Národná cena za dizajn zvonku
Vďaka pozvánke do poroty Národnej ceny za dizajn 2024 (NCD) som mal možnosť zoznámiť sa s najnovším dianím na slovenskej scéne grafického dizajnu a spoznať jej mnohé silné a niektoré slabšie stránky.

Slovenskú scénu grafického dizajnu sledujem podrobne dvadsať rokov a teším sa z toho, ako sa za tú dobu premenila, koľko osobností sa odboru venuje a ako pribúdajú kvalitné práce. Zároveň si uvedomujem, že je v trochu inej situácii ako česká scéna, už len kvôli počtu obyvateľov a jeho kúpnej sile. Preto som ponuku stať sa porotcom NCD prijal s radosťou a bez váhania. Zasadnutie poroty bolo starostlivo pripravené a perfektne zorganizované.

Práca v porote je zodpovedná, veľmi poučná a chvíľami dokonca zábavná. Človek sa zoznámi s mnohými projekt mi, o ktorých nevedel, zažije zaujímavé, často hlboko odborné diskusie a poteší sa vedomím, koľko kreatívnych ľudí vykonáva pozoruhodnú prácu. Zároveň to ale nie je činnosť jednoduchá, treba sa neustále snažiť o čo najväčšiu objektivitu. Tomu, prirodzene, napomáha väčší počet členov poroty, ktorí reprezentujú rôzne pohľady, skúsenosti a znalosti, čo značne znižuje pravdepodobnosť nejakého excesu.
Medzinárodné poroty niekedy majú svoje úskalia. Prínosom je nezávislý pohľad, ktorý nie je ovplyvnený znalosťou lokálneho kontextu, väzieb alebo nutných kompromisov pri realizácii návrhu. Táto neznalosť však môže byť v niektorých prípadoch na škodu: vizuálna kultúra je v rôznych krajinách na odlišnej úrovni, a to, čo môže byť napr. v západnej Európe bežné, môže byť v kontexte strednej alebo východnej Európy unikátne a priekopnícke. Ďalším aspektom, ktorý vstupuje do práce medzinárodnej poroty, je jazyková bariéra – pre niektorých porotcov môže byť ťažké sa vyjadriť alebo pochopiť drobné nuansy v angličtine.

V prípade NCD bola porota zostavená starostlivo a problémy s dorozumením nás netrápili. Zahraniční porotcovia dokonca prevažovali v pomere 4 : 3 nad domácimi, zároveň sme ale všetci boli viac či menej spojení s regiónom. V porote okrem mňa zasadli Justyna Kucharczyk, poľská dizajnérka a pedagogička, Vasyl Kosiv, rektor z ukrajinskej Národnej akadémie umenia vo Ľvove, a mexický dizajnér Eduardo Barrera Arambarri, ktorý striedavo žije v Česku a Mexiku. Domácich odborníkov reprezentovali predseda poroty Juraj Blaško, Zuzana Husárová a Róbert Slovák.
Napriek tomu, že bol tento kolektív namiešaný z ľudí zastupujúcich odlišné profesie a pohľady na grafický dizajn, väčšinou panoval nad výberom konsenzus. A keď nie, bolo poučné vypočuť si argumenty druhej strany – niekedy sa ukázalo, že dôvodom iného postoja bolo nedostatočné pochopenie danej práce a jej kontextu, inokedy to bolo naopak a porota sa nechala presvedčiť. Pri každej takej diskusii si hovorím, aká je škoda, že nie je možné podeliť sa o tieto výmeny argumentov. Len čo by však práca poroty bola zaznamenávaná, obávam sa, že by sa úplne vytratila spontánnosť a autenticita. Zhodli sme sa, že nám nestačí, aby postupujúce práce boli „len“ dobré, chceli sme, aby boli novátorské, prekvapivé, neobvykle technicky riešené, jednoducho niečím unikátne. A zároveň aby boli remeselne poctivo spracované a relevantné. Keďže tento text píšem za seba, rozhodol som sa venovať len niektorým kategóriám.
Písmo – svetová špička
Už dlhší čas patrí slovenská písmarská tvorba medzi svetovú špičku, takže ma neprekvapilo, koľko mimoriadne kvalitných projektov sa objavilo v kategórii Písmo. Vybrať finalistov trvalo porote pomerne dlho, neustále sme jednotlivé projekty študovali a nahlas vyslovovali svoje za a proti. Nájsť víťaza ale bolo ľahké, zhodli sme sa snáď všetci, že nimi budú Simona Császárová a Michal Tornyai. Ich projekt písma QOD pre tabuľky s evidenčným číslom vozidla je mimoriadny nielen z estetického a remeselného hľadiska, ale aj v medzinárodnom kontexte. Ukazuje, že spolupráca štátnych orgánov a vysokých škôl môže viesť k skvelému výsledku a že písmo na registračných značkách nemusia navrhovať inžinieri bez základných znalostí typografie.

Celý článok nájdete v časopise Designum 4/2024 na s. 26. Pozrite si viac informácií o predaji časopisu Designum.
Súvisiaca výstava
