Noc múzeí a galérií v SCD
Program k celoeurópskemu podujatiu NMaG u nás začína v Galérii dizajnu Satelit komentovanou prehliadkou k výstave Materialisti, ktorou vás prevedie jej kurátor Maroš Schmidt. Spoznáte tradičné, netradičné a aj experimentálne materiály z Knižnice materiálov LOMA doplnené o objekty od slovenských, českých a rakúskych dizajnérov. S dospelým publikom pokračujeme v podkroví Slovenského múzea dizajnu komentovanou prehliadkou k expozícii 100 rokov dizajnu, Slovensko 1918 – 2018. Pre najmladších obdivovateľov dizajnu sme si pripravili workshop Deti vo forme, na ktorom si vytvoríme vlastnú pečiatku.
PROGRAM:
17.00 – 18.00 Galéria dizajnu Satelit – komentovaná prehliadka k výstave Materialisti s kurátorom Marošom Schmidtom, výklad pre dospelých
18.00 – 19.00 Slovenské múzeum dizajnu – komentovaná prehliadka k expozícii 100 rokov dizajnu / Slovensko 1918 – 2018, výklad pre dospelých
18.00 – 19.00 workshop Deti vo forme, pre deti od 6 – 10 rokov, nutná registrácia na programy@scd.sk, obmedzená kapacita
Tešíme sa na vás!
Materialisti
Pripravili sme pre vás tradičné, netradičné a aj experimentálne materiály, ktoré sme zozbierali v rámci Knižnice materiálov LOMA, taktiež ukážky ich spracovania a uplatnenia na konkrétnych výrobkoch. Neobídeme však ani históriu. Zo zbierok SMD sme vybrali zaujímavé výrobky z reaktoplastov, termoplastov, hliníka a laminátu. Z Výskumno-vývojového oddelenia INOLAB sme na výstavu preniesli kompaktnú vitrínku s ukážkami umelých hmôt z roku 1940. Pestrejšiu výstavu ešte Satelit nezažil!
Typogaráž / LECTURE & BOOK DISPLAY
07 MÁJ 2022, 18:00
LECTURE & BOOK DISPLAY
RADEK SIDUN (CZ)
MANUAL OF DIACRITICS
Radek Sidun is an expert on diacritics, its perils, specificities, idiosyncrasies, and manners. Radek graduated from UMPRUM (Prague, CZ) with a dissertation which dealt with diacritics in world languages. He co-founded Briefcase Type Foundry and now he serves as teacher of typography, consultant to font designers. He is a member of editorial teams for publications, books (Typo 9010) and magazines (Komfort) focusing on typography. He has received several awards for his various projects, such as a Gold Medal at the European Design Awards 2013 and recentlythe Certificate of Typographic Excellence 2015 by Type Directors Club for BC News which he designed and edited. After years of diving into the deep waters of diacritics, UMPRUM published his book Manual of Diacritics last year. Using Radek words, his book “is a pictorial textbook which my students and I could have used on many occasions in the Type Design and Typography Studio at the Academy of Arts, Architecture and Design in Prague. The Manual is intended for them, as well as for other type designers who I assume have knowledge of typeface structure and other requirements.”
Radek will present his research and hold and open discussion about hos book „Manual of Diacritics“ published by UMPRUM last year.
The book will also be on display at Typogaráž throughout the weekend.
(The lecture will be in Czech.)
https://manualofdiacritics.eu
https://www.briefcasetype.com
NOISE BY ONDREJ ZAJAC
Ondrej Zajac, besides being an architect and urbanist in his Dr. Jekyll mode, on the other side of his moon he is an experimental guitarist who moves between and explores unconventional fields of music. Spanning from ambient through minimalism to jazz with an unprecedented sense of unorthodox handling of his instrument, he bends, stretches, redevelops, and deepens its sound.
Materialisti
Pripravili sme pre vás tradičné, netradičné a aj experimentálne materiály, ktoré sme zozbierali v rámci Knižnice materiálov LOMA, taktiež ukážky ich spracovania a uplatnenia na konkrétnych výrobkoch. Neobídeme však ani históriu. Zo zbierok SMD sme vybrali zaujímavé výrobky z reaktoplastov, termoplastov, hliníka a laminátu. Z Výskumno-vývojového oddelenia INOLAB sme na výstavu preniesli kompaktnú vitrínku s ukážkami umelých hmôt z roku 1940. Pestrejšiu výstavu ešte Satelit nezažil!
Na výstave okrem vzoriek materiálov z Knižnice materiálov LOMA a objektov zo zbierok Slovenského múzea dizajnu uvidíte objekty od nasledujúcich dizajnérov a štúdií:
EOOS / EOOS NEXT, TVAR Open Creative Hub / Rapidnext s.r.o., Diana Paulová, Richard Seneši, Juraj Mitro a Etela Mitrová Lučová, ALLT STUDIO, Crafting Plastics!, Jaroslava Frajová, Zuzana Gombošová, Maneo TECH s.r.o., Javorina, Karpiš Nábytok s.r.o., Eva Husárová / MATIEVA a Marián Drugda.
Knižnica materiálov LOMA vznikla vďaka podpore z EFRR – programu spolupráce INTERREG Slovenská republika – Rakúsko V-A 2014-2020
v rámci cezhraničného projektu Dizajn a inovácie.
Krst publikácie ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939
Dovoľujeme si Vás pozvať na krst publikácie ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939, ktorú vydalo Slovenské centrum dizajnu v spolupráci s vydavateľstvom Slovart.
Publikácia ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939 vychádza po skoro deviatich rokoch od vydania vôbec prvej monografie o ŠUR od Ivy Mojžišovej. „ŠUR-ka totiž poskytuje viacero námetov, ktoré by stálo za to preskúmať skôr do hĺbky ako do šírky. Preto túto knižku ponúkam najmä mladým kolegom – historikom, historikom umenia, bádateľom v oblasti dejín modernej kultúry, pedagógom atď. ako základ, ako východisko k nasledujúcim skúmaniam,“ nabádala vo svojej knihe ďalšiu generáciu k pokračovaniu vo výskume Mojžišová. Aj tieto jej slová nám dodávali odvahu pustiť sa do príprav veľkej publikácie o ŠUR. Jej vzniku predchádzal niekoľkoročný výskum 13 autorov. Všetci oslovení autori textov sa jednotlivým témam súvisiacim so ŠUR venovali už pred prípravou publikácie a patria medzi najväčších odborníkov. V rámci výskumu bolo oslovených množstvo domácich a zahraničných inštitúcií, archívov, dedičov a súkromných zberateľov. Mimoriadne miesto medzi nimi zastáva osobný archív Ivy Mojžišovej, ktorý v roku 2015 SCD získalo do desaťročnej úschovy. Publikácia ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939 tak prináša mnoho nových informácií, súvislostí, dobových dokumentov a dokonca aj doteraz nepublikovaných diel. Tento odborný výskum je doplnený bohatým obrazovým materiálom v zrozumiteľnom, vizuálne atraktívnom grafickom dizajne od Márie Rojko. Na 432 stranách publikácia ŠUR. Škola umeleckých remesiel v Bratislave 1928 – 1939 prináša 19 štúdií a vyše 400 obrázkov, doplnených o grafickú časovú os školy a profily osobností zo ŠUR.
Krst publikácie sa uskutoční 26. apríla 2022 o 17:00 v Galérii dizajnu SATELIT.
Počas krstu bude možné zakúpiť si publikáciu so zľavou 25%. Zľavu je možné uplatniť na jednu knihu na osobu.
Typogaráž / LECTURE & INSTALLATION by Astrid Seme: Figures for Dashing
23rd APRIL 2022, 18:00
LECTURE & INSTALLATION
ASTRID SEME (AT)
FIGURES FOR DASHING
Dash. You know it. Every graphic designer has a quarrel with it. But what is it, exactly? And what else can it be? What can it represent? How does one use it properly? And is it necessary to use it only properly? Could it be perceived as an autonomous, independent figure?
Astrid Seme—graphic designer, art director, and author, active in a multitude of graphic design-oriented fields, genres, and practices, born in Graz, alumnus of University of Applied Arts Vienna and Werkplaats Typografie (Arnhem, NL), currently based in Vienna with her eponymous studio—examines the phenomenon of DASH in its full and complex depth (and width) in her experimental installation combining bold brushes of broad variations of dashes and sound recordings, both blending into a unique audio-visual exhibition of sound and space design.
From contemplative to mind-bending, philosophical to poetic—Seme’s insights into the dash is surprisingly versatile yet intimate. Neo-Malevichian black lines and inviting spoken word in juxtaposition form a minimalistic but intellectually and aesthetically challenging journey to the infinite land of typography’s enfant terrible of signs and figures.
Besides this dashing installation, Astrid will talk about her studio, works, practice, and experiences as a prolific graphic designer and artist.
(The lecture will be in English.)
Beware, this is not Philip Glass! Emerging from the Slovak graphic design scene, Joe Glass with his friend-in-sound Eazy Fee will play their techno-appropriation and dirty-electronica funtasies in their debut live performance and fear and floating improvisation. Be prepared for some graphic sounds and dirty noise. Their music is like their monikers: glass is tender material, but broken into shards it can cut you deep. It can be easy for your ears, but it can be strict and severe like a fee you need to pay in order to live. Dusty post-techno that needs to be handled with care.
A359
Vernisáž: 7. apríl 2022 o 17:00 hod.
Výstava A359, ktorej názov je zároveň označením Ateliéru textilného dizajnu z Katedry textilnej tvorby VŠVU, je prierezom tvorby súčasných študentiek a absolventiek ateliéru, ktoré počas štúdia riešia a riešili zadania od malých foriem úžitkového textilného dizajnu cez špecifiká bytového a odevného dizajnu, až po riešenie textilu v architektonickom priestore.
Vystavujúce študentky a absolventky ateliéru:
Naďa Matušková, Petra Zelisková, Kristýna Macková, Lenka Slačková, Alexandra Opoldusová, Margaréta Miková, Priscila Palkovičová, Veronika Muchová, Michaela Smolárová, Antónia Antalová, Barbora Kapraňová, Viktória Remiarová
Pedagogičky: Mária Fulková, Ingrid Ondrejičková
Viac o Ateliéri textilného dizajnu nájdete na stránke vsvu.sk.
Komentovaná prehliadka a kreatívny workshop v Satelite
Pozývame vás na komentovanú prehliadku a workshop k výstave Ateliéru S+M+L_XL- Kov a šperk VŠVU, ktorý sa uskutoční v Galérii dizajnu SATELIT vo štvrtok 21.4. o 16:00! S pomocou študentov ateliéru si vlastnoručne vyrobíte šperk z recyklovaného materiálu.
Tešíme sa na vás!
si.li oslava
Si.Li. ceramics oslavuje 10 rokov! Pri tejto príležitosti si môžete pozrieť výstavu prác – keramiky a porcelánu, tejto autorskej dvojice.
Viac informácii nájdete na stránke artbookscoffee.sk.
Zuzana Graus Rudavská / Pocit domova
Svetelné krištáľové objekty / Obrazy / Kresba
„Zuzana Graus Rudavská materiál vo všetkých formách a podobách využitia a spracovania cíti ako živú hmotu, vzrušujú ju hlavne rozmanité štruktúry, miesta, kde tvar dáva meno svojmu povrchu. Cez ne chce zachytiť tie najefemérnejšie a takmer neuchopiteľné pocity: dotyky zeme, vody, vzduchu, vetra, evokovať premenlivú morskú hladinu, horskú lúku osvietenú slnkom či svah brázdený uzučkými políčkami, rosu v tráve alebo kvapky dažďa vo vlasoch… Príroda, ktorú sama priznáva ako svoj základný inšpiračný zdroj, nie je však v jej tvorbe prítomná prvoplánovo, ale vnútorne, podprahove, intuitívne. Pohľad na obrazy – reliéfy modelované z ručného papiera v nás môže asociovať pásy polí, scenériu typicky slovenskej horskej krajiny videnej akoby z nadhľadu. Vypletané objekty vtáčie hniezda v korunách stromov, drobné kryštáliky chvenie rosy v odleskoch svetla, na kresbách zas objavíme vlnenie vodných hladín, zachytené a zastavené v ich okamžiku, ale súčasne usústavnené do zovšeobecnených abstraktných obrazcov. Majú svoju prirodzenú tiaž a váhu (kameň), poddajnosť a tvárnosť (papier, špagát), priehľadnosť i ľahkosť (drôt, leštený prírodný horský krištáľ), ale hlavne poéziu, vyžarujú silné metaforické – obrazné videnie. Ako napísala Rút Lichnerová: „prechádza nimi vzduch, preniká svetlo, môže prefukovať vietor.“
Pod rukami Zuzany Graus Rudavskej padajú hranice „vysokého“ a „nízkeho“ – voľného a úžitkového, rustikálneho a artistného, prírody a skutočnosti v mene ich vizuálneho a poetického pretvorenia, dotyku s tajomnom, v mene jemných, tichých, nebadaných, ale trvácnych zážitkov, ktoré nám prináša”.









