Jana Bálik

Zameranie
grafická dizajnérka, šperkárka

Jana Bálik (1982) je šperkárka i grafická dizajnérka zároveň. Hoci sa spočiatku venovala textilnej tvorbe, jej profesijné zameranie sa uberalo ku grafickému dizajnu a šperku. V jej prácach sa prelína voľné spracovanie s úžitkovým, vo vážnosti sa skrýva humor. Nie je upätá na jeden materiál, na konkrétnu technológiu ani tému. Pri navrhovaní šperkov hľadá nové možnosti spracovania materiálu, pričom sa snaží, aby v sebe niesli aj určitú dávku vtipu či náznak rebélie. Akési vymknutie sa z konvencií alebo zaužívaných rámcov umeleckých kategórií možno badať v kolekcii TalisMan, ale aj na spoločnej ateliérovej výstave TREPP-TOP-LAB v roku 2007 v Nitrianskej galérii, kde vystavila site specific inštaláciu z dvoch častí: obrovskej rozbitej šálky, ktorá ležala pri vchode, a kávového servisu, umiestneného na najvyššom poschodí. V grafickom dizajne sa usiluje nájsť čo najvhodnejšie vyjadrovacie prostriedky na zadanú tému, aby vizuálne zodpovedali a podporili obsah. Od roku 2008 pracuje prevažne s manželom Palom Bálikom na vizuálnej podobe kníh. Spoločne sa podieľali na knihe od kolektívu autorov Miniromány, ocenenej v súťaži Najkrajšie knihy Slovenska v roku 2009. Samostatne graficky upravila detskú knihu Alexandry Salmely Žirafia mama, ktorá získala cenu Najkrajšia kniha Slovenska za rok 2013. Je autorkou ilustrácií na obálkach viacerých kníh, napríklad Sunset Park a Zimný denník od Paula Austera, Žena, ktorá uteká pred správou od Davida Grossmana, More je môj brat a Na ceste od Jacka Kerouaca. Samostatne ilustrovala knihu Jany Beňovej Dnes.