Národná cena za dizajn 2023 – produktový dizajn / prihlasovanie

Národná cena za dizajn, ocenenie vyhlasované Ministerstvom kultúry SR a Slovenským centrom dizajnu, sa po minuloročnom úspešnom ročníku v oblasti komunikačného dizajnu vracia a po dvoch rokoch opäť ocení najlepší slovenský produktový dizajn.

Svoje diela môžete prihlásiť v nasledovných kategóriách – Móda & Módne doplnky, Šport & Voľný čas, Domov & Verejný priestor, Práca & Mobilita, Spoločnosť & Životné prostredie, Umenie & Dizajn & Remeslo, Nové horizonty a Študentský dizajn.

Všetko o 20. ročníku NCD sa dozviete na www.scd.sk/ncd.

Fórum dizajnu. Humanita v dizajne

Slovenské centrum dizajnu prináša do Nitry známy výstavný formát Fórum dizajnu, po niekoľkoročnej pandemickej prestávke s novou energiou a témou Humanita v dizajne! Výstava je súčasťou 31. ročníka veľtrhu nábytku, bytových doplnkov, dizajnu a architektúry.

Výberová výstava dizajnérskych projektov a diel sa zameriava na aspekty, ktoré robia dizajn ľudským, empatickým, inkluzívnym, starostlivým, užitočným, emocionálnym, zdravým, zmysluplným, sociálne prospešným, ekonomicky prínosným, ekologicky zodpovedným a trvalo udržateľným, jedným slovom: humanistickým.

Humanistický prístup k dizajnu reprezentujú na výstave realizácie od 36 študentov a študentiek a tiež kolektívne projekty zo štyroch vysokých škôl s výučbou dizajnu na Slovensku. Ide o Vysokú školu výtvarných umení v Bratislave, Fakultu architektúry a dizajnu Slovenskej technickej univerzity, Fakultu umení Technickej univerzity v Košiciach a Drevárskej fakulty Technickej univerzity vo Zvolene. Výstava je unikátna aj tým, že prezentuje práce, ktoré vznikali počas niekoľkých rokov pandémie a neboli dosiaľ nikde prezentované. Viaceré z projektov sú absolventské práce, ďalšie boli vytvorené priamo pre výstavu.

Na výstave sú zastúpené rôzne oblasti dizajnu: nábytkový a interiérový dizajn, produktový aj textilný dizajn a tiež vizuálna komunikácia a experimentálny dizajn, v jedinečnej koláži návrhov, výskumných projektov, modelov, experimentálnych inštalácií i prototypov pripravených do výroby.

Myšlienka dizajnu uplatňujúceho humanistické koncepty a metódy sa v súčasnosti šíri po celom svete ako jediná prijateľná alternatíva pre tvorbu predmetov, prostredí, systémov a komunikácií, ktorá vedie k sociálne spravodlivej, zdravej a ekonomicky zaistenej budúcnosti ľudskej civilizácie a zároveň k zachovaniu a prosperite celého ekosystému. Ako možno vidieť na výstave, tvorba uvedomelého, zodpovedného a trvalo udržateľného dizajnu od nastupujúcej generácie dizajnérov a dizajnérok je plná invencie a kreativity, ktorá je odovzdaná v prospech lepšieho života každého človeka, bez nepriaznivého dopadu na ďalšie generácie ľudskej spoločnosti, či iné živé organizmy na našej planéte.

Veľtrh nábytku a bývania je vynikajúcou platformou na komunikovanie myšlienok humanistického dizajnu širokej verejnosti. Dôležitým rozmerom podujatia je aj podnietenie spolupráce medzi školami, profesionálnymi výrobcami a odbornými inštitúciami. Niekoľko úspešne zrealizovaných spoluprác prezentuje i výstava Humanita v dizajne.

Partnerské vysoké školy

Vysoká škola výtvarných umení: Katedra dizajnu, Katedra textilnej tvorby, Katedra vizuálnej komunikácie; Ateliér industrial dizajn, Ateliér experimentálneho dizajnu, Ateliér interiérového dizajnu, Ateliér textilného dizajnu, Ateliér Priestor

Slovenská technická univerzita: Fakulta architektúry a dizajnu, Ústav interiéru a výstavníctva; Ateliér Kotrádyová, Ateliér Kočlík, Ateliér TR1MTAB, Ateliér Paliatka, Ateliér Kubušová

Technická univerzita vo Zvolene, Drevárska fakulta, Katedra dizajnu nábytku a interiéru

Technická univerzita v Košiciach, Fakulta umení, Katedra dizajnu, Ateliér Inovácia, Ateliér vizuálnej komunikácie;

Organizátori výstavy
Slovenské centrum dizajnu
agrokomplex NÁRODNÉ VÝSTAVISKO, š.p.

Kurátorka výstavy
Silvia Seneši Lutherová

Spolupráca: Ferdinand Chrenka, Michaela Lipková, Peter Paliatka, Elena Farkašová, Dušan Kočlík, Mária Fulková, Veronika Kotrádyová, Katarína Morávková, Tibor Uhrín, Andrej Haščák, Sylvia Jokelová, Zuzana Šebeková, René Baďura, Miroslav Debnár, Ján Jánoš, Mária Nepšinská

Vystavujúci autori a autorky: Martina Bajteková, Ondrej Bukovec, Damián Cehlárik, Ondrej Ferianec, Natália Golianová, Ivana Gondová, Simona Hanesová, Žofia Horová, Frederika Krištofová, Eva Jenčuráková, Lenka Slačková, Katarína Plačková, Adam Trup, Adam Kukuč, Martina Zacharová, Petra Vicianová, Ivana Palušová, Jana Vlčková, Michala Lipková, Vlasta Kubušová, Matúš Lagin, Petra Rybánska, Terézia Kováčiková, Katarína Lešková, Soňa Pčolková, Silvia C. Bárdová, Timea Kepová, Viktor Tabiš, Pavlína Árendášová, Miroslav Vašek, Laura Sasváriová, Šimon Galanský, Diana Paulová, Martin Miština, Stella Šimurková
+ kolektív študentov a študentiek z Ateliéru industrial dizajn, VŠVU: Georgios Somarakis, Samo Hartiník, Aneta Mintálová, Zuzana Kasanová, Andrey Golovashev, Veronika Gruberová, Andrea Bišťanová, Katarína Jurčišinová, Barbora Kvietkova
, Pavol Soukal, Radovan Labaš, Ernest Marko, Natálie Česláková, Juraj Trojan, Laura Šunová, Simona Duchoňová, Beata Juritková, Viki Fehérová, Aneta Mintálová, Tomáš Ružinský, Vira Fesenko

Špeciálne poďakovanie: spoločnosť Drevona

Grafický dizajn
Peter Nosáľ

Dizajn výstavy
Andrea Ďurianová

Produkcia
Gabriela Rybáriková, Silvia Seneši Lutherová

Partneri výstavy
DREVONA
Vysoká škola výtvarných umení v Bratislave
Slovenská technická univerzita v Bratislave
Technická univerzita vo Zvolene
Technická univerzita v Košiciach

Partner inštalácie výstavy
NESIA

Fotografie
archív autorov

S podporou
Ministerstvo kultúry Slovenskej republiky

Generálny reklamný partner SCD
J&T BANKA

Hlavný mediálny partner
Designum

Hlavný partner SCD
Antalis

Kontakt: gabriela.rybarikova@scd.sk

Móda bez pravidiel / Peter Kalmus, Dorota Sadovská, Martina Ďurikovičová

Vernisáž výstavy: 20. apríl 2023, 17:30.

Dlhodobý projekt Plató Creative Clash skúma hranice medzi „oficiálnou“ módou a jej opakom. Sleduje jasné rozlíšenie medzi tým, čo je „anti–móda“ a čo je jednoducho „móda“. Ide o slobodnú platformu zacielenú na módu otvorenú novátorským konceptom s umeleckými presahmi do nových médií. Zámerom je podchytiť a vyhľadávať talenty a rovnako aj predstaviť projekty významných konceptuálnych umelcov pohrávajúcich sa s témou (anti) módy.

Výber kurátorky Miloslavy Hriadelovej s názvom Móda bez pravidiel mapuje projekty využívajúce odev ako prostriedok spoločenskej hry, revolty či dôležitého posolstva. Spája ich kritický pohľad na rýchlu módu a nadmerný konzum.

Verejný odpočet činnosti Slovenského centra dizajnu za rok 2022

Príďte si vypočuť čo sa u nás udialo v minulom roku. Pozývame vás na verejný odpočet Slovenského centra dizajnu za rok 2022, ktorý sa uskutoční štvrtok 20.04.2023 o 16:00 hod. v zasadačke Výskumno-vývojového oddelenia SCD, Kollárovo nám. 10, 3. poschodie – vstup cez Študovňu Ivy Mojžišovej.

Pozvánka na verejný odpočet.

Cenotvorba – nástroj úspešného obchodného modelu / webinár

Národný projekt Podpora rozvoja kreatívneho priemyslu, SIEA , ktorý je realizovaný pod gesciou MH SR pozýva 27. apríla 2023 na bezplatný online 3-hodinový (13:00 – 16:00) webinár pre podnikateľov aj v oblasti dizajnu.

Nosné témy:

  • Ako ovplyvňuje nastavenie obchodného modelu zisk firmy?
  • Ako porozumieť cenotvorbe a dostať svoje podnikanie z červených čísel?
  • Aké sú najčastejšie chyby, ktoré stoja podnikateľov peniaze?

Obsah podujatia Vám odpovie aj na otázky súvisiace s optimalizáciou biznisu:

  • z čoho sa skladá obchodný model a prečo by ho mal podnikateľ používať?
  • ako si možno efektívne nastaviť obchodný model v kombinácii s výstupmi tvorivej činnosti?
  • ako si dobre nastaviť ceny za tovary alebo služby?
  • čo všetko je potrebné započítať do nákladov?

Podujatie sa organizuje cez online platformu WEBEX. Ak vás obsah webinára zaujal, zaregistrovať sa môžete do 26. apríla 2023 na adrese: https://www.vytvor.me/podujatia.

Komentovaná prehliadka v SMD / Noc múzeí a galérií

Pozývame vás na komentovanú prehliadku do Slovenského múzea dizajnu, ktorá sa uskutoční v rámci Noci múzeí a galérií 2023. V expozícii 100 rokov dizajnu máte možnosť vidieť viac ako 500 predmetov z oblasti dizajnu a úžitkového umenia, ktoré reprezentujú obdobie od roku 1918 až po súčasnosť. Počas Noci múzeí a galérií si trocha prisvietime a zameriame sa na produktový dizajn, konkrétne na svietidlá zo zbierok múzea. Kurátorky vám predstavia autorov z našej histórie i súčasnosti, zaspomínate na svietidlá, ktoré si pamätáte z detstva a prezradíme vám, čo všetko sa nám podarilo zachrániť.

Začíname o 18.00 v Galérii dizajnu Satelit.

Noc múzeí a galérií 2023

Tento rok sa uskutoční už XIX. ročník obľúbenej celoeurópskej Noci múzeí a galérií, ktorá sa bude konať v sobotu 13. mája 2023. Do Noci múzeí a galérií sa každoročne zapája takmer dvesto kultúrnych inštitúcií po celom Slovensku, s cieľom prezentovať kultúrne dedičstvo našej krajiny a jeho význam čo najširšej verejnosti. Počas tohto dňa otvárajú múzeá a galérie aj svoje skryté zákutia a prezentujú činnosti, ktoré inokedy zostávajú pred verejnosťou skryté. Aj tento rok sa môžete tešiť na bohatý program, plný zaujímavých aktivít pre malých aj veľkých návštevníkov.

Do Noci múzeí a galérií sa už tradične zapojí aj Slovenské centrum dizajnu, a to prostredníctvom komentovanej prehliadky v Slovenskom múzeu dizajnu.

Viac informácií o podujatí nájdete na www.muzeum.sk.

SinDiKat Adventure Gaming Saturdays

14:00 – 18:00

Slovenské centrum dizajnu a o. z. SinDiKat vám ponúkajú jedinečnú možnosť užiť si atmosféru textových adventúr domácich počítačov z konca osemdesiatych a začiatku deväťdesiatych rokov na vlastnej koži.

Občianske združenie SinDiKat sa venuje udržovaniu a zveľaďovaniu historickej výpočtovej techniky a preto má vždy poruke zopár funkčných dobových kúskov, ktoré vám radi prinesú ukázať a budete si na nich môcť vyskúšať hry, ktoré odštartovali profesionálnu hernú tvorbu na Slovensku.

Príďte si zahrať klasiky od Ultrasoftu, či menších programátorských skupín, ktoré sa nedostali do užšieho výberu distribútora.

Vybrať si môžete hneď z dvoch termínov. Tešíme sa na vás na Gaming Saturdays v sobotu 1. a 29. apríla v priestoroch Galérie dizajnu Satelit

Vedúci workshopu: Stanislav Hrda a Imrich Konkoľ, o.z. Sindikat

V prípade otázok píšte na: programy@scd.sk

FB event

Laco Pagáč / Sklo: Strihy a návrhy

Vernisáž: 20. marec 2023, 18:00

Výstava strihov a návrhov úžitkového skla Ladislava Pagáča predstavuje špecifický druh kresby, nejde tu o intímne záznamy úvah umelca, inšpirácií či situačných komentárov. Plnovýznamovo však vyjadruje ideu – myslieť kresbou –, ktorú v cykle výstav galéria Nova realizuje už druhý rok. Laco Pagáč je dizajnér a vystavený materiál dokumentuje dizajnérske myslenie, v ktorom sa kreativita len časťou podieľa na výsledku.

Sklársky dizajnér sa musí pri navrhovaní opierať o znalosti techniky a technológií, parametrov funkčnosti, a Pagáč rád zdôrazňuje, že prácu sklárskeho dizajnéra vidí skôr ako dobré remeslo, než umenie. Myslím si, že dobré remeslo môže byť základ dizajnu, ale  to, čo výslednému artefaktu dáva formu, výraz a osobitosť vyplýva z dizajnérovej predstavivosti, imaginácie, intuície, ale aj poznania ako sa vyvíjalo moderné sklárstvo a umenie.

Už počas štúdia v ateliéri Václava Ciglera na VŠVU vytvoril niektoré základné dizajnové témy, ktoré potom rozvinul vo svojej  praxi v sklárni v Lednických Rovniach, ale prišiel aj s celkom novými formami. Zo študijných rokov si priniesol základné východisko geometrických tvarov – kruh a valec, jednoduché útvary. Ich delením a prekrývaním vytváral nové kompozície, alebo stanoveným číselným postupom dosahoval rozmerové varianty. V druhej polovici 80. rokov a ešte aj začiatkom 90. rokov spočívala produkcia sklárne v ručnej výrobe a bolo zvykom, že jedna nápojová sada mala viac ako štyri veľkostné varianty pohárov. Jeho poháre a nádoby boli zväčša vyrábané pre zahraničných zákazníkov, ktorým sa vychádzalo v ústrety. Laco Pagáč bol schopný navrhnúť podľa požiadaviek rôzne veľkostné aj funkčné kusy v rámci jednej sady bez narušenia daného štýlového tvaroslovia, napr. až do počtu dvadsaťdva kusov v jednom súbore. Základný rad pohárov viacerých veľkostí na rôzne druhy nápojov dopĺňali misy, misky, svietniky, karafy a dózy. Vyhovovalo to aj jeho potrebe skúsiť maximum možností, ísť až na hranu únosnosti tvaru, hmoty. Vytvoriť funkčný a praktický rad nádob mu napomáhalo aj uplatňovanie istého sociálneho aspektu, porozumenie pre priebeh každodenných stolovacích rituálov v rôznych prostrediach – v interiéri či exteriéri – a v rôznych kultúrach. Spomína, že jeho sklo, napr. séria s farebnými akcentmi, bolo obľúbené na talianskom trhu, teda v prostredí bohatom na historické dedičstvo materiálnej kultúry. Vo viacerých súpravách spracoval tému prstencov v spojení s kónicky tvarovaným kalichom a silným dienkom. Inšpiroval ho motív prstov ruky držiacej pohár – motív prekvapujúco prostý, ale silný vo výraze a tvarovej variantnosti.

Autentická stopa ruky Laca Pagáča je v strihoch – sám ich vytváral, popisoval a finalizoval tvar, a hoci môžu pre laika vyzerať trochu ako detské vystrihovačky, musia byť presné, slúžia ako nevyhnutná pomôcka na vytvorenie formy pre sklára fúkača pri peci. Je to tradičný postup, celé minulé storočie až takmer donedávna sa zhotovovali strihy pohárov ako dôležitá fáza pri výrobe nápojového skla. Dnes nám trochu sprítomňujú subtílnosť alebo robustnosť pohárov, ktoré nemôžeme podržať v ruke naživo. Technický výkres – okrem dát o mieste a čase, dáva predstavu o šírke kolekcií, ale aj o období, ako sa postupne dopĺňali o nové funkčné formy. Všetky vystavené návrhy Laca Pagáča sa realizovali v Spojených sklárňach v Lednických Rovniach, dnes Rona, a. s., v druhej polovici 80. a na začiatku 90. rokov minulého storočia.

Strihy a technické výkresy oživujú prácu dizajnéra v sklárskej fabrike, kde je síce dizajnér jedinečným tvorcom návrhu, ale je aj súčasťou procesu realizácie, na ktorej sa podieľa viacero profesií. Hoci strih – sám osebe je dnes dokumentom „archaického“ výrobného procesu, stále je cenným nositeľom dát, podľa ktorých je možné pohár opäť vyrobiť.

Patrik Illo / Profillo

Vernisáž: 3. marec 2023, 17:00.

Štvrťstoročie tvorby, dlhoročná pedagogická a kurátorská činnosť, viac než 220 výstav a účasť na siedmych sympóziách doma a v zahraničí, to je vizitka Patrika Illa, vedúceho Ateliéru SKLO na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave a šéfdizajnéra renomovanej sklárne RONA v Lednických Rovniach. Bohatý výber zo svojej tvorby vystaví od 4. marca do 30. apríla 2023 v priestoroch ZOYA GALLERY v bratislavskom Starom meste.

Výstava nazvaná PROFILLO – Design & Art predstavuje Patrika Illa vo všetkých polohách od voľného umelca po firemného dizajnéra. Mapuje jeho tvorivú cestu aj spoluprácu so známymi slovenskými, českými a poľskými sklárskymi značkami RONA, KROSNO, WRZESNIAK, CRYSTALEX, MOSER či LASVIT, alebo jeho vlastné dizajnové projekty, napríklad v rámci štúdia ILLOLA. Najdlhšie a najintenzívnejšie pritom Illo spolupracuje so slovenskou RONOU, pre ktorú navrhol od roku 1994 množstvo esteticky pozoruhodných a komerčne úspešných návrhov. Tu organizuje aj medzinárodné sklárske sympóziá.

„Patrik Illo je typom umelca prirodzene sa pohybujúceho naprieč formami. Napriek tomu, že najmä v začiatkoch svojej tvorby využíval rôzne materiály, sústredene sa počas svojej dvadsaťpäťročnej profesionálnej kariéry venuje sklu. Pracuje s ním prirodzene ako dizajnér aj ako umelec, a v obidvoch polohách vyniká. Dokáže totiž rešpektovať špecifiká týchto disciplín. Nedizajnuje umenie ani programovo nevytvára solitérny dizajn, ale vždy v pravom zmysle slova tvorí,“ hovorí kurátor výstavy Petr Nový.

Veľký priestor je venovaný Illovej autorskej tvorbe v priereze od študentských rokov až po súčasnosť. Jeho prvé práce často spojuje ironická melanchólia navodená hrou s kontextami, zažitými naratívmi a poetikou „smiechu cez slzy“. Všadeprítomná je v Illových artových kolekciách tiež viac či menej skrytá sexualita, či už vo forme povzdychu alebo nadsádzky. V prípade autorskej sklárskej tvorby sú potom pre Patrika Illa zásadnými témami objavovanie vnútorného priestoru, hľadania technologických limitov, estetika „skla neskla“ aj kontrast jednoduchých tvarov a tektonických štruktúr.

„Príprava bilančnej výstavy bola pre mňa veľkou výzvou,“ povedal k projektu Patrik Illo. „Spoločne s kurátorom sme na jej koncepte pracovali viac než jeden rok a hľadali sme kľúč, ako moju prácu neprezentovať v prostej chronológii, ale tak, aby skutočne mapovala nielen výsledky mojej práce, ale mňa a moje uvažovanie o nej. A myslím, že sme ten kľúč našli.“, doplnil Illo. Na scénografii a vizuále výstave Illo spolupracoval s architektom Michalom Illom , grafickým dizajnérom Petrom Nosáľom a fotografom Lukášom Moravským.

Viac informácií o výstave nájdete na www.zoyamuseum.sk.

 

Skip to content