Nový Designum 2/2023 je na ceste k vám!
Editórial
V predchádzajúcom čísle sme uviedli, že v tomto roku si budeme pripomínať 30. výročie samostatnosti Slovenskej republiky aj príspevkami, ktoré budú reflektovať našu československú minulosť. V tomto čísle naše predsavzatie napĺňa predovšetkým príspevok o diele architekta a teoretika, scénického výtvarníka, maliara a sochára Jiřího Krohu, ktorý je zároveň autorom projektu slovenského mesta Nová Dubnica z obdobia tzv. sorely. Závery výskumu jeho tvorby prostredníctvom výstavy Jiří Kroha (1893 – 1974). Od moderny po socialistický realizmus pripravilo Múzeum mesta Brna v spolupráci so Slovenským národným múzeom v Bratislave.
Aj Národná cena za dizajn oslavuje v tomto roku 30. výročie. Aktuálny jubilejný 20. ročník súťaže je zameraný na produktový dizajn a prihlásilo do nej svoje práce 222 prihlasovateľov. Výsledky, o ktorých rozhodne sedemčlenná medzinárodná porota, bude prezentovať opäť výstava víťazov a finalistov v jednotlivých kategóriách. Kým sa však dozvieme správu o aktuálnom stave v oblasti produktového dizajnu za ostatné dva roky, nech je vám potešením čítanie nasledujúcich príspevkov.
V časti Aktuálne sme zaradili niekoľko rozhovorov. Ako exkluzívny sme pripravili s Palom Bálikom, grafickým dizajnérom, autorom mnohých knižných dizajnov, pedagógom v ateliéri Typolab Katedry vizuálnej komunikácie Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave. Jeho pedagogické prístupy, ale aj to, čo mu prináša učiteľská prax, sú témou tohto rozhovoru. V ďalšom interview sa predstavuje Hany Kašičková, umelecká zlatníčka, ktorej charakteristickým znakom šperkárskej tvorby je variabilita či spájanie, zoskupovanie, množenie, resp. šperky na mieru, vo veľkej miere personalizované. O svojej tvorbe rozpráva Pavol Dendis, dizajnér módy, ale aj divadelných kostýmov pre Slovenské národné divadlo. Jeho tvorba sa vyznačuje búraním stereotypov, udržateľnosťou, spoločenskou zodpovednosťou a progresívnosťou. Posledný z rozhovorov je venovaný výstavnému dizajnu. Peter Masár a Dušan Veverka sa venujú navrhovaniu a realizácii výtvarno-priestorových riešení expozícií a výstav, pri ktorých spolupracujú s mnohými múzejnými inštitúciami na Slovensku, ale aj v Čechách.
Moravská galéria pokračuje v uvádzaní tvorby súčasných českých dizajnérov. Tentoraz poskytla priestory v Umeleckopriemyselnom múzeu dizajnérskemu duu Vrtiška & Žák, ktorí prezentujú aktuálnu spoluprácu s deviatimi značkami na výstave, kde hrá dôležitú úlohu rovnako architektúra výstavy ako projekty odlišných typológií a mierok. Zoltán Salamon si vďaka svojej rozmanitej tvorbe s osobitým rukopisom získal nezastupiteľné miesto v oblasti grafického dizajnu. V Slovenskom múzeu dizajnu sa nachádza časť jeho pozostalosti, ktorá sa postupne spracováva, prezentuje a vyhodnocuje. Napokon svedčí o tom aj jeho autorská výstava v bratislavskej Danubiane, kde je zaradená aj časť tejto zbierky.
V rubrike Retrospektívne približuje Jindřich Chatrný multidisciplinárnu osobnosť československej éry Jiřího Krohu, ktorého korene architektonickej tvorby siahajú aj na Slovensko. V päťdesiatych rokoch sa prispôsobil formálnemu ideologickému diktátu a v novom štýle – socialistického realizmu – navrhol niekoľko sídlisk a mestských komplexov, medzi ktoré patrí aj Nová Dubnica. Dnes sa jeho bohaté dielo, ktoré vzniklo v kontexte zložitých spoločenských a kultúrnych premien, stáva predmetom nových analýz a prehodnocovania.
Časť Teoreticky obsahuje príspevok o nomádskom dizajne. Je výsledkom doktorandského projektu Silvie C. Bárdovej a skúma potreby a požiadavky narastajúceho trendu novodobého nomádstva v oblasti dizajnérskej produkcie.
V rubrike Písma čísla prezentujeme projekt Sklad od Žofie Kosovej, slovenskej študentky Ateliéru tvorby písma a typografie na pražskej UMPRUM, ktorá bola v zimnom semestri 2022/2023 prostredníctvom programu Erasmus na stáži v ateliéri Typolab Vysokej školy výtvarných umení v Bratislave.
Obsah Designum 2/2023
Editoriál / Jana Oravcová
Palo Bálik: Latka je oveľa vyššie, ako bola pred pätnástimi rokmi / Zuzana Uhalová
Hany Kašičková. Prudko nositeľný šperk / Daniela Faboková
Pavol Dendis: Mojou filozofiou je udržateľnosť, spoločenská zodpovednosť a progresívnosť / Lívia Rášová
Peter Masár a Dušan Veverka: Tvorba expozícií vyžaduje neustále hľadanie inovatívnych prezentačných foriem / Kamila Valešová
Čierna platforma dobrého dizajnu dua Vrtiška & Žák / Jan Bureš
Zoltán Salamon – architekt grafického dizajnu / Gabriela Ondrišáková
Jiří Kroha. Od moderny po socialistický realizmus / Jindřich Chatrný
Nomádsky dizajn verzus moderní nomádi? / Silvia C. Bárdová
Písma čísla / Žofia Kosová
Viac informácií o časopise a predplatnom, o aktuálnom čísle.