Air Car… Dizajn a inžiniering profesora Štefana Kleina

Galéria Francúzskeho inštitútu na Slovensku predstaví výstavu Air Car… Dizajn a inžiniering profesora Štefana Kleina, ktorá sa uskutoční pri príležitosti udelenia Ceny Imra Weinera-Kráľa za rok 2020 tomuto významnému slovenskému dizajnérovi, konštruktérovi a pedagógovi Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.

Štefan Klein prostredníctvom fotografií, videí a filmov zo svojho archívu a textov, ktoré napísal pre túto výstavu, predstaví svoje detstvo a inšpirácie, prácu na VŠVU, spoluprácu s priemyslom, históriu projektu Aeromobil (1991-2015) v jeho niekoľkých iteráciách a najmä príbeh vývoja zatiaľ posledného dokončeného projektu lietajúceho auta pod názvom AirCar (2016-2021).

Na príprave výstavy spolupracovali Adriena Pekárová, Pavel Choma a Martin Kubina.

Viac informácií o výstave nájdete na stránke Francúzskeho inštitútu.

Komentovaná prehliadka výstavy 2 x POLONSKÝ

SCD vás srdečne pozýva na komentovanú prehliadku k výstave 2 x POLONSKÝ, ktorú máte možnosť zažiť vo štvrtok 26. júna 2021 o 17.00 v Galérii dizajnu Satelit na Kollárovom nám. v Bratislave.

Výstavou vás prevedú kurátorka Simona Janišová spolu s jedným z vystavujúcich autorov Mariánom Polonským.

Prosíme o dodržiavanie aktuálnych pandemických opatrení – rúško, dezinfekcia, rozostupy. Podujatie je určené pre max 15 návštevníkov, je potrebná registrácia vopred na adrese programy@scd.sk

Tešíme sa na vás!

2 x POLONSKÝ

Slovenské centrum dizajnu, Galéria dizajnu Satelit a Slovenské múzeum dizajnu predstavujú výber z tvorby slovenských keramikárov Mariána a Ivana Polonských. Väčšina autorských diel na výstave vznikla v období osemdesiatych a deväťdesiatych rokov 20. storočia, majú teda už viac ako tridsať rokov. Práve v tomto bode možno hovoriť o viacvrstvovosti významu slovného spojenia „aktuálna výstava.“ Diela oboch bratov pôsobia s odstupom desaťročí aj naďalej sviežo a aktuálne. Výstava je zároveň prvou z cyklu „múzejných výstav,“ ktoré nadäzujú a rozširujú výskumné aktivity Slovenského múzea dizajnu. Niektoré práce Mariána a Ivana Polonských sú súčasťou zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu a aj našej stálej expozície 100 rokov dizajnu Slovensko 1918 – 2018 v podkroví Hurbanových kasární.

Vizuál a dizajn výstavy: Peter Liška

Výstava sa koná v rámci projektu Rok slovenského dizajnu 2021.

 

SENIOR KAROL ROSMÁNY VYSTAVUJE

Slovenské centrum dizajnu, Galéria dizajnu Satelit a Slovenské múzeum dizajnu predstavujú výber z celoživotnej tvorby slovenského grafického dizajnéra a typografa Karola Rosmányho od 60. rokov 20. storočia až po súčasnosť. Širšiemu publiku je známy najmä ako autor loga Verejnosti proti násiliu z roku 1989. Karol Rosmány (1937) vyštudoval architektúru, no odjakživa ho to ťahalo skôr k práci s písmom a k úžitkovej grafike. Od roku 1967 preto pôsobí ako grafický dizajnér v slobodnom povolaní. Jeho tvorbe dominuje knižná grafika pre rôzne slovenské vydavateľstvá (vytvoril vyše 3 000 návrhov knižných obálok), práca s písmom, logá, značky a kultúrne plagáty. Špecifickou kapitolou je jeho dlhoročná práca pre národný podnik Datasystém. Tejto škále grafickej tvorby zodpovedajú aj štyri časti výstavy – Typografia, Datasystém, Kniha a Geometria. Výstava je zostavená zo zbierkového fondu Slovenského múzea dizajnu, ktorému Karol Rosmány daroval v roku 2014 veľkú časť zo svojho diela.

DESIGN IS NOW! – Ľudia sa stali návrhármi. Dizajnéri zostali ľuďmi.

Nad podujatím prevzala záštitu prezidentka Slovenskej republiky pani Zuzana Čaputová. Kurátorky a kurátori z SCD sústredili projekty, ktorými slovenskí tvorcovia dizajnu, firmy, i neprofesionáli, reagovali na novovzniknutú situáciu spôsobenú pandémiou COVID-19. Krízový stav vytvoril rozsiahly priestor pre grafických dizajnérov, pretože bolo potrebné ľudí informovať, ako sa majú správať v čase ohrozenia. Návrhári a výrobcovia ochranných a hygienických pomôcok (rúška, štíty, dýchacie prístroje, mydlá atď.), tvorcovia hier a multimédií aj náročných architektonických riešení reagovali rýchlo na potrebu ochrany pred šírením ochorenia. Izolácia priniesla zmeny do spoločenského aj privátneho života a orientovala ľudí na iné nové aktivity (hry, domáce učenie, pečenie chleba…). Fotografi a filmári zachytili, ako sa zmeny vizuálne prejavili v exteriéri (ľudia v rúškach, prázdne ulice…). „Ak sa chceme poučiť zo zlých časov, musíme si najprv pripomenúť, čo dobré sme počas nich robili. Dizajn je všade, pre všetkých a dokázal pomôcť aj teraz. DESIGN IS NOW! Táto výstava dokumentuje cestu ľudskosti, na ktorej sme sa navzájom nestratili. Aj preto sa oplatí ju vidieť.“ Hovorí momentálne zastupujúci riaditeľ SCD, spoluautor konceptu a kurátor Maroš Schmidt.

Kultúra v karanténe

Slovenské centrum dizajnu vníma kreatívny priemysel ako veľkú rodinu, ktorej súčasťami sú aj divadlo, film a hudba. Práve tieto oblasti sú v súčasnosti výrazne postihnuté dôsledkami pandémie a zaslúžia si našu pozornosť, podporu a poďakovanie za to, že do našich životov prinášajú katarziu, vnútornú slobodu a povznesenie ducha. Vo výkladoch galérie Satelit predstavuje Slovenské múzeum dizajnu SCD zo svojich depozitárov filmové, divadelné a hudobné plagáty doplnené autentickou kulisou exponátov z depozitárov produktového dizajnu. Umiestnením výstavy do výkladov za sklo symbolicky reagujeme na aktuálnu zmenu sociálnych kontaktov, ktorá nás stavia skôr do pozície pozorovateľov ako aktérov.

FOODPRINT sme to, čo jeme…

medzinárodný dizajnérsky projekt FOODPRINT je v poradí už druhým spoločným projektom Ateliéru produktového designu a Ateliéru digitálního designu Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně a Katedry dizajnu nábytku a interiéru Technickej univerzity vo Zvolene. Projekt Made in paper (2018), ktorý sme na Slovensku mali možnosť vidieť v rámci Fóra dizajnu 2019, overil spoluprácu zúčastnených strán a vytvoril podmienky na realizáciu ďalšieho spoločného projektu, na ktorom participovali už aj ďalší zahraniční partneri – univerzity Taipei Tech z Taiwanu a Universidade do Algarve z Portugalska. Sme to, čo jeme. Každá potravina je pre človeka nielen nositeľom energie a nutričných hodnôt. Hmota, ktorú konzumujeme, súbežne nesie v sebe aj informáciu o spôsobe, akým vznikla, procesoch, ktoré ju poznamenali, pričom charakter týchto informácií významne ovplyvňuje celkové ľudské energeticko-informačné fungovanie nielen na úrovni fyzickej, ale i duševnej a duchovnej. Človek je od svojich počiatkov nie príliš vedomým hýbateľom procesov spojených s výrobou a príjmom potravy, ale zároveň za ne dnes už nesie zásadnú zodpovednosť, za ich podobu, proporcie, dôsledky. Je preto dobré, že do nich začína vstupovať nielen ako aktívny účastník, ale aj ako koordinátor schopný reflexie a riadenia všetkých pohybov smerom k trvalej udržateľnosti celého systému. Projekt FOODPRINT chce reagovať na neukončenosť, cyklickosť nášho ľudského vzťahu k jedlu. Ten nie je len požívačný, ale aj produktívny a reflexívny. Chceme skúmať všetky časti jedálneho reťazca (jednotlivo či komplexne) v tvorivej perspektíve tradícií aj najsúčasnejších technológií. Chceme hľadať odpovede na otázky, ktoré téma jedla a jeho vplyvu na náš život otvára v celom spektre dizajnu. Práve za hranicami jednotlivých špecializácií sa môžu nachádzať nové, prekvapivé a revolučné riešenia. Je to viac než len jedlo samotné. Je to proces. Od výroby, balenia, konzumácie až po recykláciu. Proces, ktorý nás môže inšpirovať a zároveň nás núti zamyslieť sa. Ovplyvňovať a byť zodpovední. Medzinárodný projekt FOODPRINT reaguje na čoraz aktuálnejšiu problematiku udržateľnosti. Téma jedla otvára mnohé otázky a dizajn hľadá odpovede. Vnútorné preformulovanie spoločného zadania jednotlivými autormi vytvorilo pestré spektrum subtém a jedinečných prístupov, pričom všetky riešenia na svojom pozadí konvergujú k sústredeniu pozornosti na následky ľudskej činnosti a zasadzujú dizajn do rámca meniacich sa podmienok súčasných životných pomerov, smerom k udržateľnosti vývoja, čo si vyžaduje reštrukturalizáciu v mnohých oblastiach na globálnej úrovni, ako aj na najosobnejšej úrovni života jednotlivca. Z pohľadu školského zadania predstavuje téma FOODPRINT jednu z elementárnych lekcií dizajnérskeho vzdelávania, synergicky spájajúcu „tradičné“ a nové kritériá či transformatívne funkcie dizajnu. Žijeme v období, pre ktoré je charakteristické hľadanie zmyslu a nevyhnutnosť pretvárania spoločnosti na všetkých úrovniach. Sféra úloh dizajnu sa nevyčerpáva len dizajnom predmetov, ale čoraz viac zahŕňa usporiadanie životných pomerov a to, aký charakter majú mať formy nášho konania. Z tohto aspektu predstavuje téma FOODPRINT lekciu o zodpovednosti dizajnéra, ktorá už dávno prestala byť len jeho osobnou morálnou otázkou ale stala sa zásadným imperatívom dneška.

NULOVÝ DOPAD

Udržateľná móda sa čoraz viac stáva reálnou súčasťou našich životov. Tento pojem prekročil hranicu teórie, postupne sa popularizuje a predstavuje reálnu alternatívu k tzv. fast fashion – rýchlej móde, ktorá cez svoj modus operandi neničí iba ekosystémy, ale mimoriadne negatívne vplýva i na zdravie obyvateľstva a spoločnosť ako takú. Výstava predstavuje aktuálne prístupy vo vzdelávaní v odbore odevného a textilného dizajnu dvoch vysokoškolských pracovísk – Ateliéru odevného dizajnu VŠVU v Bratislave a Ateliéru oděvního a textilního dizajnu UJEP v Ústí nad Labem. Na príklade vzdelávaco-dizajnérskeho projektu Nulový dopad vytvoreného na základe iniciatívy WEARME FASHION prezentujeme širšie súvislosti individuálnych autorských prístupov v rámci tvorby udržateľnej módy, ako i potrebu inovácie vzdelávania v kontexte a intenciách vývoja a smerovania výroby a spotreby sektora. Cieľom projektu je rozšíriť teoretické a praktické poznatky v súlade s trvalo udržateľnými princípmi výroby v textilnom priemysle. Spolupráca pedagógov a študentov odevného dizajnu zo Slovenska a Čiech s talianskymi výrobcami textilu vytvára dôležitú platformu pre zdieľanie a podporu udržateľných prístupov v tvorbe odevného dizajnu. (text: Zuzana Šebeková) Vystavujúci: Dominika Párnická, Natália Repkovská, Michaela Turanská, Juliana Brnáková, Maja Božović, Barbora Peuch, Zuzana Šebeková, Monika Pizurová, Aleksya Yakoubovskaya, Lukáš Duong, Zdeněk Holeček

COLORLOVE

10 rokov značky LS. Láska k farbám je našou veľkou vášňou. Každý rok vám ju prinášame v novej kolekcii, aj v množstve modelov, ktoré pre vás vyrábame. Avšak rok 2019 je pre nás výnimočný. Oslavujeme naše 10. narodeniny! S úsmevom a radosťou spomíname na začiatky, na prvé kolekcie, prvé kroky vo svete módy, úspechy a mnohé výnimočné projekty. Rekapitulujeme, pozeráme sa späť, no zároveň aj vpred. Táto oslava nie je len osobnou retrospektívou, cestou k spomaleniu a nachádzaniu nových individuálnych detailov, je aj poctou remeslu a dôkazom mnohých priateľských spoluprác. Chceme sa s vami o tento výnimočný pocit podeliť. Desať kolekcií – desať rokov tvorby, z ktorých vám ponúkame pestrú mozaiku nášho imaginárneho módneho sveta. Oslávte s nami módu, ktorá sa nemení každú sezónu a aj napriek tomu je stále očarujúca a mladá. Modely, ktoré s ľahkosťou reagujú na vaše sny a túžby. Vstúpte s nami do krajiny, ktorá sa s vami poriadne zatočí. Pohrajte sa s textilnými vzormi, nahliadnite do nášho archívu, objavte obľúbené modely v kombináciách, ktoré ešte nepoznáte. Zabavte sa, usmievajte, prekračujte hranice a hlavne sa inšpirujte! Ukážeme vám, čo všetko sa skrýva za dverami nášho ateliéru.

25 rokov s časopisom Designum

Časopis Designum je jediný odborný časopis na Slovensku s 25-ročnou tradíciou, ktorý sa venuje všetkým oblastiam dizajnu. Designum bol pri mnohých dôležitých udalostiach, ktoré sa odohrali na poli dizajnu doma aj v zahraničí. Vďaka časopisu vyšlo viacero odborných publikácií a na jeho stránkach sa dodnes zachovali textové a obrazové dokumenty, ktoré predstavujú svedectvo o tvorivom procese a myslení v dizajne. Aj dnes časopis prináša štúdie, tematické bloky, rozhovory, portréty dizajnérov, recenzie, kritické podnety a inšpirácie a vytrvalo vytvára priestor pre popularizáciu odboru a všetkých súvisiacich disciplín.

PROGRAM:
Čo prinášal časopis v minulosti a čo ponúka v súčasnosti? Adriena Pekárová, Mária Riháková, Ľubica Hustá, Zuzana Šidlíková, Ľubica Pavlovičová a Jana Oravcová pre návštevníkov podujatia pripravili témy, ktoré ako bývalé a súčasné editorky považujú za najzaujímavejšie.

Skip to content