Skip to content
Prispôsobte preferencie súhlasu

Používame súbory cookies, aby sme vám pomohli efektívne sa pohybovať a vykonávať určité funkcie. Nižšie nájdete podrobné informácie o všetkých súboroch cookie v každej kategórii súhlasu.

Súbory cookie, ktoré sú kategorizované ako „Nevyhnutné“, sú uložené vo vašom prehliadači, pretože sú nevyhnutné na umožnenie základných funkcií stránky.... 

Vždy aktívne

Potrebné súbory cookie sú pre základné funkcie webových stránok zásadné a webové stránky bez nich nebudú fungovať zamýšľaným spôsobom.Tieto súbory cookie neukladajú žiadne osobné identifikačné údaje.

Funkčné súbory cookie pomáhajú vykonávať určité funkcie, ako je zdieľanie obsahu webových stránok na platformách sociálnych médií, zhromažďovanie spätných väzieb a ďalšie funkcie tretích strán.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Analytické cookies sa používajú na pochopenie toho, ako návštevníci interagujú s webovou stránkou. Tieto súbory cookie pomáhajú poskytovať informácie o metrikách počtu návštevníkov, miere okamžitých odchodov, zdroji návštevnosti atď.

Výkonnostné cookies sa používajú na pochopenie a analýzu kľúčových indexov výkonnosti webových stránok, čo pomáha zlepšovať užívateľskú skúsenosť pre návštevníkov.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Súbory cookie reklamy sa používajú na doručenie návštevníkom prispôsobených reklám na základe stránok, ktoré navštívili predtým, a na analýzu efektívnosti reklamnej kampane.

Žiadne súbory cookie na zobrazenie.

Móda v zajatí trendov: Deväťdesiate roky 20. storočia

Deväťdesiate roky boli akýmsi laboratóriom, kde sa formovali nové koncepcie a postupy v móde, ktorá sa stala oveľa prístupnejšou. Globalizácia a s ňou spojené vyhľadávanie lacnej pracovnej sily v rozvíjajúcich sa najmä ázijských ekonomikách sa veľmi výrazne dotkla módneho priemyslu. Bol to obrovský boom módy, ktorá v priebehu celej druhej polovice 20. storočia poriadne naberala na obrátkach a cez ready-to-wear a lacné odevy ju sprístupnila oveľa väčšiemu okruhu módychtivých ľudí. Ako odozva na toto masové sprístupnenie módy sa do hry vrátila luxusná móda, moderná a sofistikovaná, ktorá oslovila novú, mladšiu a hlavne oveľa početnejšiu cieľovú skupinu spotrebiteľov. Sezónne trendy boli tým najsilnejším spúšťačom túžby po módnom odeve.

Výprava Paríž ’98, DLLJ-Dana Lapšanská, Jana Lieskovská, kolekcia: MK show, 1998, prezentácia: módna prehliadka MK show Bratislava, PSS/ Bauskaurpasse Swäbish Hall Nemecko, promo event parfumu Hypnotic Poison Dior Bratislava, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková
Výprava Paríž ’98, DLLJ-Dana Lapšanská, Jana Lieskovská, kolekcia: MK show, 1998, prezentácia: módna prehliadka MK show Bratislava, PSS/ Bauskaurpasse Swäbish Hall Nemecko, promo event parfumu Hypnotic Poison Dior Bratislava, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková

Už v polovici osemdesiatych rokov mnohé americké spoločnosti začali uzatvárať zmluvy s továrňami v krajinách s lacnou pracovnou silou, aby znížili náklady a zostali tak konkurencieschopné. Výroba presunutá do zahraničia viedla k ďalšiemu rozšíreniu produktovej ponuky a významne prispela k zvýšenej spotrebe. Do konca 20. storočia zostal v Európe a v Amerike len zlomok odevnej výroby a pozornosť módneho priemyslu sa presunula z výroby na merchandising, vývoj dizajnu a produktov a riadenie jednotlivých procesov.

Obrovský nárast ready-to-wear v povojnových dekádach v druhej polovici 20. storočia a jej emancipácia vedľa haute couture ako nositeľa aktuálneho módneho vzhľadu a tiež široká štýlová rôznorodosť viedli k tomu, že módny tovar začal exponenciálne rásť a veľmi výrazne sa zvýšila konkurencia. Vďaka hojnosti obchodných priestorov a produktov ľudia prirodzene vo väčšej miere začali uplatňovať svoje právo voľby a súťaž sa stala neľútostnou.

DLLJ-Dana Lapšanská, Jana Lieskovská, kolekcia: Móda Laugaricio 1998, prezentácia: módna prehliadka Móda Laugaricio/TMM, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková
DLLJ-Dana Lapšanská, Jana Lieskovská, kolekcia: Móda Laugaricio 1998, prezentácia: módna prehliadka Móda Laugaricio/TMM, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková
Výprava Paríž ’98, DLLJDana Lapšanská, Jana Lieskovská, doplnky Karol Weisslechner, kolekcia: MK show, 1998, prezentácia: módna prehliadka MK show Bratislava, PSS/Bauskaurpasse Swäbish Hall Nemecko, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková
Výprava Paríž ’98, DLLJDana Lapšanská, Jana Lieskovská, doplnky Karol Weisslechner, kolekcia: MK show, 1998, prezentácia: módna prehliadka MK show Bratislava, PSS/Bauskaurpasse Swäbish Hall Nemecko, editoriál Móda 1998. Foto: Jena Šimková

Uzatvorila sa jedna epocha, ktorú odštartovala priemyselná revolúcia. Ako píše Lipovetsky, „moderná doba, obdobie zvyšovania priemyselnej výroby a distribúcie výrobkov, ktoré umožnilo rozvoj dopravy a komunikácia a neskôr tiež rozkvet základných trhových stratégií charakterizujúcich kapitalizmus, ako je marketing, obchodné domy, vznik značiek a reklama, prechádza v druhej polovici 20. storočia do postmodernej doby, a tá je charakteristická všeobecným rozšírením konzumu a v hodnotách, ktoré so sebou priniesol“. 1 Ready-to-wear k tomuto prechodu bezpochyby prispela.

Po štyroch desaťročiach expanzie ready-to-wear značiek, keď mnohí posielali haute couture do zabudnutia a vyhlasovali ju za mŕtvu, segment luxusu, kam haute couture vždy patrila, začal ožívať a schyľovalo sa k ďalšej zmene. Túto zmenu odštartoval už v osemdesiatych rokoch vstup Karla Lagerfelda do módneho domu Chanel a bola to tiež tvorba Jeana Paula Gaultiera a Christiana Lacroixa, ktorá opätovne pritiahla pozornosť k haute couture.

  1. Lipovetsky, Gilles: Postmoderní doba. Praha: Prostor, 2013, s. 22.

Viac sa dočítate v časopise Designum 4/2021 na s. 56
Predaj časopisu Designum