Juhočeské nábytkárske impérium Jitona

„V útulnom byte sa žije šťastne.“
„Dobre bývať znamená šťastne žiť!“
„Jitona zariadi váš byt radou i činom.“

Výstava, ktorá predstavuje nábytok vyrábaný n. p. Jitona Soběslav, sa snaží pozerať na dejiny dizajnu v období socialistického modernizmu nie prizmou prezentovania veľkých autorov alebo štýlov a foriem, ale kladie dôraz na to, že prostredie jednotlivých podnikov vytvorilo podmienky pre realizáciu špičkového a súčasne ekonomicky dostupného nábytku.

Titulní strana informačního oběžníku. Repro ze Zásad rožmitálského hnutí pro závod Stod, 60. léta.
Titulní strana informačního oběžníku. Repro ze Zásad rožmitálského hnutí pro závod Stod, 60. léta.

Jednou z týchto podmienok bola kolektívna tvorba, ktorú sa už na začiatku 20. storočia márne snažili presadzovať inštitúcie ako Wiener Werkstätte alebo Artěl. Jitona zamestnala špičkových dizajnérov, ktorí v 60. rokoch v úzkej spolupráci s konštruktérmi, majstrami a robotníkmi, ale aj obchodníkmi a špecialistami na propagáciu, dospeli k fungujúcemu modelu výroby a inovácie. Prednosti, ktoré takejto produkcii poskytoval systém štátneho socializmu, ale nakoniec prebili neduhy plánovaného hospodárstva a problematická distribúcia. Výstava tak na príklade Jitony akcentuje producentské dejiny dizajnu, teda presvedčenie, že sú to práve výrobné podmienky, vrátane rozvinutej sociálnej politiky a vzdelávania, ktoré utvárajú úroveň, teda kvalitu foriem, kultiváciu životného priestoru, funkčnosť, variabilitu a čo najširšie využitie sériovej produkcie nábytku.

Zdeněk Hřivnáč:Mobiliář vyrobená n. p. Jitona Soběslav. Karel Filsak, Jan Šrámek, Karel Filsak ml., Zbyněk Hřivnáč, Josef Nálepa: Adaptace Benešovy vily v Sezmivě Ústí na vládní vilu, 1975–1976. Repro ze soukromého archivu.
Zdeněk Hřivnáč:Mobiliář vyrobená n. p. Jitona Soběslav. Karel Filsak, Jan Šrámek, Karel Filsak ml., Zbyněk Hřivnáč, Josef Nálepa: Adaptace Benešovy vily v Sezmivě Ústí na vládní vilu, 1975–1976. Repro ze soukromého archivu.
Zbyněk Hřivnáč, Zdeněk Wasserbauer: Interiéry v hotelu Praha, nubytek vyrobil n. p. TON Bystřice pod Hostýnem a n. p. Jitona Soběslav, 1975–1981. Archiv Arnošta Navrátila.
Zbyněk Hřivnáč, Zdeněk Wasserbauer: Interiéry v hotelu Praha, nubytek vyrobil n. p. TON Bystřice pod Hostýnem a n. p. Jitona Soběslav, 1975–1981. Archiv Arnošta Navrátila.

Národný podnik Jitona Soběslav nebol medzi rokmi 1951 – 1989 zďaleka len jedným z mnohých producentov nábytku u nás – patril k československej a možno aj európskej špičke. Vyvážal nábytok nielen do krajín Varšavskej zmluvy a Sovietskeho zväzu, ale aj do Anglicka, Kanady, Francúzska, Belgicka, Holandska a jedno obdobie bol aj subdodávateľom švédskeho podniku IKEA. Zďaleka to nebol len podnik lokálneho formátu v meste Soběslav: v roku 1981 bolo v rámci útvarov dvadsaťtri prevádzok a závodov v celých južných a západných Čechách a Jitona patrila medzi najvýznamnejšieho zamestnávateľa v tomto regióne. Podnik tiež zaisťoval základné sociálne služby pre svojich zamestnancov. Prevádzkoval napríklad vlastnú škôlku, podieľal sa na fungovaní pridruženého učilišťa, ďalej prevádzkoval vlastné rekreačné zariadenia a vydával niekoľko závodných časopisov.

Jitona mala medzi rokmi 1951 – 1979 oporu v závodnom dizajnérovi a architektovi Hubertovi Nepožitkovi, Bohumilovi Landsmanovi a Karlovi Musilovi, ktorí boli autormi väčšiny návrhov, a architektovi Františkovi Filcovi, ktorý bol po Nepožitkovi dlhé roky vedúcim oddelenia vývoja. Na navrhovaní pre Jitonu sa podieľali aj dizajnéri Jiří Šmídek alebo Jiří Jiroutek. Jitona bola najmä v 60. rokoch tým, kto udával tón dizajnu nábytku v Československu. Sortiment Jitony bol už od 50. rokov veľmi široký: od kuchýň, cez obývacie izby a vstavané úložné priestory až po detské izby a spálne. Obývacie izby rady U-300, neskôr Opál a Rubín, kuchyne Asta a Nina a spálne Karla a Tera sa stali ikonami socialistického bývania. Jitona vďaka tvorivému duchu Huberta Nepožitka dokázala až do 70. rokov svoj sortiment inovovať podľa svetových trendov. V 70. rokoch nadviazala spoluprácu s Ústavom bytovej a odevnej kultúry a vypísala niekoľko študentských súťaží na experimentálny nábytok a nábytkové zostavy. V 80. rokoch sa ale nastavený kurz inovácie a experimentu spomalil a po odchode Huberta Nepožitka do penzie stratil vývoj nových typov nábytku svoju nápaditosť. Kontinuitu v podniku zaisťovali riaditelia Jaroslav Raiser, ten potom prešiel do nadriadeného podniku Nábytkársky priemysel Brno, a predovšetkým riaditeľ Štěpán Bicera, ktorý viedol podnik v „zlatých šesťdesiatych“ rokoch, aj v čase normalizácie.

Mapa závodů a provozů n. p. Jitona Soběslav v roce 1976. Repro: Výroční brožura 25 let Jitona Soběslav.
Mapa závodů a provozů n. p. Jitona Soběslav v roce 1976. Repro: Výroční brožura 25 let Jitona Soběslav.
Vladimír Štekla: Kuchyň typu „Asta“, 1975. Repro: Výroční brožura n. p. Jitona Soběslav.
Vladimír Štekla: Kuchyň typu „Asta“, 1975. Repro: Výroční brožura n. p. Jitona Soběslav.
Vladimír Štekla: Kuchyň typu „Asta“, 1975. Foto: © Jiří Zikmund, 2018
Vladimír Štekla: Kuchyň typu „Asta“, 1975. Foto: © Jiří Zikmund, 2018
Ivana Čapková: Experimentální křeslo s podnožkou „Styr“ z polystyrénových dílů, 1978. Foto: © Martin Polák, 2018
Ivana Čapková: Experimentální křeslo s podnožkou „Styr“ z polystyrénových dílů, 1978. Foto: © Martin Polák, 2018
Jaroslav Šmídek, Bohumil Landsman: Židle typu 140 pro obývací sestavu U-300, 60. léta. Foto: © Martin Polák, 2018
Jaroslav Šmídek, Bohumil Landsman: Židle typu 140 pro obývací sestavu U-300, 60. léta. Foto: © Martin Polák, 2018

Jitona Soběslav sa vedľa podniku TON v Bystřici pod Hostýnem stala prominentným výrobcom autorského mobiliáru pre popredné české architektonické realizácie: vybavila nábytkom Kolektívny dom v Litvínove od architektov Václava Hilského a Eugena Linharta, Dom potravín na Václavskom námestí v Prahe od architektov Maxa Gronwaldta a Jiřího Chvatlinu, dodala nábytok do výstavných bytových jednotiek na experimentálnom sídlisku Invalidovňa od architektov Vojtecha Šaldu a Josefa Poláka, sedací nábytok pre Zjazdový palác (pražské výstavisko), ktorý bol v 50. rokoch rekonštruovaný architektom Pavlom Smetanom, vybavila sedacím čalúneným nábytkom Palác kultúry v Prahe od architektov Jaroslava Mayera , Vladimíra Ustohala, Antonína Vaňka a Josefa Karolka. Jitona tiež vyrábala autorský nábytok pre realizácie architekta Milana Rejchla: námorníctvom inšpirované vybavenie Yacht klubu na Máchovom jazere, nábytok do izieb prístavby motela Stop v Prahe (spolupráca Květoslav Přibyl) alebo tzv. Prezidentské apartmány a mobiliár pre spoločenské a reprezentatívne priestory v hoteli Praha na Hanspaulke (s Milanom Rejchlom na tejto zákazke spolupracovali Jaroslav Paroubek, Arnošt Navrátil a Radko Černý). Za prácu na interiéroch hotela Praha dostala Jitona štátne vyznamenanie rovnako ako za výrobu nábytku pre rekonštruované Mahenovo divadlo v Brne (realizácia 1978). Asi najprominentnejšou zákazkou Jitony sa vedľa vybavenia hotela Praha stala výroba mobiliáru podľa návrhu dizajnéra Zbyňka Hřivnáča pre vládnu vilu v Sezimovom Ústí (niekdajšie letné sídlo Eduarda Beneša) a kompletný nový interiér zastupiteľského úradu Československa v Pekingu (1985 – 1986).

Bohumil Landsman: Příborník typu 1801, konferenční stolek typu 1805, křeslo typu 1805, gauč typu 1801, kolem 1960. Repro: katalog Lišovský výběrový nábytek.
Bohumil Landsman: Příborník typu 1801, konferenční stolek typu 1805, křeslo typu 1805, gauč typu 1801, kolem 1960. Repro: katalog Lišovský výběrový nábytek.
Hubert Nepožitek: Obývací pokoj Rubín, typové číslo 615 815–1880, 1977. Foto: © Martin Polák, 2018
Hubert Nepožitek: Obývací pokoj Rubín, typové číslo 615 815–1880, 1977. Foto: © Martin Polák, 2018
Jaroslav Šmídek, Bohumil Landsman: Křeslo typu 69-51 pro obývací sestavu U-300, 60. léta. Foto: © Martin Polák, 2018
Jaroslav Šmídek, Bohumil Landsman: Křeslo typu 69-51 pro obývací sestavu U-300, 60. léta. Foto: © Martin Polák, 2018
Bohumil Landsman: Obývací pokoj U-300, 60. léta. Repro: Katalog nábytku n. p. Jitona
Bohumil Landsman: Obývací pokoj U-300, 60. léta. Repro: Katalog nábytku n. p. Jitona

Produkciu Jitony nakoniec postihli všetky neduhy socialistického hospodárstva: nedostatok objednaných surovín, ťažkopádna distribúcia, nemožnosť plne reagovať na dopyt trhu. V 90. rokoch sa nezvládla adaptovať na úplne odlišné podmienky kapitalistickej výroby a distribúcie a posledná výrobná prevádzka v Soběslavi bol uzavretá v roku 2011.

Jitone Soběslav sa podarilo obstáť v zahraničnej konkurencii, prísť s vlastným charakteristickým tvaroslovím nábytku, realizovať originálne autorské návrhy pre popredné stavby svojej doby a sústavne zvyšovať kultúru bývania u nás.

Tvary, farby, pohodlie: Nábytok Jitona
18. 10. 2018 – 7. 4. 2019
Retromuzeum Cheb