Čierna platforma dobrého dizajnu dua Vrtiška & Žák

V Umeleckopriemyselnom múzeu Moravskej galérie v Brne môžete takmer do konca januára 2024 navštíviť výstavu Vrtiška & Žák: Za dobrý design. Etablované dizajnérske duo prezentuje priestorovou inštaláciou výber diel v širokom rozsahu, od hračiek, cez nábytok, umývadlá až po katamarán, ktoré vznikli v spolupráci s deviatimi inými subjektmi. Výstava ako celok vzdáva poklonu dizajnérskej ikone Dietrovi Ramsovi a jeho vplyvnému manifestu desiatich princípov dobrého dizajnu. Autorská dvojica Roman Vrtiška a Vladimír Žák spoločne s kurátorom Adamom Štěchom sa k jeho odkazu hrdo hlásia.

Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne
Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne

„Kopeme za jeden tím, a tým tímom je dobrý dizajn,“ objasňujú autori v rozhovore význam názvu výstavy. V spolupráci s kurátorom Adamom Štechom strávili, ako sami dizajnéri tvrdia, veľa času vymýšľaním názvu výstavy. „Veľmi dôležité je v názve slovo za. Za dobrý dizajn, ako za jeden povraz, za ktorý ťaháme s podobne zmýšľajúcou skupinou ľudí, ktorí sa snažia reprezentovať dobrý dizajn,“ dodávajú autori.

V tomto prípade sa dobrý dizajn chápe ako dizajn, ktorého základy položil nemecký dizajnér a ikona svetového dizajnu 20. storočia Dieter Rams (1932). Vzdelaním pôvodne architekt v roku 1955 nastúpil do nemeckej spoločnosti Braun ako nový kreatívny riaditeľ. Vo svojej tvorbe Rams nadväzoval na tradíciu medzivojnového funkcionalizmu a odkaz slávnej nemeckej školy umeleckých remesiel Bauhaus. Táto dlhodobá spolupráca, ktorá trvala až do roku 1997, sa stala pravdepodobne najvýznamnejším míľnikom produktového dizajnu v kontexte 20. storočia.

Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne
Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne

Rams do produktov, ktoré pre Braun vytváral, prepisoval priamo cez dizajn svoje logické uvažovanie a svoj racionálny, pragmatický a analytický prístup k tvorbe. V sedemdesiatych rokoch formuloval tzv. desať princípov dobrého dizajnu, čo predstavuje pravdepodobne najvplyvnejší manifest moderného dizajnu druhej polovice 20. storočia. V manifeste v nasledujúcich desiatich bodoch sumarizuje atribúty a vlastnosti dobrého, a teda chytrého dizajnu.

Dobrý dizajn:
→ je inovatívny
→ robí produkt užitočným
→ je estetický
→ robí produkt zrozumiteľným
→ je nenápadný
→ je úprimný
→ je prepracovaný do posledného detailu
→ je šetrný k životnému prostrediu
→ je čo najmenší dizajn

Tieto formulácie ovplyvnili celý rad tvorcov, ktorí prišli do prostredia produktového dizajnu po Dieterovi Ramsovi. Rovnako aj dvojicu Vrtiška & Žák, ktorá si svojím autentickým rukopisom a schopnosťou prispôsobiť sa rôznorodým komplexným zadaniam vybudovala na scéne českého dizajnu silnú pozíciu. Dvojica sa pohybuje v širokom rozpätí medzi produktovým dizajnom, cez interiéry až po architektúru. Každému projektu vo svojej tvorbe však venujú rovnakú pozornosť, usilovnosť a kladú dôraz na detail bez ohľadu na mierku a rozsah zadania.

Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne
Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne

Spolupráca tvorivého tandemu Romana Vrtišku a Vladimíra Žáka sa začala už počas štúdií. Absolventi ateliéru pod vedením Michala Froněka a Jana Němečka z renomovaného dizajnérskeho štúdia Olgoj Chorchoj na pražskej UMPRUM založili v roku 2008 vlastné dizajnérske štúdio Vrtiška & Žák, ktoré sa odvtedy stalo osvedčenou značkou českého dizajnu a získalo niekoľko prestížnych ocenení. Posledné dostali minulý rok, keď sa stali Grand designermi roku 2021 v cene Czech Grand Design.

Výstava Za dobrý design je od rozsiahlej rekonštrukcie brnianskeho Umeleckopriemyselného múzea, dokončenej v roku 2021, v poradí druhou inštaláciou, ktorá obsadila priestor átria. Predtým vystavovala v rovnakom priestore svoje dielo, autorskú sériu závesných svietidiel a objektov, Lucie Koldová, ktorá cenu Czech Grant Design získala rok pred dvojicou Vrtiška & Žák. Koldovej priestorová inštalácia, nazvaná LIGHTNESS, otvárala budovu múzea po jej rekonštrukcii.

Zastrešené átrium nie je štandardný výstavný priestor, ale unikátna dvorana s trojpodlažnými ochodzami dookola. Po rekonštrukcii tohto priestoru v ňom pribudli minimalistické biele lávky prechádzajúce stredom, ktoré spájajú protiľahlé strany dvorany v dvoch výškových úrovniach. Zhodou okolností lávky, ktoré balansujú na pomedzí architektúry a dizajnu, sú dielom bývalých vedúcich pedagógov Romana Vrtišku a Vladimíra Žáka, spomínaného autorského dua Olgoj Chorchoj. Dvorana je tak akýmsi hybridom medzi komunikačným a výstavným priestorom a átriom cez tri podlažia. Lávky umožňujú ocitnúť sa v rôznych úrovniach a na rôznych miestach, čím poskytujú návštevníkom zaujímavý a atypický priestorový zážitok.

Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne
Vrtiška & Žák: Za dobrý design Moravská galerie v Brně 24. 2. 2023 – 28. 1. 2024. Foto archív Moravskej galérie v Brne

Priestor nabáda k sofistikovanému, odvážnemu a netradičnému riešeniu, ktoré jeho limity otočí vo vlastný potenciál a naplno využije. Bola to výzva, a tú vo svojej tvorbe autorská dvojica doslova vyhľadáva. Cez nové projekty a limity ich zadania sa snažia svoju prácu posúvať vždy o niečo ďalej, dostávať sa v istom zmysle slova „na dreň“ dobrého dizajnu.

„Sú to také mlynské kamene. Firma, klient, investor, technologické možnosti, cieľová skupina, dostupnosť materiálov atď., tie začnú definovať hranice, v ktorých sa môžete pohybovať. A cieľom dizajnéra je navrhnúť niečo, čo je svojím spôsobom originálne a čo tieto hranice prekračuje, ale zároveň takým spôsobom, aby produkt zjednodušoval ďalšie kroky, bol optimalizovaný na výrobu atď.,“ dodáva autorská dvojica.


Celý článok nájdete v časopise Designum 2/2023 na s. 46
Predaj časopisu Designum