Písma čísla 2/2022
Časopis Designum už niekoľko ročníkov poskytuje priestor na prezentáciu nových písiem, ktoré vznikli za posledné obdobie na Slovensku. Naším zámerom je písma nielen prezentovať, ale prostredníctvom využitia v nadpisoch jednotlivých príspevkov ich aplikovanie v praxi aj sprostredkovať. V zachovaní určitej kontinuity sa v tomto roku opäť vraciame k študentským písmam, ktoré vznikli na Vysokej škole výtvarných umení v Bratislave v Ateliéri Typolab pod pedagogickým vedením Michala Tornyaia a Pala Bálika. Hoci mnohé predstavované študentské písma boli podporené výučbou v spoločnom ateliéri, ich rozmanitosť je výsledkom individuálnych prístupov v tematickom a technickom stvárnení. V tomto čísle prezentujeme písma od Bernadett Erdélyiovej (Fokus), Lukáša Karabu (Jarmok), Barbary Kowalczukovej (Zelda).
![Písmo Fokus. Bernadett Erdélyiová](https://scd.sk/wp-content/uploads/2022/10/image.png)
Bernadett Erdélyiová
Písmo Fokus je kondenzovaný tenký slab serif, na ktorý musíte poriadne zaostriť. Vzniklo ako protiklad k širokému a tučnému bezpätkovému písmu, ktoré upriamovalo všetku pozornosť v autorskej publikácii o prokrastinácii. Čítať text sádzaný Fokusom si vyžaduje veľké sústredenie – rovnako aj odolávanie nástrahám prokrastinácie.
![Písmo Jarmok. Autor Lukáš Karaba](https://scd.sk/wp-content/uploads/2022/10/image-1.png)
Lukáš Karaba
Kapitálkové písmo Jarmok bolo navrhnuté pre rebook knihy Kšeft od Víťa Staviarskeho. Vzhľadom na obsah knihy je písmo výsledkom hľadania najčastejšie používaných fontov z prostredia jarmoku, ktorými si predajcovia zdobia svoje stánky. Bezpätkové písmo obsahuje dva rezy – monolineárny Regular a s rovnakou konštrukciou kontrastný Kontrast. Charakteristickým znakom sú pridané pätky v oboch rezoch. V kombinácii s kontextuálnymi alternatívami tvoria písmo, ktoré pri písaní vyberá náhodný sled bezpätkových a pätkových znakov.
![Písmo Zelda. Autorka Barbara Kowalczuková](https://scd.sk/wp-content/uploads/2022/10/image-2.png)
Barbara Kowalczuková
Zelda je textové písmo, ktoré vzniklo pre potreby fiktívneho dievčenského časopisu Funfatal. Zelda je hravá a nemá rada normy. Je inšpirovaná typografickými zásadami pre dizajnérky/typografky od Jane Gabhorn, publikovanými v knihe A Typografic Discourse for the Distaff Side of Printing, a Book by Ladies z roku 1937. Zelda je grotesk, no je obohatená o alternatívne znaky, ktoré jej okrem šarmu a charakteru dodávajú aj funkčnosť. Vďaka niekoľkým ťažšie čitateľným znakom dokáže Zelda dlhšie udržať pozornosť čitateľky/čitateľa.
Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2022 na s. 81
Predaj časopisu Designum