Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Uchovanie pamäti

Pamäť človeka. Pamäť spoločenská, historická, kultúrna, evolučná. Pamäť prostredia, priestoru, miesta. Každá z nich vlastnými mechanizmami a špecifickým spôsobom získava, uchováva, zdieľa a prenáša svoje obsahy v čase a priestore, ale tiež vytesňuje, zabúda alebo deformuje.

Pamäť univerza vs. pamäť človeka

Čo má zmysel a skutočný význam uchovať? Prinášam krátke zamyslenie v kontexte celého načrtnutého rozsahu. Ako výzvu na rozpravu ponúkam zastrešujúce témy, na ktoré zároveň voľne reagujem výberom niekoľkých projektov na pomedzí architektúry, dizajnu, voľného umenia a nových médií, ktoré vznikli aktuálne alebo nedávno v akademickom prostredí.

Všetko, čo existuje, vytvorí sa a prejaví v univerze, v evolúcii hmoty, časopriestoru, človeka a jeho širokospektrálneho prostredia, procesy, myšlienky či realizácie – to všetko je uchovávané a neustále sa ukladá do energo-informačných polí. Tieto „databázy“ sú nepretržite prístupné všetkým, presnejšie povedané, každému, kto vo svojom individuálnom vývoji dospel k schopnosti vyladiť sa do nich a autenticky absorbovať a spracovávať ich obsahy. Práve schopnosťou napájať sa do energo- informačných polí je možné vysvetliť výmenu energie a informácií všetkými vertikálnymi a horizontálnymi evolučnými úrovňami kozmu.

V tomto ponímaní predstavujú energo-informačné polia absolútne objektívny, skutočný, pravdivý a celostný pamäťový záznam reality, ktorý prekračuje pohľad človeka na svet. Umožňuje synkreticky vnímať svet ako celok a zároveň ho rozlišovať v jeho detailoch. Čerpanie informácií je podmienené „len“ naším optimálnym fungovaním – nielen cez fyzický, ale súčinne i cez duševný a duchovný potenciál. Takáto celostná súčinnosť je zároveň predpokladom zdravia a nesie v sebe potenciál dlhého života/ nesmrteľnosti/nekonečnosti.

Václav Koňařík: Kumiko – The Long Life of Traditions, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne. Skúmanie možnosti inšpirácie starou japonskou technikou kumiko. Tradičné drevené vzory sa aj dnes používajú ako presvetľujúce či predeľujúce steny v interiéroch.
Václav Koňařík: Kumiko – The Long Life of Traditions, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne. Skúmanie možnosti inšpirácie starou japonskou technikou kumiko. Tradičné drevené vzory sa aj dnes používajú ako presvetľujúce či predeľujúce steny v interiéroch.

Na rozdiel od tohto modelu je naša fyzická pamäť spoločensky socializovaného človeka subjektívna, a tým aj výrazne relatívna. Obsahy uložené prevažne vo fyzickej pamäti sú často založené na fragmentárnom videní sveta či podmienené naším subjektívnym prežívaním, výberovým charakterom pamäti, mechanizmami zabúdania a mnohými ďalšími faktormi. To všetko ovplyvňuje hodnovernosť, obsahovú aj hodnotovú platnosť zapamätaného.

V uvedenom kontexte spomeniem ako odraz – reflexiu osobného charakteru ľudskej pamäti koncepty Caryophonium (Simona Hanesová, TUZVO, 2021), Babka Stories (Simona Frková, UTB, 2021) či o čosi staršie etudy na tému Textilná pamäť mojej rodiny (Andrea Opoldusová, Michaela Guthová, VŠVU, 2016). Predstavujú rôzne polohy subjektívneho preciťovania minulosti. Zároveň sú súčasným nástrojom generačného odkazu i mementom udalostí vpísaných do historickej, kultúrnej, spoločenskej alebo individuálnej pamäti.

Simona Frková: Babka Stories, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne. Web Babka Stories je digitálnou stopou autentických životných spomienok starej mamy, ktoré zaznamenala jej vnučka. V štrnástich krátkych príbehoch zachytáva veselé i smutné príhody z jej života, doplnené originálnymi ilustráciami, nadpismi v nárečí a krátkymi animáciami.
Simona Frková: Babka Stories, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne. Web Babka Stories je digitálnou stopou autentických životných spomienok starej mamy, ktoré zaznamenala jej vnučka. V štrnástich krátkych príbehoch zachytáva veselé i smutné príhody z jej života, doplnené originálnymi ilustráciami, nadpismi v nárečí a krátkymi animáciami.
Simona Frková: Babka Stories, Univerzita Tomáša Baťu v Zlíne. Web Babka Stories je digitálnou stopou autentických životných spomienok starej mamy, ktoré zaznamenala jej vnučka. V štrnástich krátkych príbehoch zachytáva veselé i smutné príhody z jej života, doplnené originálnymi ilustráciami, nadpismi v nárečí a krátkymi animáciami.

Rovnako návrh vzdelávacej digitálnej platformy Mentoruj.cz (Kamil Baláž, UTB, 2021) kladie do centra záujmu autentickú individuálnu životnú skúsenosť jednotlivca, avšak v profesionálnej sfére. Projekt akcentuje problematiku extrahovania skúseností staršej generácie a ich odovzdávania mladším. Nesie v sebe potenciál celospoločenského dosahu a jeho sociálnym benefitom je posilnenie medzigeneračnej spolupráce.

Zorný uhol individuálnej pamäti človeka a pamäti ľudskej spoločnosti prekračuje návrh Pomníka kvitnúcemu stromu (Ivana Gondová, TUZVO, 2021). Obracia našu pozornosť smerom k evolúcii, ktorej je človek a to, čo je mu známe, iba nepatrnou súčasťou. Používa archetypy stromu a vody ako metaforu nesmrteľnosti, kolobehu života a poznania. V inej rovine odkazuje na fyzickú schopnosť stromu ukladať v štruktúre svojej hmoty časový záznam prírodných podmienok či udalostí alebo tiež na potenciál vody ako média prenosu informácií.


Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2022 na s. 74
Predaj časopisu Designum