Peter Olah a Lars Kemper: Dizajnér je zároveň manažér
Naposledy som s Petrom Olahom komunikovala zhruba pred dvoma rokmi (rozhovor bol uverejnený v Designum 1/2010). Za ten čas v jeho pracovnom portfóliu pribudlo mnoho nových projektov. Hoci jeho hlavnou pracovnou náplňou je dizajn automobilov pre Škoda Auto, v spolupráci s Larsom Kemperom sa programovo venujú i návrhom zo skla. Okrem nových produktov vyrobených v spolupráci s fi rmou Lasvit, možno poznáte z ich „dielne“ napríklad aj trofeje pre víťazov Tour de France v minulom a tomto roku, či trofeje majstrov sveta Formuly 1. V snahe prepojiť študentov s dizajnérskou praxou inicioval projekt Flowers for Slovakia (viac o projekte v texte Kataríny Trnovskej). Ako externý pedagóg je činný na Fakulte architektúry STU a tiež na univerzitách POLIMI – Politecnico a Scuola Politecnica di Design v Miláne.
Toto číslo je venované keramike a sklu. Čím novým sa v tejto oblasti práve zaoberáš? Spolu s Larsom Kemperom si pracoval na projektoch v sklárňach Květná, ako pokračuje vaša spolupráca?
Sklárne Květná sa po zmene majiteľa dizajnovému sklu už nevenujú, vyradili ho z produkcie. S Larsom sme teda boli nútení hľadať nové možnosti na výrobu našich projektov. Bolo to obdobie, keď sme si uvedomili, že máme veľké množstvo navzorovaných produktov. Na začiatku to bol skôr relax, protipól prísneho a exaktného priemyselného dizajnu, únik od striktných pracovných procesov. V sklárňach je proces výroby zážitkom. Tu vzniklo veľké množstvo dizajnov v rámci nášho voľného času. Teraz sme sa však rozhodli dať projektom konkrétny rámec. Aby si ich nemýlili ľudia s našimi hlavnými pracovnými aktivitami, dali sme našej značke názov Gastarbeiter. Tento nemecký termín pre pracujúcich imigrantov istým spôsobom vystihoval našu pozíciu, v Čechách sme takými gastarbeitermi. Dnes časť našej kolekcie vyrábame v Novom Bore, časť Harrachove a zvyšok v ďalších malých sklárňach po Českej republike. Voľba výrobcu vždy závisí od technológie, ktorú potrebujeme aplikovať a nových výrobcov neustále aktívne hľadáme. Taktiež sme sa rozhodli posunúť z roviny nápojového skla ďalej a začali uvažovať o tom, ako sklo aplikovať do architektúry. Na začiatku to boli svietidlá, dizajnové krištáľové lampy, v súčasnosti pracujeme na celom architektonickom systéme. Našou úlohou bolo nielen systém dobre navrhnúť, ale napríklad aj to, aby sme výrobcu, prestížnu firmu Lasvit, známu najmä unikátnymi sklenenými inštaláciami vyrobenými iba v jednom kuse presvedčili o tom, že do svojho portfólia môže zaradiť aj takéto komplikované, sériovo vyrábané produkty. Pri spolupráci s firmami sa snažíme byť v pozícií vizionárov, ale nezriedka je dizajnér dokonca projektovým manažérom. Svojou vytrvalosťou v presviedčaní môže priviesť firmu na cestu, ktorá je úplne nová. Dostali sme tiež možnosť podieľať sa na takých prestížnych zákazkách, ako boli krištáľové trofeje pre víťazov Tour de France v minulom a tomto roku. Naše sklenené trofeje dostali aj majstri sveta Formula 1 Michael Schumacher a Sebastian Wettel, alebo na Veľkú noc pri dodávke piva do Vatikánu sme mali možnosť vytvoriť unikátny pohár pre pápeža Benedikta XVI.
Ako funguje vaša spolupráca s Larsom, čo vás k tejto spolupráci priviedlo, v čom máte rovnaký pohľad na dizajn, alebo naopak, máte pri tvorbe pravidlá, ktoré vás odlišujú?
My sa poznáme už osem rokov. Na veľa vecí máme podobný názor, sme precízni, organizovaní, máme radi systém, ktorý má štruktúru. Ale je tu i cítiť vplyv rôznych národností. U neho vyniká prísna nemecká organizovanosť. Umeleckí sklári sa neradi podriaďujú dodržiavaniu termínov, ale vďaka tejto jeho schopnosti sa nám darí veci lepšie dotiahnuť do finále. Tým, že sme študovali podobné zameranie a sme si názorovo blízki, vyznávame minimalistický dizajn, snažíme sa, aby bol kvalitný a hodnotný. Na druhej strane sa nebránime určitým parafrázam a vtipu, ale veľmi sa snažíme rozlišovať našu cieľovú skupinu. Máme skúsenosť s veľkými korporátnymi firmami, dokážeme cieľového zákazníka odhadnúť. Na začiatku navrhujeme samostatne, potom návrhy spolu konzultujeme, prerábame a selektujeme. Navzájom sa motivujeme a nadväzujeme na svoje nápady. Často sú diskusie veľmi tvrdé, vo výmene názorov si nič neodpustíme, ale pravdivá kritika nás posúva dopredu.
Pre firmu Lasvit ste navrhli krištáľové svietidlo „Hydrogene“, prezentované minulý rok na veľtrhu v Miláne. Čo je na ňom špecifické?
Ide o ručne brúsené optické sklo, ktoré má hrúbku 18 mm, výsledný efekt hĺbky vzniká jeho nasvietením LED diódami a odrazom v podloženej zrkadlovej ploche. Výroba je obmedzená i rozmerom, ktorý sú sklári schopní vybrúsiť. My sme ho navrhli v troch veľkostiach, najväčšie má 80 cm v priemere. Bolo predstavené v Miláne v roku 2011 a vynikajúce ohlasy nás nepriamo nasmerovali na to, vytvoriť na základe tohto princípu kompletný architektonický systém sklenených panelov, ktoré sa môžu využívať ako obklady stien, stropov, fasád. Sú vodotesné, prachuvzdorné, dajú sa použiť na mokré aplikácie a zároveň sú opatrené bezpečnostným sklom, teda využiteľné aj na podlahy. Tento systém je variabilný a umožňuje architektom pracovať s panelmi ako s obkladačkami. Led diódy sú programovateľné, čo umožňuje rôznu škálu RGB osvetlenia. Sklo môže mať rôzne dekóry, čiže môže ponúknuť špecifický vzhľad plochy. Dnes bol tento systém pod názvom 4Arch ocenený investormi z Blízkeho a Stredného východu, Ruska, Ázie. Toto sú v súčasnosti krajiny, kde je veľký stavebný boom a financie. Prvýkrát sme ho však predstavili počas OH v Londýne v českom olympijskom dome, kde sme pripravili veľký krištáľový bar.
Ako by si charakterizoval kvalitný úžitkový predmet, či už zo skla, alebo keramiky? Zároveň je súčasťou dizajnérskeho procesu i otázka, komu sú objekty určené…
Záleží to od toho, pre akú cieľovú skupinu sa objekt vytvára. Jedna časť očakáva vysoko funkčný produkt. Iná časť klientov očakáva výnimočný dizajn a sú ochotní robiť kompromisy pri funkčnosti. Napríklad naša súprava Somelier, to sú poháre o 20 % väčšie než sme zvyknutí, aby provokovali. Ďalšie kolekcie sú zasa určené priamo pre hotel, kde je kritérium, že sklo sa má dať čistiť v umývačke. Iné predmety majú vzbudiť úsmev, uvoľnenie, ako napr. naša porcelánová pneumatika. Je skôr humorná, opak nášho funkčného skla. Keď tvoríme dizajn, potrebujeme vedieť, čo zákazník očakáva. Naše poháre, z ktorých denne pijem – Ball Glas, sú jednoduchý komplet. Alebo poháre ako kolekcia Diamant, X-glass, ktoré sú výnimočné, určené na špeciálne udalosti. Pri pohároch Mirage sa ponúka určitá ilúzia, ktorá pohár mení v závislosti od osvetlenia. Hoci práve toto nie je najideálnejší tvar z hľadiska funkčnosti.
Kde je možné vašu keramiku a sklo zakúpiť?
Naše kolekcie predávame najmä v galériách v Čechách (Kubista, DOX). Bol tiež záujem zo strany veľkých výrobcov, ktorí ho odkúpili do vlastných kolekcií (Leonardo, Lasvit). Časť skla sa predáva aj priamo do hotelov a reštaurácií na zákazku, prípadne si ho objednajú firmy ako darček pre svojich zákazníkov.