy ako materiálovej suroviny s vysokým potenciálom pre dizajn a cirkularitu. Pred začiatkom práce v oblasti biomateriálov získala skúsenosti aj v oblasti textilného a odevného dizajnu, najmä v Londýne a Istanbule. Jej projekt získal významné ocenenia — napríklad hlavné ceny Nadácie Tatra banky v kategórii dizajn a Circular Design Challenge v Indii a takisto bola zahrnutá do slovenského rebríčka Forbes 30 pod 30. Od roku 2015 pôsobí predovšetkým v Indii, kde v spolupráci s remeselníkmi, komunitami a výskumnými partnermi rozvíja cirkulárne materiály. Jej práca kombinuje environmentálnu motiváciu, dizajnérsku citlivosť, vedeckú metodológiu a remeselnú autenticitu. Cieľom je vytvárať materiály, ktoré sú skutočne lepšou alternatívou pre životné prostredie a ekosystémy zapojené do ich výroby, čím sa buduje materiálová kultúra založená na udržateľnosti a pluralizme.
Designum
Designum 3/2025
Designum 2/2025
Designum 1/2025