Kalichy s modrým listrom
V tvorbe Jaroslava Tarabu prevládala orientácia na nápojové sklo. Estetiku stolovania však vnímal ako výnimočnú, nekaždodennú udalosť či slávnostnú príležitosť. Tvoril preto komplexnejšie stolovacie súpravy, do ktorých okrem nápojového skla patrili aj sekundárne predmety ako karafy, fľaše, džbány, ale aj misy, misky, cukorničky, vázy či svietniky. Taraba, napriek tomu, že bol interným dizajnérom sklárne v Lednických Rovniach, nezostal len pri rovnianskej estetike tenkostennej kalíškoviny s jemnými líniami a ťahanou nohou. V niektorých prípadoch zachováva tradičné delenie pohárov na kalich, stopku a dienko, redukuje však výšku stopky a profiluje ju do strieškových výbežkov, ako je to napríklad v prípade dvoch kalichov s dekoratívnym použitím modrého listra.
Jaroslav Taraba pracoval v sklárňach v Lednických Rovniach ako interný dizajnér a od roku 1972 aj ako vedúci výtvarno-vývojového oddelenia. V sklárňach úzko spolupracoval v návrhársko-dekoratérskej rovine s Karolom Hološkom, ktorý bol zväčša autorom tvarov, a Jaroslav Taraba vnímavo dopĺňal jeho tvarové návrhy dekorom. Tarabova tvorba prešla niekoľkokrát posunom – spočiatku sa orientoval najmä na dekory a striedme, jednoduché tvary, od 70. rokov preferoval pevný a stabilný tvar s nízkou stopkou a v 80. rokoch sa znova orientoval na variácie valcových pohárov, vrátil sa k vyššej stopke, ktorú však hutnícky tvaroval.
Kolekcia dvoch kalichov tvarovaných do strieškových výbežkov, s dekoratívnym použitím modrého listra.
