Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Národná cena za dizajn zvonku

Vďaka pozvánke do poroty Národnej ceny za dizajn 2024 (NCD) som mal možnosť zoznámiť sa s najnovším dianím na slovenskej scéne grafického dizajnu a spoznať jej mnohé silné a niektoré slabšie stránky.

Galavečer, slávnostné vyhlasovanie výsledkov Národnej ceny za dizajn 2024 – Komunikačný dizajn, Divadlo Nová scéna, 11. november 2024.

Slovenskú scénu grafického dizajnu sledujem podrobne dvadsať rokov a teším sa z toho, ako sa za tú dobu premenila, koľko osobností sa odboru venuje a ako pribúdajú kvalitné práce. Zároveň si uvedomujem, že je v trochu inej situácii ako česká scéna, už len kvôli počtu obyvateľov a jeho kúpnej sile. Preto som ponuku stať sa porotcom NCD prijal s radosťou a bez váhania. Zasadnutie poroty bolo starostlivo pripravené a perfektne zorganizované.

Členovia poroty pri hodnotení: (zľava) Justyna Kucharczyk, Filip Blažek, Róbert Slovák, Eduardo Barrera Arambarri, Juraj Blaško.

Práca v porote je zodpovedná, veľmi poučná a chvíľami dokonca zábavná. Človek sa zoznámi s mnohými projekt mi, o ktorých nevedel, zažije zaujímavé, často hlboko odborné diskusie a poteší sa vedomím, koľko kreatívnych ľudí vykonáva pozoruhodnú prácu. Zároveň to ale nie je činnosť jednoduchá, treba sa neustále snažiť o čo najväčšiu objektivitu. Tomu, prirodzene, napomáha väčší počet členov poroty, ktorí reprezentujú rôzne pohľady, skúsenosti a znalosti, čo značne znižuje pravdepodobnosť nejakého excesu.

Medzinárodné poroty niekedy majú svoje úskalia. Prínosom je nezávislý pohľad, ktorý nie je ovplyvnený znalosťou lokálneho kontextu, väzieb alebo nutných kompromisov pri realizácii návrhu. Táto neznalosť však môže byť v niektorých prípadoch na škodu: vizuálna kultúra je v rôznych krajinách na odlišnej úrovni, a to, čo môže byť napr. v západnej Európe bežné, môže byť v kontexte strednej alebo východnej Európy unikátne a priekopnícke. Ďalším aspektom, ktorý vstupuje do práce medzinárodnej poroty, je jazyková bariéra – pre niektorých porotcov môže byť ťažké sa vyjadriť alebo pochopiť drobné nuansy v angličtine.

Filip Blažek (vpravo) a Vasyl Kosiv pri hodnotení diel.

V prípade NCD bola porota zostavená starostlivo a problémy s dorozumením nás netrápili. Zahraniční porotcovia dokonca prevažovali v pomere 4 : 3 nad domácimi, zároveň sme ale všetci boli viac či menej spojení s regiónom. V porote okrem mňa zasadli Justyna Kucharczyk, poľská dizajnérka a pedagogička, Vasyl Kosiv, rektor z ukrajinskej Národnej akadémie umenia vo Ľvove, a mexický dizajnér Eduardo Barrera Arambarri, ktorý striedavo žije v Česku a Mexiku. Domácich odborníkov reprezentovali predseda poroty Juraj Blaško, Zuzana Husárová a Róbert Slovák.

Napriek tomu, že bol tento kolektív namiešaný z ľudí zastupujúcich odlišné profesie a pohľady na grafický dizajn, väčšinou panoval nad výberom konsenzus. A keď nie, bolo poučné vypočuť si argumenty druhej strany – niekedy sa ukázalo, že dôvodom iného postoja bolo nedostatočné pochopenie danej práce a jej kontextu, inokedy to bolo naopak a porota sa nechala presvedčiť. Pri každej takej diskusii si hovorím, aká je škoda, že nie je možné podeliť sa o tieto výmeny argumentov. Len čo by však práca poroty bola zaznamenávaná, obávam sa, že by sa úplne vytratila spontánnosť a autenticita. Zhodli sme sa, že nám nestačí, aby postupujúce práce boli „len“ dobré, chceli sme, aby boli novátorské, prekvapivé, neobvykle technicky riešené, jednoducho niečím unikátne. A zároveň aby boli remeselne poctivo spracované a relevantné. Keďže tento text píšem za seba, rozhodol som sa venovať len niektorým kategóriám.

Písmo – svetová špička

Už dlhší čas patrí slovenská písmarská tvorba medzi svetovú špičku, takže ma neprekvapilo, koľko mimoriadne kvalitných projektov sa objavilo v kategórii Písmo. Vybrať finalistov trvalo porote pomerne dlho, neustále sme jednotlivé projekty študovali a  nahlas vyslovovali svoje za a proti. Nájsť víťaza ale bolo ľahké, zhodli sme sa snáď všetci, že nimi budú Simona Császárová a Michal Tornyai.  Ich projekt písma QOD pre tabuľky s evidenčným číslom vozidla je mimoriadny nielen z estetického a remeselného hľadiska, ale aj v medzinárodnom kontexte. Ukazuje, že spolupráca štátnych orgánov a vysokých škôl môže viesť k skvelému výsledku a že písmo na registračných značkách nemusia navrhovať inžinieri bez základných znalostí typografie.

Michal Tornyai a Simona Császárová, víťazi kategórie Písmo na filmovej dokrútke.

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 26. Pozrite si viac informácií o predaji časopisu Designum.