Písma čísla 4/2023
Časopis Designum už niekoľko ročníkov poskytuje priestor na prezentáciu nových písiem, ktoré vznikli za posledné obdobie na Slovensku. Naším zámerom je písma nielen prezentovať, ale prostredníctvom využitia v nadpisoch jednotlivých príspevkov ich aplikovanie aj sprostredkovať v praxi. V tomto ročníku pokračujeme v prezentácii študentských písiem, ktoré vznikli na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v ateliéri Typolab pod pedagogickým vedením Pala Bálika a Michala Tornyaia. Hoci mnohé z nich boli podporené výučbou v spoločnom ateliéri, ich rozmanitosť je výsledkom individuálnych prístupov v tematickom a technickom stvárnení. V tomto čísle sme použili v nadpisoch písma Cyber Fairy od Moniky Juríkovej a Boing od Radovana Vašáka.
Radovan Vašák
Boing je nadpisový monospace, ktorý stavbou imituje písmové systémy východnej Ázie. Výraznému charakteru prispievajú najmä ligatúry v podobe vertikálne sadených párov samohlások a znížená diakritika, zasahujúca do jednotlivých znakov. Povaha písmen dovoľuje text sádzať vodorovne aj zvislo
a podľa potreby zliatkami skracovať riadky. Je ideálny na sadzbu do bloku. Boing je fúziou ázijských kuchýň v supermarketovom foodcourte v okresnom meste. Je to ramen s niťovkami, petržleňovou vňatkou a kalerábom. Vznikol na účel vizuálnej identity stolnotenisového turnaja, semestrálnej práce
v ateliéri Identita v zimnom semestri 2023. K jeho vzniku výrazne pomohli pedagógovia Ondrej Gavalda, Peter Nosáľ a Michal Tornyai.
Monika Juríková
Písmo Cyber Fairy vychádza z estetiky „cybersigilism“, ktorá v súčasnosti naberá na popularite najmä u generácie Z a často kráča ruka v ruke s estetikou trendu „Y2K“. Má štyri rezy: Base, Ascend, Arise a Sigil, pričom sa postupne v istom momente stáva nečitateľné a namiesto informačnej funkcie zastáva už len funkciu estetickú s účelom nemať žiadny účel, respektíve existovať len pre potešenie. V posledných troch rezoch písmo za pomoci Open Type technológie vytvára symetrické „strieškovité“ kompozície, ktoré sú pre cybersigilism často príznačné. Projekt sa v istom zmysle vysmieva z tatérov hrajúcich sa na typografov, ktorí často nepresnosťou pri tetovaní „znehodnotia“ charakter písma, preto zvolená estetika umožňuje ospravedlnenie nepresností svojím naivným a éterickým vzhľadom.
Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2023 na s. 82
Predaj časopisu Designum