Písma čísla – Písmo-dizajnérky

Posledné tohtoročné číslo časopisu Designum uzatvára ďalší výber písiem od domácich tvorcov, ktorých písmarska práca bola prezentovaná v publikácii Fonts SK. Výber je tentokrát tematicky venovaný písmodizajnérkam.

Navonok by sa mohlo zdať, že špecifická oblasť vizuálnej komunikácie, ktorou je dizajn písma, je predovšetkým doménou mužov, no nie je to celkom tak. Pripomenúť môžeme niekoľko úspešných autoriek, ako je napríklad americká dizajnérka a slovenská rodáčka Zuzana Ličko (narodená v Bratislave) – spoluzakladateľka štúdia Emigre Fonts a magazínu o grafickom dizajne Emigre, alebo česká dizajnérka Veronika Burian – spoluzakladateľka písmarského štúdia TypeTogether. Taktiež aj na stránkach časopisu Designum sa čitatelia mohli viackrát stretnúť s prácou talentovaných dizajnérok, ako je Johanna Biľak, Lucia Gandelová, Kristína Jandová, Jitka Janečková, Mariana Mažgútová, Ester Nemcová Slávka Pauliková, Ivana Palečková, Lucia Šohajdová, Zuzana Uhalová.

Výber pre toto číslo predstavuje písmarsku prácu autoriek mladšej generácie. Grafická a písmová dizajnérka Sláva Jevčinová študovala dizajn písma v ateliéri TypeMedia na Kráľovskej akadémii umení v Haagu a medzičasom pracovala pre nemecký FontWerk. V súčasnosti spolupracuje s českou písmolejárňou Rosseta Type Foundry. Česká rodáčka Jitka Janečková vytvorila viacero písiem už počas štúdia na Fakulte umení v Ostrave a na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave. V štúdiu tiež pokračovala na TypeMedia v Holandsku a dizajnu písma sa aktívne venuje aj po skončení štúdia. Svoje písma ponúka exkluzívne prostredníctvom platformy Fontstore. Grafická a písmová dizajnérka Kristína Jandová navrhla niekoľko písiem v rámci štúdia na Vysokej škole výtvarných umení. Neskôr stážovala v parížskej písmolejárni Production Type a vo svojej aktuálnej dizajnérskej práci je dizajn písma podstatnou zložkou. K štvorici prezentovaných autoriek patrí aj dizajnérka Aurélia Garová, ktorá počas štúdia v Typolabe na Vysokej školy výtvarných umení navrhla písmo s názvom Kimchi, voľne inšpirované písmarskou prácou Juraja Linzbotha, autora zakladateľskej generácie písmarov na Slovensku.

Tohtoročný cyklus sa týmto uzavrel. Použiteľnosť a pestrosť domácich písiem si môžete vychutnať v typografii nadpisov k článkom a príspevkom nielen v tomto vydaní, ale aj v predchádzajúcich číslach a ročníkoch časopisu Designum.

Jitka Janešková Striper

Inšpiráciou písma Striper bol český animovaný seriál zo šesťdesiatych rokov Potkali se u Kolína. Font prenáša charakter a elasticitu kultových medvedích postavičiek v pruhovaných tričkách do digitálneho prostredia súčasnej typografie. Striper sa konštrukciou a proporciami približuje geometrickým modernistickým groteskom. Striedanie pruhovaných driekov s rovným zakončením ťahu a plných ťahov s oblými koncami prepožičiava písmu hravosť a retro estetiku. Font obsahuje tvarové a šírkové alternatívy verzálok, mínusiek a číslic, ktoré sú dostupné prostredníctvom OpenType funkcií. Písmo vzniklo roku 2013 ako semestrálna úloha na Katedre vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Neskôr bolo dokončené a vydané u Fontstore.com.

Písmo Striper

Sláva Jevčionová Avory

Avory je mierne zúžený grotesk. Jeho špecifické znaky, ako nízko položený optický stred a široké horizontálne priečky, mu dodávajú nezameniteľný vzhľad. Vysoký so širokými ramenami, ľahko rozpoznateľný už zďaleka. Avory je inšpirovaný prácami českého dizajnéra Jaroslava Bendu. Je vytvorený v dvoch verziách, ktoré poskytujú textu odlišný výraz.

Kristína Jandová OE Display

Písmo OE Display bolo pôvodne vytvorené pre berlínsky nezávislý módny magazín OE ako nadpisové písmo pre deviate vydanie. Písmo obsahuje charakteristické OpenType funkcie pre verzálky, ktoré sú aplikované na literách E, F, J, M, N, R, S. Písmo má trendy módny charakter a jeho kontrast sa postupne znižuje od bold do light verzie. OE písmo bez OpenType funkcií používa Pražská filharmónia pre ich novú vizuálnu identitu, na ktorej sme spolupracovali so študentkou UMPRUM v Prahe Kateřinou Šuterovou.

Aurélia Garová Kimchi

Zábavný geometrický grotesk digitalizovaný podľa ručnej predlohy Juraja Linzbotha (1964).Písmo je založené na striedaní „skákavých, rozohraných alebo kontrastných“ alternatívnych znakov. Pri používaní je možné zvoliť si hravé znaky, ktoré majú rovnaký duktus alebo zväčšený kontrast niektorých ťahov.

Súvisiace diela

BRELIN PÍSMO

BRELIN PÍSMO

Rudolf Letko
Prejsť na diela

Viac k téme v publikáciách

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku (S. Čarnoký). Foto: Adam Šakový

FONTS SK/Dizajn digitalizovaného písma na Slovensku

Slovenské centrum dizajnu a vydavateľstvo Slovart
37,90
Prejsť na publikácie