Okno – slovenský art dizajn na festivale Křehký Mikulov
Už po druhýkrát sa v priestoroch juhomoravského barokového zámku Mikulov uskutočnila akcia s ambíciou zhromaždiť zaujímavé projekty stredoeurópskeho art dizajnu. Začiatkom leta sa tu v spolupráci pražskej galérie Křehký a Regionálneho múzea v Mikulove konal 2. ročník festivalu Křehký Mikulov. V rámci neho sa tu až do augusta konali výstavy súčasného dizajnu spojené so zberateľským preview. Do vybranej spoločnosti známych zahraničných galérií, ako napr. holandskej Judy Straten Gallery, nemeckej Helmrinderknecht Gallery či belgickej Sofie Lachaert Gallery sa dostala aj nedávno založená slovenská galéria Art Design Project, ktorá na festival priniesla nové diela renomovaného sklárskeho dizajnéra Patrika Illa. Projekt Okno predstavil dve kolekcie tohto dizajnéra – sériu váz Nádeje a možnosti a kolekciu váz kombinujúcich sklo s betónom pod názvom bet-OM.
História kolekcie Nádeje a možnosti siaha do roku 2001, keď Patrik Illo prišiel s nápadom dať obyčajnému zaváraninovému poháru tak trochu ironický „punc“ výnimočnosti a luxusu. Vtedy to boli klasické „zaváračky“ dekorované krištáľovým výbrusom s príznačným názvom Český sen. Kolekcia Nádeje a možnosti z roku 2012 na ňu nadväzuje, ide o akúsi „slovenskú verziu“. Zaváraninový pohár je tentoraz zdobený leptaným zláteným dekórom – tradičným a v sklárňach Rona, a. s., Lednické Rovne doteraz využívaným spôsobom dekorácie. Viac ako storočný dekór pôvodne slúžil pre luxusné sklo, dnes je súčasťou lacnej strojovej výroby. Interpretácia Patrika Illa tak mieri nielen na záľubu más v pseudoluxuse, ale je aj sarkastickým stelesnením chápania možností postsocialistických krajín v optike tzv. kultúrneho západu, ktoré sú často v kontraste k nádejam a snom týchto krajín o lepšej a humánnejšej budúcnosti. Projekt autorskej limitovanej edície bet-OM vznikol v spolupráci s Holcim Slovensko, a. s., ako nová možnosť podpory slovenskej dizajnérskej tvorby. V kooperácii s Art Design Project tak vznikla séria objektov založených na prepojení skla s betónom. Pre Patrika Illa to bolo prvé stretnutie s týmto materiálom, experimentálny charakter tohto spojenia ho však zaujal, je to napokon jedna z charakteristík jeho tvorivej stratégie. Sériu funkčných objektov navrhol ako prienik dvoch geometrických telies – valcov. Betón a sklo tak dostal do vzájomného bezprostredného kontaktu – drsnosť, uzavretosť, telesnosť betónu podporuje (nielen symbolicky) a dopĺňa transparentnosť, hladkosť, otvorenosť, duchovnosť skla. Kolekcia váz so silnou vizuálnou atmosférou zároveň svojím stvárnením odkazuje na výtvarnú i architektonickú modernu.
V Mikulove bolo v rámci festivalu možné vidieť okrem iného aj retrospektívnu výstavu Vratislava Šotolu – jedného z navýznamnejších českých sklárov, novinky z porcelánového štúdia Daniela Piršča alebo nové limitované edície z produkcie Galérie Křehký od dizajnérov, ako Tomáš Král, Tomáš Gabzdil Libertiny, Maxim Velčovský, Michaela Tomišková, Klára Šumová či nositeľov českých ocenení Czech Grand Design roku 2011 Zděnka Vacka a Daniela Poštu.