Ako využiť potenciál hier pre pomoc Ukrajine. A mimo nej

Dátum 24. február 2022 si zrejme bude naša generácia pamätať už navždy. Na Ukrajinu začali padať bomby a svet sa znova zmenil. Tentokrát to však prišlo rýchlejšie ako pandémia. Cynicky som si hovorila, že naša generácia zažije naozaj všetko. Vojna v Európe. Čo teraz? Prvé hodiny sme prežili prilepení na naše telefóny, čítajúc všetky nám známe komunikačné kanály, správy, analýzy, komentáre. Po prvotnom šoku síce nasledoval pocit bezmocnosti, ale hneď následne hľadanie možností ako pomôcť. V Impact Games sa venujeme vývoju hier s pozitívnym spoločenským dopadom. Preto sme začali premýšľať, ako môžeme využiť ich potenciál pre pomoc ľuďom na Ukrajine.

Aj za 5 dní sa dajú urobiť veľké veci

Jedným z prvých nápadov bolo prerobiť hru o dezinformáciách Mirrored Truth, s ktorou za nami prišiel jej tvorca Boris Brnčal z Incidental Minds. Zámer bol zmeniť hru tak, aby reflektovala nové hoaxy a nepravdivé správy, o ktorých sme vedeli, že nás čoskoro zavalia. Bol piatkový večer, 25. februára, a rýchlo sme dospeli k tomu, že jedna hra nestačí na pokrytie všetkých aspektov vojenského konfliktu a nedokáže (pravdepodobne) vzbudiť až taký veľký záujem. Po krátkom brainstormingu sme sa nakoniec rozhodli, že zorganizujeme game jam, na ktorom dáme priestor nadšencom i profesionálom, aby spoločne s nami vytvorili edukatívne hry a pomohli rozšíriť povedomie o možnostiach pomoci Ukrajine. V Impact Games sme mali s takýmto podujatím nulové skúsenosti, hoci sme sa s touto myšlienkou už párkrát v minulosti pohrávali. Boris bol našťastie ostrieľaný účastník jamov.

Formát game jamu nám prišiel ako dobrý nápad. Takéto podujatie by nám pomohlo vytvoriť viacero hier, ktoré by zvládli pokryť širšie spektrum tém. Umožnilo nám to taktiež ponúknuť ľuďom príležitosť prispieť na dobrú vec, sebarealizovať sa a týmto spôsobom vypustiť zo seba ťažobu spôsobenú vojenským konfliktom. Posledným rozhodujúcim faktorom bola pre nás rýchlosť možnej realizácie. V tej chvíli sme ešte netušili, že vojna sa natiahne na mesiace. Termín Game Jamu pre Ukrajinu sme tak stanovili už na ďalší víkend.

Počas jedného víkendu sa nám podarilo dať dokopy 6 rôznych subjektov z herného sektora. Naša iniciatívna skupinka (Impact Games a Incidental Minds) sa rozrástla o štúdiá Dark Vision Games a Bored Monkey, pridali sa aj Asociácia slovenských herných vývojárov – SGDA a Bratislava Game Jam. Nasledovalo 5 intenzívne strávených dní, počas ktorých sa nám podarilo zorganizovať hybridný game jam, do ktorého sa prihlásilo 35 účastníkov z celého Slovenska. Počas týchto 5 dní sa každý môj večer spájal so spoločným callom, kde sa delili úlohy, plánovala logistika, dával dokopy obsah podujatia a hľadali potrebné financie. Vďaka motivovaným ľuďom a aj našim partnerom, ktorí poskytli priestory zadarmo, či financie na občerstvenie a na marketingové aktivity, sa nám náš nápad podarilo zrealizovať. 

Jeden víkend, 6 vzdelávacích hier

Účastníci a účastníčky Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová
Účastníci a účastníčky Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová
Z Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová
Z Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová
Z Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová
Z Game Jamu Play for Ukraine. Foto: Magdaléna Tomalová

Game Jam pre Ukrajinu sa v hybridnom formáte konal 4. – 6. marca 2022. Účastníci a účastníčky podujatia mali za úlohu počas niekoľkých dní vytvoriť vzdelávacie hry, ktorých cieľom je poukázať na dopady vojnových konfliktov na civilné obyvateľstvo. Tvorili sa hry na témy, ako sú dezinformácie, migrácia, prežitie vo vojnových podmienkach, psychologická pomoc alebo historický kontext rusko-ukrajinského konfliktu. Aké hry sa tímom počas nabitého víkendu podarilo vytvoriť?

Point of No Return je turn based survival adventúra odohrávajúca sa v prostredí vojnou zmietaného mesta. Vašou úlohou je dostať sa na jeho okraj a zachrániť sa. V ceste vám budú stáť ozbrojení vojaci, tanky a najrôznejšie prekážky. Podarí sa vám utiecť a zachrániť sa?

Počítačová hra Point of No Return. Autori: Viktor Kováč, Tomáš Rybár, Martin Stanček, Hey Emil
Počítačová hra Point of No Return. Autori: Viktor Kováč, Tomáš Rybár, Martin Stanček, Hey Emil
Počítačová hra Point of No Return. Autori: Viktor Kováč, Tomáš Rybár, Martin Stanček, Hey Emil
Počítačová hra Point of No Return. Autori: Viktor Kováč, Tomáš Rybár, Martin Stanček, Hey Emil

Time to Pack vás prenesie do krajiny, v ktorej práve vypukla vojna. Máte obmedzený čas, aby ste si zbalili to najpotrebnejšie a vydali sa na útek. Čo si zbalíte? Čo necháte navždy doma? Otestujte si svoje schopnosti v rôznych podmienkach a scenároch.

Počítačová hra Time to Pack. Autori: Tím Baliči
Počítačová hra Time to Pack. Autori: Tím Baliči
Počítačová hra Time to Pack. Autori: Tím Baliči
Počítačová hra Time to Pack. Autori: Tím Baliči

Atmosferická adventúra Between the Siren’s Call vám priblíži prežívanie civilistov vo vojnou zmietaných oblastiach. Budete mať možnosť zažiť, aké to je skrývať sa pred bombardovaním a hľadať spôsoby, ako sa vysporiadať s neľahkými rozhodnutiami, ktorým musia ľudia vo vojne čeliť.

Počítačová hra Between the Siren's Call. Autori: Tím The Last Minute
Počítačová hra Between the Siren’s Call. Autori: Tím The Last Minute
Počítačová hra Between the Siren's Call. Autori: Tím The Last Minute
Počítačová hra Between the Siren’s Call. Autori: Tím The Last Minute

Hra 3 slová vás prevedie dňom, ktorý sa začal zistením, že v susednom štáte vypukla vojna. Vyskúšate si simuláciu hoaxu, náročného rozhovoru s rodičmi aj zmierenia sa s vlastnými pocitmi. Cieľom hry je pomôcť ľuďom spracovať tak mentálne náročnú situáciu, akou je vojna.

Počítačová hra 3 slová. Autor: Lady L
Počítačová hra 3 slová. Autor: Lady L
Počítačová hra 3 slová. Autor: Lady L
Počítačová hra 3 slová. Autor: Lady L

Vojny sa nevedú len na bojisku, ale aj v médiách a hlavách ľudí na oboch stranách frontu. To zistíte vďaka hre Disinfo-Checker. Zahrajte si krátky kvíz a vyskúšajte si, či dokážete overiť pravdivosť tvrdení o ukrajinsko-ruskom konflikte alebo sa necháte nachytať propagandou.

Počítačová hra Disinfo-Checker. Autori: Tím Struct9
Počítačová hra Disinfo-Checker. Autori: Tím Struct9
Počítačová hra Disinfo-Checker. Autori: Tím Struct9
Počítačová hra Disinfo-Checker. Autori: Tím Struct9

Adventúra Kým nebude neskoro vám priblíži príbeh vojaka, ktorý pod vplyvom propagandy príde o samého seba. Táto hra bude vydaná čoskoro.

Počítačová hra Kým nebude neskoro. Autori: Veronika Golianová, Katarína Hertlová, Tomáš Ozaniak, Šimon Rabatin, Niko
Počítačová hra Kým nebude neskoro. Autori: Veronika Golianová, Katarína Hertlová, Tomáš Ozaniak, Šimon Rabatin, Niko
Počítačová hra Kým nebude neskoro. Autori: Veronika Golianová, Katarína Hertlová, Tomáš Ozaniak, Šimon Rabatin, Niko
Počítačová hra Kým nebude neskoro. Autori: Veronika Golianová, Katarína Hertlová, Tomáš Ozaniak, Šimon Rabatin, Niko

Všetky hry sú dostupné na stiahnutie/zahratie zadarmo na webovej stránke www.playforukraine.eu. Veríme, že hry ako moderný vzdelávací nástroj, poslúžia na lepšie pochopenie konfliktu a pomôžu rodičom, či školám otvoriť diskusiu s deťmi o tom, čo sa deje za našimi hranicami.

Iba vytvoriť hru nikdy nestačí

Game Jam pre Ukrajinu odštartoval širšiu iniciatívu Play for Ukraine. Jej cieľom je upriamiť pozornosť verejnosti a vzdelávať ľudí o rôznych aspektoch vojenského konfliktu a jeho účinkoch na obyvateľstvo. Nemenej dôležitá je aj naša snaha mobilizovať ľudí a motivovať ich (finančne) prispieť ukrajinskému ľudu. Game Jam pre Ukrajinu bol preto iba prvý krok. Ako platí aj pri tradičnom hernom vývoji, vytvoriť hru je len jedna časť skladačky. Dostať hru k hráčovi tak, aby naplnila želaný cieľ – obzvlášť, keď sa jedná o takéto vzdelávacie projekty,  je nevyhnutnosť. Aj v našom prípade, úspech našej iniciatívy stojí a padá na tom, či sa nám podarí hry dostať medzi ľudí. Druhým krokom preto bolo vytvoriť distribučnú platformu, na ktorú hry umiestnime. Vznikla tak rovnomenná stránka našej iniciatívy Play for Ukraine. Okrem 6 hier, ktoré vznikli na game jame, na stránku čoskoro pribudne aj praktická dokumentácia k vyššie spomínaným témam a dopadom vojnových konfliktov na civilné obyvateľstvo. Krok tretí je spustenie marketingovej kampane, ktorá má za cieľ pomocou hier priblížiť čo najväčšiemu publiku obraz o situácii u nášho východného suseda. Taktiež by ľuďom mala pomôcť vzdelať sa v tom, ako sa v podobnej situácii správať, ak by niečo podobné raz stretlo aj nás.

Prispieť môžete finančne, ale aj vlastnou hrou 

Na stránke www.playforukraine.eu nájdete aj odkazy na finančné zbierky na pomoc Ukrajine. Uverejňovali sme striktne iba overené iniciatívy, ktoré na Ukrajine pomáhajú dlhodobo a vedia tak poskytnúť adresnú pomoc tam, kde ju najviac potrebujú. 

Radi taktiež dáme priestor aj iným tvorcom, ktorí vytvorili hru na podobnú tému a chceli by ju predstaviť verejnosti. Každá hra musí ale spĺňať rovnaké pravidlá, akými sa riadili účastníci nášho game jamu. Sú to tieto:

  • vaša hra by mala byť nadčasová a všeobecne uplatniteľná na akýkoľvek vojnový konflikt;
  • hra by mala mať edukatívnu alebo spoločenskú pridanú hodnotu;
  • hra nemôže byť násilná, ani podporovať, zobrazovať alebo podmieňovať násilie;
  • hra takisto nemôže parodovať alebo zosmiešňovať predstaviteľov jednej či druhej strany konfliktu.

Meníme svet pomocou hier

Prečo nám v Impact Games dávalo zmysel sa do tejto iniciatívy zapojiť? Pretože veríme, že s pomocou hier môžeme zmeniť svet k lepšiemu. Hry už dávno nie sú len o zábave. Pomáhajú chápať skúsenosti a zážitky, ktorými si hráč v reálnom živote nikdy nemusel prejsť. Hry sú nástroj, ktorý nám tiež pomáha učiť sa novým veciam, či dokonca budovať rôzne zručnosti a kompetencie, ako napríklad tímová práca, riešenie problémov, etické rozhodovanie, flexibilita, adaptabilita atď. Hry nás učia myslieť v kontexte,  premýšľať analyticky a kriticky, riešiť problémy. Majú dokonca silu meniť naše správanie. Sú zároveň vysoko zážitkovým médiom. Ich schopnosť dostať človeka do hlbokého „ponorenia sa“ do deja je nesmierne užitočná pre oblasť vzdelávania. A možno to niekoho prekvapí, ale hry a vzdelávanie idú ruka v ruke už po stáročia. Šach slúžil na učenie strategického myslenia už v stredoveku a hra Kriegsspiel bola v 19. storočí vytvorená na to, aby naučila dôstojníkov pruskej armády taktike boja. Hry nie sú novinkou dokonca ani v školách. Na vyučovaní, zatiaľ najmä v zahraničí, sa bežne pracuje s hrami ako Minecraft, Dreams, Portal či Civilizácia. V Impact Games sa snažíme o to, aby sa využívanie hier stalo bežnou súčasťou aj slovenského vzdelávacieho systému. Pokúšame sa tiež meniť stále prevažne negatívnu mienku o hrách a nepochopenie ich potenciálu u širokej verejnosti. Iniciatíva Play for Ukraine preto ide presne v línii našich ďalších aktivít. Navyše, tematika vojenského konfliktu a jeho dopadov na civilné obyvateľstvo a ich spracovanie do hry, pre nás nebola žiadnou novinkou. Pred dvoma rokmi sme vydali vzdelávaciu hru Aaronova dilema, ktorá približuje osudy sýrskych utečencov. Aaronova dilema je pixelartová príbehová hra postavená na rozhodnutiach, ktoré hráč/ka robí prostredníctvom hlavnej postavy – Aarona. Aaron je pracovitý a ambiciózny študent medicíny. Pre povolanie lekára sa rozhodol ešte ako dieťa. V deň, keď mu obaja rodičia zomreli pri autonehode pochopil, že keby bol vtedy na mieste človek so zdravotníckym vzdelaním,  jeho rodičia mohli prežiť. So starším bratom vyrastali sami. Ten, aby pomohol Aaronovi splniť jeho sen – stať sa lekárom, odišiel za prácou do zahraničia. Hoci sa Aaron často cítil osamelý, darilo sa mu pomerne dobre. Prišiel však deň, kedy sa všetko zmenilo… V krajine vypukla vojna a obrátila jeho život naruby, tak ako iná, no vo svojich dôsledkoch rovnaká vojna, teraz mení životy ľudí na Ukrajine.

Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect
Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect
Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect
Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect
Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect
Mobilná hra Aaronova dilema. Autori: Impact Games, Butterfly Effect

Rovnako sme si už v Impact Games vyskúšali aj tvorbu hry na tému dezinformácií. Spoločne s Doublequote studio sme priniesli na svet hru follow me. Táto kartová hra odkazuje na dôležitosť uvažovania pred akýmkoľvek zdieľaním (príspevkov na sociálnych sieťach) a význam overovania faktov. Hra sa snaží napodobniť fungovanie sociálnych sietí. Hráči sa po rozdaní kariet menia na používateľov vymyslenej sociálnej siete Duckface. Zdieľajú Novinky alebo vytvárajú svoj vlastný Originálny obsah s cieľom získať Followerov. Musia si však dávať pozor, pretože zdieľanie informácií, ktoré nie sú pravdivé, môže znížiť ich Dôveryhodnosť a následne aj počet ich Followerov.

Kartová hra Follow me. Autori: Impact Games, Doublequote studio
Kartová hra Follow me. Autori: Impact Games, Doublequote studio
Kartová hra Follow me. Autori: Impact Games, Doublequote studio
Kartová hra Follow me. Autori: Impact Games, Doublequote studio

Tieto, ale aj naše ďalšie hry nájdete na našej platforme www.gamifactory.eu


Prečítajte si ďalšie príspevky z rubriky Stojíme pri Ukrajine.
Dozvedieť sa viac o rubrike.