Bratislava Design Week
V dňoch 6. – 11. júna sa uskutočnil už deviaty ročník renomovanej dizajnérskej prehliadky Bratislava Design Week 2017 (BDW) a jeho hlavnou témou bol Limit. Čoraz populárnejší festival dizajnu s mnohými expozíciami a sprievodnými podujatiami navštívili aj tento rok zástupy záujemcov o kvalitný, progresívny dizajn domácej a zahraničnej proveniencie. Tie najzaujímavejšie objekty získali v jednotlivých kategóriách ceny, o ktorých rozhodovala medzinárodná porota. Hlavné ocenenie tento rok získala slovenská dizajnérka, keramička Simona Janišová.
Tohoročný festival sa odohrával paralelne na viacerých miestach po celom meste. Centrála 1 bola umiestnená v reprezentačných priestoroch Zoya Gallery v barokovom Erdődyho paláci, Centrála 2 v gotickom kostole Klarisiek, a Centrála 3 bola rozložená v modernistickej budove na Laurinskej ulici ako Open Call Area. V Zoya Gallery, v honosnom barokovom interiéri mestského šľachtického paláca vyčlenenom ako Curatorial Area, sa nachádzali inštalácie predovšetkým zahraničných hostí: francúzskeho dizajnéra Samy Rio, ktorý prezentoval svoj program nahrádzania plastov prírodným bambusom na kolekcii sušičov vlasov a španielskeho dizajnéra Jorgeho Penadésa (jeho diela sa aj napriek autorovmu nízkemu veku už nachádzajú v zbierkach Vitra Design Museum), s objektmi z odpadovej kože. Holandský dizajnér Sander Wassink sa predstavil s recyklovanými objektmi – nábytkom a taliansky dizajnér Guglielmo Poletti, v súčasnosti pôsobiaci v Holandsku, experimentálnym nábytkom, v ktorom využíva rôzne materiály. Ďalej to bola úspešná česká dvojica Tadeáš Podracký a Markéta Kratochvílová, ktorá je svojou tvorbou ťažko zaraditeľná – zasahuje do oblasti odevného ale aj produktového dizajnu a v roku 2016 získala v rámci Czech Grand Design ocenenie Dizajnér šperku roka a rakúsky dizajnérsky tandem Vandasye (Georg Schnitzer a Peter Umgeher). Všetky viac menej minimalistické inštalácie boli v silnom kontraste s okolitým priestorom historického interiéru, doplnenom hodvábnymi vzorovanými tapetami, krištáľovými lustrami… Ale aj napriek tomu vznikol určitý druh symbiózy starého s novým a vystavené exponáty vynikli aj v tomto prostredí. Ďalšou inštaláciou bola Slovenská izba revisited, pripravená pod kurátorským vedením Ľubice Hustej, ktorá selekciou diel od domácich autorov ponúkla vlastnú predstavu o aktuálnej (ideálnej?) podobe súčasného slovenského interiéru.
V Kostole klarisiek boli koncentrované prehliadky módnych dizajnérov, ako napríklad Kateřiny Plamitzerovej, Markéty Kratochvílovej a značky Drevená Helena, pripravené v spolupráci s Elite Model Look. Zároveň sa tu konali aj viaceré prednášky v rámci projektu BADW Design Lecture, za účasti vystavujúcich zahraničných dizajnérov, ale aj slovenských hostí (Penadés, Rio, Berdych, Podracký, Kratochvílová, Wassink, Poletti, Kolm, Crafting Plastics…). V centrále na Laurinskej ulici boli na viacerých podlažiach predstavené rôzne projekty. Napríklad v rámci festivalu SELF 2017 – Dočasná knižnica od štúdia Plural, prezentácia Katedry dizajnu a Ateliéru keramiky VŠVU v Bratislave s prácami študentov, Katedry dizajnu a interiéru Drevárskej fakulty TU vo Zvolene. Vystavovali tu dizajnéri Natália Bláhová, Maja Božovič, Andrea Ďurianová, Samo Rihák, Eva Gacho, Ján Jánoš. Vystavená tu bola aj víťazná inštalácia porcelánových a kameninových objektov od Simony Janišovej. Svoje dizajnové produkty tu prezentovali aj grafické štúdiá, ako Malina a štúdio Guapa.
BADW 2017 taktiež dopĺňalo mnoho sprievodných výstav (Výstava Sedí to / Take a Seat v Dizajn štúdiu ÚĽUV, výstava limitovaných kolekcií slovenských dizajnérov v bytovej galérii Flatgallery, prezentácie sklenených objektov Jakuba Berdycha v galérii NOVA, objektov od štúdia Mejd (Katarína Beličková a Štefan Nosko) v showroome Slávica, ako aj inštalácia sviežeho dizajnu od dvojice ALLT Studio (Elena a Peter Simonik) v Diagram Concept Store. Simona Janišová sa stala hviezdou slávnostného odovzdávania cien v Kostole klarisiek, keď si okrem hlavnej ceny odniesla aj Cenu za kolekciu Anachronik. Oceneným produktom BADW 2017 sa stal stôl Tin Tin od Lea Čellára z podniku Javorina a objavom BDW 2017 mladá slovenská textilná dizajnérka Terézia Feňovčíková s experimentálnou kolekciou mužských odevov Hanbok. O víťazoch rozhodovala medzinárodná porota, v ktorej boli zastúpení nielen hostia festivalu, ale aj domáci a zahraniční odborníci. Na budúci rok si BDW pripomenie okrúhlu desaťročnicu, podľa organizátorov sa teda bude viac oslavovať. Veríme, že oslavy budú patriť najmä kvalitným trendom v slovenskom dizajne.
Bratislava Design Week Awards 2017:
Hlavná cena a Cena za kolekciu
Simona Janišová za Anachronik
Séria kameninových a porcelánových objektov nadväzuje na archetypálne tvaroslovie a tradičné postupy dekorovania keramiky a reinterpretuje ich prostredníctvom digitálnych technológií.
Cena za produkt
Leo Čellár za TinTin
Jednoduchý a praktický konferenčný stolík od značky Javorina, tradičného výrobcu dizajnového slovenského nábytku z masívneho dubového dreva.
Cena za objav
Terézia Feňovčíková za Hanbok
Kolekcia pánskych odevov s experimentálnym tvarovaním a priestorovým formovaním odevov. Inšpiráciou bol kórejský kostým Hanbok a kaligrafia.
Andrej Jaroš je absolventom katedry Dejín výtvarného umenia Filozofickej Fakulty UK v Bratislave (2004) a doktorandom na Ústave pro dějiny umění Filozofické fakulty UK v Prahe. Štyri roky bol editorom magazínu Season Report a kurátorsky vedie projekt bytovej galérie Flatgallery v Bratislave.